Sitter laddomaten vid spisen. slår mig att flödet går runt i alla rör om du inte stänger någon av ventilerna på varma rören. Sen blir det troligen självcirk från tanken med. In med backventiler enligt bild så kan du elda som du vill utan att stänga något. Kanske till och med elda i båda samtidigt.
 
  • Kopparledningar och ventilationskanaler på en vägg; industriell eller inomhus VVS-installation. Gula pilar pekar på detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Sitter laddomaten vid spisen. slår mig att flödet går runt i alla rör om du inte stänger någon av ventilerna på varma rören. Sen blir det troligen självcirk från tanken med. In med backventiler enligt bild så kan du elda som du vill utan att stänga något. Kanske till och med elda i båda samtidigt.
ok men tror du det är problemet? Jag skulle kunna testa att stänga kran röret från kakelugn för att testa isåfall? Det sitter backventiler på retur efter båda pumparna så att man ska kunna elda i båda samtidigt.
 
Har du backventiler på returen så suger det baklänges genom dom, dom ska sitta på tilloppet för att kunna stoppa ett flöde. du kan märka det genom som du säger stänga en ventil. De blir då detsamma som att ha backarna på trycksidan.
 
J jonaserik skrev:
Har du backventiler på returen så suger det baklänges genom dom, dom ska sitta på tilloppet för att kunna stoppa ett flöde. du kan märka det genom som du säger stänga en ventil. De blir då detsamma som att ha backarna på trycksidan.
Tack för svaren, jag ska testa detta
 
J jonaserik skrev:
Har du backventiler på returen så suger det baklänges genom dom, dom ska sitta på tilloppet för att kunna stoppa ett flöde. du kan märka det genom som du säger stänga en ventil. De blir då detsamma som att ha backarna på trycksidan.
Det kokar även om man stänger kranen.
 
Fortfarande kok, det är föt dåligt flöde, mera fart på vattnet, så spisen kyls av. När du eldar så åker tempen upp i spisen, då gäller det att det blir snurr på flödet. Hur mycket kan du öka farten på pumpen, du får prova dig fram.
Bärja med att maxa pumpen och se vad tempen i spisen blir. Svårt att säga men kanske för klena rör som stoppar upp flödet.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Har du nån rökgastermometer, så du har nån koll på vilken effekt pannan/kaminen ger?
 
Ytterligare frågor, sitter det någon termostat i spisen som startar upp pumpen eller är det bara manuell start. En termostat som sitter i pannan och inställd på tex. 70 C gör att pumpen kommer att starta/stoppa, det blir s.k pulsladdning och fungerar det med. Hur var det, antal liter i spisen ? Liten mängd blir många start/stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.