Godkväll!
Jag fattar inte vad som är fel, men jag försöker att installera en dubbel strömbrytare ute i mitt garage.

Den ena knappen ska tända all innerbelysning, och den andra ska tända lampan ute.
Men hur jag än gör, fungerar enbart knappen till innerbelysningen.

Bifogar bild på den typen jag har.
Den kabel som går från den övre pilen, är till innerbelysning.
 
  • Elektriskt kretsschema med symboler för strömbrytare, lampor, och jordning. Märkt "Kron".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det där fungerar. Men hur har du kopplat?
 
Har du några bilder på strömbrytaren? Skall du byta en strömbrytare och det är något som fungerat tidigare eller är det nyinstallation?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det där fungerar. Men hur har du kopplat?
Tändtrådarna vid pilarna.
Alltså innerbelysningen uppe till vänster, och ytterbelysning nere till höger. Sen båda faserna uppe till höger (L).
 
Fungerar belysningen utan strömbrytare?
 
D Daniel 109 skrev:
Fungerar belysningen utan strömbrytare?
Har inte haft möjlighet att testa ännu.
Men det är en helt ny utelampa som jag satte upp för några dagar sedan.
 
Mätt något? Uppenbarligen är ju något inte som det ska. Vad det är kan omöjligen någon som inte är på plats svara på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mätt något? Uppenbarligen är ju något inte som det ska. Vad det är kan omöjligen någon som inte är på plats svara på.
Kan bara vara kabeln i så fall.
Men det finns spänning, (testade med spänningsprovare).
 
Är du helt hundra på att det är kron (5) och inte en dubbeltrapp (6+6)?

Såg ditt inlägg som vi publicerade samtidigt, skickar du ut spänning på den knappen som inte fungerar?
 
S Snow_Stone skrev:
Är du helt hundra på att det är kron (5) och inte en dubbeltrapp (6+6)?

Såg ditt inlägg som vi publicerade samtidigt, skickar du ut spänning på den knappen som inte fungerar?
Ja, jag är helt hundra på att det är rätt strömbrytare.
Och ja, jag skickar spänning ut i den knappen.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Guldstrand Guldstrand skrev:
Ja, jag är helt hundra på att det är rätt strömbrytare.
Och ja, jag skickar spänning ut i den knappen.
Då är det felkopplat någonstan eller defekt ljuskälla i armaturen, lättast att är nästan att följa färgerna och rita upp hur du har kopplat på ett sätt som du förstår, har du spänning ut går den dit du leder den, kan var så enkelt att en tändtråd är ihopkopplad med fas eller att nolla eller fas inte är ordentligt ansluten i armaturen. Mer hjälp än så är tyvärr svårt att ge utan att se hur det är kopplat
 
S Snow_Stone skrev:
Då är det felkopplat någonstan eller defekt ljuskälla i armaturen, lättast att är nästan att följa färgerna och rita upp hur du har kopplat på ett sätt som du förstår, har du spänning ut går den dit du leder den, kan var så enkelt att en tändtråd är ihopkopplad med fas eller att nolla eller fas inte är ordentligt ansluten i armaturen. Mer hjälp än så är tyvärr svårt att ge utan att se hur det är kopplat
Nej, det är inte felkopplat.
Och lampan är testad, (den fungerar).

Allt är väldigt märkligt.
 
Jo, uppenbarligen är något fel. Du lär inte hitta felet om du förnekar att det finns.
 
  • Gilla
  • Haha
frause och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, uppenbarligen är något fel. Du lär inte hitta felet om du förnekar att det finns.
Har kollat hela kabeln, kopplat rätt i brytaren och lampan är hel (testad).
Jag förnekar ingenting.
 
Då är det kanske dags att mäta också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.