Nej, tyvärr så löste det sig inte även fast jag hade en servicekille från en VVS-firma som skickades ut på IFÖs bekostnad. Han kopplade loss toaletten och beklagade sig över hur den var monterad m.m. (Notera att toaletten installerades av en auktoriserad VVS-firma här i Sthlm) Men trots att han "rättade" till det som inte var perfekt gjort så spolade toaletten inte ända fram i framkant. Förklaringen till det var enligt honom att jag valt den låga inbyggnadscisternen. Det leder helt enkelt till att vattentrycket inte blir tillräckligt högt.
Slutsatsen är att IFÖ säljer en produkt som inte fungerar. Att spolningen fungerar känns som om det borde vara en självklarhet... Jag är mycket missnöjd :(
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
G gersagen skrev:
Nej, tyvärr så löste det sig inte även fast jag hade en servicekille från en VVS-firma som skickades ut på IFÖs bekostnad. Han kopplade loss toaletten och beklagade sig över hur den var monterad m.m. (Notera att toaletten installerades av en auktoriserad VVS-firma här i Sthlm) Men trots att han "rättade" till det som inte var perfekt gjort så spolade toaletten inte ända fram i framkant. Förklaringen till det var enligt honom att jag valt den låga inbyggnadscisternen. Det leder helt enkelt till att vattentrycket inte blir tillräckligt högt.
Slutsatsen är att IFÖ säljer en produkt som inte fungerar. Att spolningen fungerar känns som om det borde vara en självklarhet... Jag är mycket missnöjd :(
Jag har höga sisternen, den spolar inte bättre den. Modellen ser jag som helt misslyckad eftersom det inte gpr att spola på ett normalt sätt.
 
Stickan56
G gorran skrev:
Vi har en IFÖ Sign vägghängd toa. Vi har haft den ca 1 år och har sedan en tid tillbaka problem med att spolknappen ej går tillbaks till ursprungsläge efter spolning. Spolknappen är med dubbelspolning och WC-Fresh (IFÖ art.nr 96852).

Är det ngn mer som har/har haft problem? Hur löser man detta?

Mvh
Göran
Jag har ett hus med två sådana toalettstolar varav en hade samma problem som din.
Jag upptäckte att axeln som är kopplad till knapparna var felmonterad. Jag vred den ett halvt varv och monterade ihop och då försvann problemet. Det tar en minut att fixa.

Stickan
 
Hur får man bort fronplatan






QUOTE="gersagen, post: 1763094, member: 140618"]Min spolknapp hängde sig från början, men det visade sig att den högra slangen, som för övrigt ligger lite väl nära spolningsmekaniken, hade hakat upp sig i plastdelen som styr spolningen. Det gick att korrigera manuellt, men den står andå och rinner efter spolning ibland, ytterst lite, men ändå inte ok...
Vi måste då spola en gång till för att hoppas att den slutar rinna vilket den oftast gör. Häromdagen slutade halvspolningen fungera helt, den blev helt "slapp" när man tryckte. När jag tog bort frontplattan och kollade vad som hade hänt så upptäckte jag att plasten på baksidan av spolknappen hade spruckit vilket medförde att pinnen som trycker spolningsmekaniken åt höger eller vänster (hel och halvspolning) hade lossnat. Så nu måste jag köpa en ny spolknapp :confused:
Verkligen inte bra att det inte håller längre än knappt två år innan spolknappen går sönder.

Jag har ett annat problem med toaletten också som ni kanske känner igen? Den spolar nämligen inte längs hela kanten :thumbdown: Längs framkanten av stolen så rinner det inte ner något vatten vid spolning vilket i längden är väldigt ohygieniskt. Även om man kör Fresh sticks så blir det ju inte rent där då vattnet inte rinner ner i framkant. Får köra traditionellt WC rent och borste väldigt ofta istället! Den har spolat lika dåligt sedan vi fick den installerad av en auktoriserad VVS-firma. Jag tog nyligen kontakt med IFÖ, men de hänvisar till butiken där vi köpte toaletten. De skickar definitivt inte ut någon servicekille som löser de uppenbara fabrikationsfelen som tidigare inlägg av Jenzza ger sken av.

