Tjena!

En riktigt gröngöling här som har problem med sin värmepump som slår av sig själv i tid och otid och varnar för HP1 (vilket är högt tryck). Det är, från vad jag listat ut, när den kör defrost.
Då måste jag återställa manuellt för att den ska kicka igång igen.

Det är en Aermec (se bild för modell)

Har justerat trycket och ibland funkar den i fler timmar och t.o.m. i flera dagar innan den larmar igen för HP1. Och då kan den larma fler gånger ytterligare efter det för att sen funka bra igen ett tag.

Funderar på bergvärme istället för att köpa ny pump. Men funderar även på ifall det kan vara ett problem som kan lösas enkelt.
När jag kollat runt så kan det bero på kylarvätskan eller nåt filter och då jag inte är nån rörmokare så vänder jag mig hit och frågar.
Det finns ett titthål där man kan kolla vätskan men kan inte lista ut vad jag tittar på. Och har heller inte hittat något är jag googlat.
Bifogar bilder och om någon kan förklara för mig vad detta är och vad P.C. och S.F. betyder så vore jag riktigt tacksam.

Tack på förhand,
dennis
 
  • Åskådarvy av värmepumpens inspektionsglas visande grönt och rött område med text "FORANE" och "SIGHT GLASS".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en värmepump vid ett titthål med texten "INDICATORE LIQUIDO LIQUID CHECK-HOLE VOYANT LIQUIDE SCHAUGLAS" och symboler för P.C. och S.F.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Aermec värmepumpsetikett med tekniska data och ett elektriskt schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
det där ser ut att vara ett nivåglas på en reciver.
gasen i vätskeform kan visas där beroende på temperatur ändrar sig nivån
men förkortningarna går jag bet på italienska är inte min starka sida
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
Kolla in så att flödet är OK på vattnet som går ut till VP , att HT löser brukar vara att VP inte blir av med värmen. leta runt om du hittar något filter. Är det slangar mellan VP och in/värmesystem så kan ha satt igen sig med magnetit.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kolla in så att flödet är OK på vattnet som går ut till VP , att HT löser brukar vara att VP inte blir av med värmen. leta runt om du hittar något filter. Är det slangar mellan VP och in/värmesystem så kan ha satt igen sig med magnetit.
Letat runt inne längs med rören men hittar inget som kan tänkas vara ett filter eller så. Själva pannan är en sluten sak.
Men jag kollade runt värmepumpen och såg att ingående rör hade någon lustig koppling. Kan det vara ett filter där tro? Bifogar bild
 
  • Hand som håller i isolering nära en koppling på ett rör som kan vara ett filter vid en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja det är ett filter, man lossar sexkanten och ett rundfilter sitter i det. Men nu är det lite klurigt med dessa filter, finns ingen avstängning på det. Så innan du öppnar så måste du stänga av allt som har med VP att göraoch börja leta efter allt vad ventiler heter och stänga dom, det brukar i bland sitta avstängare/ventil strax före och efter cirkpumpen. Det kommer att rinna vatten från ventilen så en hink under är bra, hur mycket beror på var ventilerna sitter. Efter återmontering av filtret så öppnas allt och fylla på med vatten, starta cirkpump om det går utan att kompressorn startar och lyssna efter att vattnet går runt. Blir ett eller flera varv att lufta, lufta så mycket som möjligt innan start av kompressorn . Var i landet är du.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja det är ett filter, man lossar sexkanten och ett rundfilter sitter i det. Men nu är det lite klurigt med dessa filter, finns ingen avstängning på det. Så innan du öppnar så måste du stänga av allt som har med VP att göraoch börja leta efter allt vad ventiler heter och stänga dom, det brukar i bland sitta avstängare/ventil strax före och efter cirkpumpen. Det kommer att rinna vatten från ventilen så en hink under är bra, hur mycket beror på var ventilerna sitter. Efter återmontering av filtret så öppnas allt och fylla på med vatten, starta cirkpump om det går utan att kompressorn startar och lyssna efter att vattnet går runt. Blir ett eller flera varv att lufta, lufta så mycket som möjligt innan start av kompressorn . Var i landet är du.

