D Daniel 109 skrev:
Då är det kanske dags att mäta också.
Har inte möjlighet att mäta ikväll.
Får se om jag kan få tag på en multimeter under morgondagen.
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Tändtrådarna vid pilarna.
Alltså innerbelysningen uppe till vänster, och ytterbelysning nere till höger. Sen båda faserna uppe till höger (L).
jag tror det verkligen skulle underlätta både för dig och alla som vill hjälpa dig om du kan ta nåt foto på brytaren i verkligheten. Och du skriver ”båda faserna på L”, varför har du två fastrådar?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Och du skriver ”båda faserna på L”, varför har du två fastrådar?
Jag är nog lite för trött nu ikväll.
Den ena (extra?) fasen kommer från kabeln till ytterbelysningen.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
tommib
Du behöver verkligen ta bilder och rita ett kopplingsschema på detta. Inte som du tror att du har gjort utan vad som faktiskt är gjort.

Absolut minimum för att koppla själv är i mitt tycke en spänningsprovare, dvs en sådan som berättar om du har 230 V eller någon annan spänning samt som lastar ner kretsen du mäter på. Inte en spänningsdetektor (dvs penna, phasen osv).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du fas och bruten fas till ytterbelysningen så är det inte konstigt att det inte lyser. Vet du alls vad du håller på med?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du fas och bruten fas till ytterbelysningen så är det inte konstigt att det inte lyser. Vet du alls vad du håller på med?
Hade visst kopplat så ja, pga trötthet.
Tagga ner lite med attityden, jag är tacksam för hjälpen.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Det behöver inte vara fel att du har kopplat in två fastrådar i brytaren, du kanske har blindat den som går ut till armaturen?
därför är det bäst om du tydligt ritar eller fotar var dina trådar går, för nu försöker flera människor här hjälpa dig lite i blindo, det kan kännas frustrerande för alla
 
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Det behöver inte vara fel att du har kopplat in två fastrådar i brytaren, du kanske har blindat den som går ut till armaturen?
därför är det bäst om du tydligt ritar eller fotar var dina trådar går, för nu försöker flera människor här hjälpa dig lite i blindo, det kan kännas frustrerande för alla
Det ser ut såhär just nu.
(se bifogad bild)
 
  • Eluttag under installation, exponerade kablar och anslutningar, otillslutet, risk för elchock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som att du har någon nolla till brytaren. Har du bytt en enkel till en dubbel brytare och försökt koppla in en till lampa som är kabeln som går neråt? I så fall är det högst troligt nollan som saknas. Men bilden säger inte allt.
 
A Avemo skrev:
Det ser inte ut som att du har någon nolla till brytaren. Har du bytt en enkel till en dubbel brytare och försökt koppla in en till lampa som är kabeln som går neråt? I så fall är det högst troligt nollan som saknas. Men bilden säger inte allt.
Korrekt! Har bytt från en enkel till en dubbel.
Den undre (BLÅ) kabeln går ut till den nya ytterbelysningen.
 
Varför den blå?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför den blå?
För att det även var en blå kabel till innerbelysningen sedan tidigare. Körde på samma tankesätt.
 
Men saknar då nolla? Det ser ut som om du har använt blå till tändtråd och brun är inte inkopplad alls? Går denna kabel direkt till lampan?

Förövrigt ser det ut som om du har använt gipsskruv för att montera stb, avråder från detta då gipsskruv är till för gips och kommer med tiden trycka sönder plasten i stb använd istället montageskruv
 
S Snow_Stone skrev:
Men saknar då nolla? Det ser ut som om du har använt blå till tändtråd och brun är inte inkopplad alls? Går denna kabel direkt till lampan?

Förövrigt ser det ut som om du har använt gipsskruv för att montera stb, avråder från detta då gipsskruv är till för gips och kommer med tiden trycka sönder plasten i stb använd istället montageskruv
Den bruna var inkopplad tidigare, men det fungerade ändå inte. Så jag står och kopplar bort och tittar lite just nu.
 
Blå tändtråd används normalt sett om en ledning går med fas till brytaren och vändande tändtråd i samma ledning. Inte annars. Det är väl det som medfört att du lurat dig själv. Risken är fler blir lurade i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.