Jag är väldigt besviken på kvaliten på den här produkten. Jag valde att spendera lite mer pengar än vad jag hade behövt för att köpa en snygg och trygg lösning med IFÖ Sign, men vad fick man för det...[/QUOTE]
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
D Daggen79 skrev:
Hur får man bort fronplatan
Kolla denna video

Stickan
 
Spolknappen hänger sig för att mekanismen som frigör bottenventilen går lite trögt.
Stäng av vattnet. Lyft upp spolknappen och skruva loss det långa röret som sitter under den. Det går att göra med en insexnyckel eller stor skruvmejsel. Skruva loss två stjärnskruvar som håller porslinsskyddet över cisternen. Den är bara ett skydd, själva cisternen är av plast. Det kommer inte att läcka ut något vatten. Lyft bort porslin cisternen för siktigt och ställ den åt sidan. Om man nu har magen riktad mot cisternen, så sitter det en grå kopp på höger sida i cisternen. Den är fylld med vatten, och när man spolar och vattennivån kommer under koppen då gör dess tyngd att bottenventilen stänger. Trixet är att öka tyngden på denna kopp något. Lägg i en sten, kakelplatta, rostfri skruv eller något liknande som tål vatten. Sätt tillbaks spolknappen och släpp på vattnet för att prova. Det går att göra utan att sätta på porslinsskyddet. Den här koppen används för att ställa spol-mängden. Genom att flytta upp den så minskar man spol-mängden. När allt fungera bra sätt tillbaks porslinsskyddet.
Hasse
 
Jag har läst denna tråd flera gånger och testat alla tipsen som ges utan resultat. Min inbyggda IFÖ Sign hänger sig vid spolning, främst med stora spolningen. Efter att Hasse i inlägget ovan beskrivit vad de små behållarna på sidorna har för funktion studerade jag mer i detalj vad som gick snett. Bottenventilen med frigolitklumpen ovanpå kärvar i översta läget och man måste hjälpa den att ramla ned och stänga. Det hade inget med spärrarna i botten som styrs av de små sidobehållarna. Problemet var att den fyrkantiga hållaren som sitter fast i botten av spolcisternen satt några grader felvriden, moturs, det gjorde att det kärvade fast uppe vid mekanismen. Jag plockade ur ventilen ur hållaren, lyfte ur den som de gör på videon från IFÖ lite tidigare i denna tråd. Sedan stack jag ned en knuten hand och vred hållaren något medurs. Monterade tillbaka allt och sedan gick det galant.
Jag tänkte att det kan kanske hjälpa någon mer med detta problem.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tack för tipset!
Ska kolla på det. Jag har bytt hela mekanismen till nya på två toaletter, men det är fortfarande inte helt felfria. Kan hänga sig någon enstaka gång.
//Hasse
 
  • Gilla
Svenfabian72
  • Laddar…
G gersagen skrev:
Nej, tyvärr så löste det sig inte även fast jag hade en servicekille från en VVS-firma som skickades ut på IFÖs bekostnad. Han kopplade loss toaletten och beklagade sig över hur den var monterad m.m. (Notera att toaletten installerades av en auktoriserad VVS-firma här i Sthlm) Men trots att han "rättade" till det som inte var perfekt gjort så spolade toaletten inte ända fram i framkant. Förklaringen till det var enligt honom att jag valt den låga inbyggnadscisternen. Det leder helt enkelt till att vattentrycket inte blir tillräckligt högt.
Slutsatsen är att IFÖ säljer en produkt som inte fungerar. Att spolningen fungerar känns som om det borde vara en självklarhet... Jag är mycket missnöjd :(
Gammal tråd men slänger in min fråga som gäller problem med dålig spolning i vägghängd Ifö Sign i låga Geberitmodulen. Vad har ni hittat för möjliga lösningar på dålig spolkraft? Vattnet når inte längst ut, se filmsnuttarna. Lokala VVS-firman visste inget o ville skicka en servicekille.
Monterad 2009.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.