Härligt! Då kanske man är på god väg att lösa detta. Befinner mig i södra Kalmar Kommun.

Kan stänga från värmepumpen och sen sitter det två kopplingar innan och efter cirk.pumpen som ser ut att ha ventiler men inget vrede. (Kanske kan jag använda en tång?) Se bild

Isf kan jag stänga av cirkulation och värme sen stänga dessa ventiler för att sen öppna och rengöra filtret.
Tror du jag behöver sänka trycket i systemet innan? Annars kanske det sprutar utav helvete när jag öppnar till filtret(?)
 
  • Ventil och cirkulationspump i VVS-system, inget handtag på ventilen, möjlighet att använda tång ses.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stäng till / retur ut till utedelen om det går, går det inte räcker det om du gör systemet trycklöst . (du har en manometer med tillhörande säkerhetsventil du kan använda någonstans) . Har du inte ett 3 våningshus så brukar vattnet "hänga kvar" och inte rinna ut.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Stäng till / retur ut till utedelen om det går, går det inte räcker det om du gör systemet trycklöst . (du har en manometer med tillhörande säkerhetsventil du kan använda någonstans) . Har du inte ett 3 våningshus så brukar vattnet "hänga kvar" och inte rinna ut.
Så om jag förstår dig rätt så räcker det med att vrida vredet som jag bifogat på föregående bild (till) samt det andra vredet (från) värmepumpen. Sen är det bara att skruva bort och ta ut filtret(?)

Jag måste då alltså inte stänga av cirk.pump först? Och då heller inte göra systemet trycklöst?

Ursäkta min totala brist på rörmokeri. Jag tycker mig vara ganska logisk i tänkandet vad gäller mycket men elektronik och värmesystem verkar inte tillhöra den samlingen :confused:
 
Jag vet inte vilka vred du har hittat tyvärr, (de kan ju lika gärna vara till tappvatten).

Stäng cirkpumpen, stäng värmepumpen. gör trycklöst. Rinner det ut några liter vatten är det inte hela världen.
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
På pumpen du visar så är det två ventiler, det räcker med att stänga en, görs med skiftnyckel , kan vara lite hård, men ser bytt ut. Som sägs tappa ur trycket till noll , annars blir du blöt. Var gärna två st, när du tar bort pluggen det kommer att klucka ut vatten men inget tryck , någon kan med fördel hålla handen för hålet medans filtret behöver rengöras. var lite snabb bara
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
Stängde av cirk.pump och värmepump. Gjorde systemet trycklöst och tog ur filtret. Kanske kom ut 1.5 liter vatten.
Filtret var riktigt skitigt.

Efter att ha skrubbat det rent så satte jag tillbaka och igång allt igen. Värmepumpen hade svårt att sätta igång igen. Larmade flera gånger så var tvungen att återställa manuellt x antal gånger igår kväll. Men nu under natten har det funkat så peppar peppar!

Tusen tack för all hjälp @jonaserik och @InsidersUnited ! Älskar när människor tar sig tid för att hjälpa andra.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Lufta den radiator som sitter högst upp i värmesystemet nu.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det där ser ut att vara ett nivåglas på en reciver.
gasen i vätskeform kan visas där beroende på temperatur ändrar sig nivån
men förkortningarna går jag bet på italienska är inte min starka sida
Electrolux är Made in Italy och din användarnamn elextroluxaren.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
G Gaston11 skrev:
Electrolux är Made in Italy och din användarnamn elextroluxaren.
Okay?
Men visst de har enskitfabrik i porsia
 
d0san d0san skrev:
Funderar på bergvärme istället för att köpa ny pump
Om den VP du har nu klarar huset och det fungerar nu så har du inget bråttom med att byta till BV, ingen mening att kasta ut det som fungerar, bara för att byta.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.