Ni har hela sommaren på er att tänka till och kanske ta in offerter från minst 3 st , inte fel att ligga i framkant.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om den VP du har nu klarar huset och det fungerar nu så har du inget bråttom med att byta till BV, ingen mening att kasta ut det som fungerar, bara för att byta.
Ja, den klarar huset när den väl funkar. Men den har strulat som sagt. Och den har larmat även nu efter att jag rengjort filtret men inte lika ofta. Kan vara så att jag måste rengöra ett par gånger till.
Sen kanske pumpen tagit stryk av det skitiga vattnet som förmodligen kommit igenom pga det igensatta filtret.

Men ska ge den ett år till för att se. Grejen är att vi väntar barn i augusti och vill inte ha samma strul och komma hem till ett kallt hus med ett litet barn.
Sen även kostnaden i det långa loppet. Men det är ju ifall pumpen inte går att rädda.


Efterfråga till den som känner sig manad;
Luftningsventilen till radiatorn som är högst upp i värmesystemet är avrundad och är väldigt problematisk att öppna och stänga. Vill helst inte röra den av förklarliga skäl.
Måste jag tömma hela systemet för att byta den ventilen eller kan jag bara göra det trycklöst och stänga cirk.pumpen? Eller kommer det pissa ut för mkt vatten då?
 
Är det högst upp i huset, så släpper du trycket till noll , då kommer det inte att rinna ut vatten och går att byta den utan att tömma systemet., Är VP ansluten med slangar så kan det sitta skit i dom och hindra flödet, är en klassiker på VP av äldre modell, samt att det var en del skit i filtret.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det högst upp i huset, så släpper du trycket till noll , då kommer det inte att rinna ut vatten och går att byta den utan att tömma systemet., Är VP ansluten med slangar så kan det sitta skit i dom och hindra flödet, är en klassiker på VP av äldre modell, samt att det var en del skit i filtret.
Jepp, den radiatorn är högst upp i huset. Gött, ju mindre merjobb desto bättre :D

Det är bara rör hela vägen till pump om det inte är slangar inuti chassit (eller vad man kallar det). Men där kopplingen med filtret är sitter precis innan rören går in i själva pumpen. Så inga synliga slangar alltså.
 
Kan vara skit i värmeväxlaren med so gör att flödet blir dåligt, en del har fixat det med att spola baklänges med vattenslang, det blir då att lossa vattenrör och koppla på adaptrar för att kunna spola. Det rör som filtret sitter på är in och det som ska kopplas slang till och andra ända ( kalla ) ska var öppen. hoppas att det finns ventiler ut till VP.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan vara skit i värmeväxlaren med so gör att flödet blir dåligt, en del har fixat det med att spola baklänges med vattenslang, det blir då att lossa vattenrör och koppla på adaptrar för att kunna spola. Det rör som filtret sitter på är in och det som ska kopplas slang till och andra ända ( kalla ) ska var öppen. hoppas att det finns ventiler ut till VP.
O fyfan... det där var överkurs :sweat: men bra att veta (y)

Pumpen har faktiskt funkat hela natten och dagen så peppar peppar! Nästa steg blir att byta luftningsventil på radiatorn där uppe. Kanske kollar filtret igen då i samma veva när man ändå skangöra systemet trycklöst.
 
Har VP för avsikt att fungera nu så avvakta till sommaren med något annat. bara för kul skull, kan du ta ett foto på hur rören är anslutna på utedelen, det är där som växlaren brukar vara, ( om det inte är en splitt ) samt kolla om det går att stänga dom rören med ventiler mellan innedel och utedel.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har VP för avsikt att fungera nu så avvakta till sommaren med något annat. bara för kul skull, kan du ta ett foto på hur rören är anslutna på utedelen, det är där som växlaren brukar vara, ( om det inte är en splitt ) samt kolla om det går att stänga dom rören med ventiler mellan innedel och utedel.
Det är flexslangar sista delen in i pumpen såg jag först nu. Tyckte de var väldigt flexibla när jag kände på dem utanpå skumisoleringen. Men det verkar inte vara så mkt mer än filterkopplingen där det går in i pumpen och den bilden med ratten och pipen är utgående. Vill inte gärna slita bort isoleringen där om jag inte måste.

Det finns ventiler inne vid värmepannan som kan stängas från värmepumpen. Men ut till värmepump så får jag stänga ventil vid cirk.pumpen med hjälp av en skiftnyckel som nån skrev här tidigare. Men ute vid själva pumpen finns inga ventiler eller så. Förutom vad nu det är på sista bilden.
 
  • Flexslang och filterkoppling vid en pump delvis täckt av skumisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand drar isär skumisolering på en flexslang som är ansluten till en värmepumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en flexslang med isolering och en filterkoppling för en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att se var det går att stänga av och hoppas, sen kan det rinna ut en del. Men du kan säkert lossa en klämringskoppling vid en slang och se hur det ser ( foto till forumet är bra ) det är bara värmeslangar det sätter sig i, inte på den kalla KB sidan. Blir till at kavla upp ärmarna och se hur det går att undersöka slangarna.

Edit sista bilden är en avluftning
 
Redigerat:
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.