Hej

Vi har en IFÖ Sign vägghängd toa. Vi har haft den ca 1 år och har sedan en tid tillbaka problem med att spolknappen ej går tillbaks till ursprungsläge efter spolning. Spolknappen är med dubbelspolning och WC-Fresh (IFÖ art.nr 96852).

Är det ngn mer som har/har haft problem? Hur löser man detta?

Mvh
Göran
 
Det är inte så att slangarna till knappen har lossnat?
 
Hej Mathias S
Det sitter inga slangar på vår modell. Det är ren mekanik mellan spolknapp och "öppningsventilen". Alltså ingen pneumatisk modell.
/göran
 
Ring Ifö, De har egna montörer som fixar garantijobb.
 
Vi har liknande problem med en av våra spolknappar, samma modell. Den installerades för snart 1 år sedan också.
Oftast fungerar det utan problem, men nån gång ibland så hänger den sig när man gör en helspolning.
Känns ju lite onödigt när man upptäcker att den står och rinner efter 1 timme.

Så du är inte ensam om problemen iaf.
 
Mailade till IFÖ igår och fick tipset att kolla så att spolslangen satt fast på sina hakar i bakkant. Kollade precis vår toa och slangen hade släppt från den ena haken så jag rättade till slangen, så vi får se om det funkar nu. återkommer med resultat senare.
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Min spolknapp hängde sig från början, men det visade sig att den högra slangen, som för övrigt ligger lite väl nära spolningsmekaniken, hade hakat upp sig i plastdelen som styr spolningen. Det gick att korrigera manuellt, men den står andå och rinner efter spolning ibland, ytterst lite, men ändå inte ok...
Vi måste då spola en gång till för att hoppas att den slutar rinna vilket den oftast gör. Häromdagen slutade halvspolningen fungera helt, den blev helt "slapp" när man tryckte. När jag tog bort frontplattan och kollade vad som hade hänt så upptäckte jag att plasten på baksidan av spolknappen hade spruckit vilket medförde att pinnen som trycker spolningsmekaniken åt höger eller vänster (hel och halvspolning) hade lossnat. Så nu måste jag köpa en ny spolknapp :confused:
Verkligen inte bra att det inte håller längre än knappt två år innan spolknappen går sönder.

Jag har ett annat problem med toaletten också som ni kanske känner igen? Den spolar nämligen inte längs hela kanten :thumbdown: Längs framkanten av stolen så rinner det inte ner något vatten vid spolning vilket i längden är väldigt ohygieniskt. Även om man kör Fresh sticks så blir det ju inte rent där då vattnet inte rinner ner i framkant. Får köra traditionellt WC rent och borste väldigt ofta istället! Den har spolat lika dåligt sedan vi fick den installerad av en auktoriserad VVS-firma. Jag tog nyligen kontakt med IFÖ, men de hänvisar till butiken där vi köpte toaletten. De skickar definitivt inte ut någon servicekille som löser de uppenbara fabrikationsfelen som tidigare inlägg av Jenzza ger sken av.

Jag är väldigt besviken på kvaliten på den här produkten. Jag valde att spendera lite mer pengar än vad jag hade behövt för att köpa en snygg och trygg lösning med IFÖ Sign, men vad fick man för det...
 
gersagen skrev:
Min spolknapp hängde sig från början, men det visade sig att den högra slangen, som för övrigt ligger lite väl nära spolningsmekaniken, hade hakat upp sig i plastdelen som styr spolningen. Det gick att korrigera manuellt, men den står andå och rinner efter spolning ibland, ytterst lite, men ändå inte ok...
Vi måste då spola en gång till för att hoppas att den slutar rinna vilket den oftast gör. Häromdagen slutade halvspolningen fungera helt, den blev helt "slapp" när man tryckte. När jag tog bort frontplattan och kollade vad som hade hänt så upptäckte jag att plasten på baksidan av spolknappen hade spruckit vilket medförde att pinnen som trycker spolningsmekaniken åt höger eller vänster (hel och halvspolning) hade lossnat. Så nu måste jag köpa en ny spolknapp :confused:
Verkligen inte bra att det inte håller längre än knappt två år innan spolknappen går sönder.

Jag har ett annat problem med toaletten också som ni kanske känner igen? Den spolar nämligen inte längs hela kanten :thumbdown: Längs framkanten av stolen så rinner det inte ner något vatten vid spolning vilket i längden är väldigt ohygieniskt. Även om man kör Fresh sticks så blir det ju inte rent där då vattnet inte rinner ner i framkant. Får köra traditionellt WC rent och borste väldigt ofta istället! Den har spolat lika dåligt sedan vi fick den installerad av en auktoriserad VVS-firma. Jag tog nyligen kontakt med IFÖ, men de hänvisar till butiken där vi köpte toaletten. De skickar definitivt inte ut någon servicekille som löser de uppenbara fabrikationsfelen som tidigare inlägg av Jenzza ger sken av.

Jag är väldigt besviken på kvaliten på den här produkten. Jag valde att spendera lite mer pengar än vad jag hade behövt för att köpa en snygg och trygg lösning med IFÖ Sign, men vad fick man för det...
Felet att det inte rinner ned i framkant kan bero på om någon glömt en detalj i monteringen.

Det följer med en "spridare" som skall monteras i spolröret på toan i samband med att man sätter den på plats. Det är en kort rörstump som skall tryckas in i hålet i porslinet. Den riktar en del av vattenströmmen åt vänster resp. höger. Utan den skulle jag tro att i prinip allt vatten går rakt ut i stolen.
 
hempularen skrev:
Felet att det inte rinner ned i framkant kan bero på om någon glömt en detalj i monteringen.

Det följer med en "spridare" som skall monteras i spolröret på toan i samband med att man sätter den på plats. Det är en kort rörstump som skall tryckas in i hålet i porslinet. Den riktar en del av vattenströmmen åt vänster resp. höger. Utan den skulle jag tro att i prinip allt vatten går rakt ut i stolen.
Tack för tipset! Det ska verkligen kollas upp. Den spolar ju inte vattnet rakt ner bara, men det blir som jag skrev tidigare inte spolat alls i framkant. Kan man på något sätt se ifall det är monterat eller ej på något annat sätt än att hänga av stolen? Jag bifogar ett litet filmklipp för att visa er hur pass dåligt den spolar. Visa bilaga Spolning.zip
 
jag tror att man kan känna den med fingrarna om man känner upp under kanten i bakkanten. Inte helt säker på att fingrarna når fram till den.
 
Krilleman
gersagen skrev:
De skickar definitivt inte ut någon servicekille som löser de uppenbara fabrikationsfelen som tidigare inlägg av Jenzza ger sken av.
Konstigt, jag har ringt och fått hjälp omgående flera gånger då det varit uppenbara produktions-fel! Senast för två veckor sen...

Ifö har kontrakterat företag som sköter servicen åt dom i hela Sverige.
 
  • Gilla
Pataradiata
  • Laddar…
Jag är på ett rot jobb i norrköping. Om vi hittar något fel så kommer de typ alltid inom 3 dagar. Gäller även dom på service när de ringer.
 
gersagen skrev:
Tack för tipset! Det ska verkligen kollas upp. Den spolar ju inte vattnet rakt ner bara, men det blir som jag skrev tidigare inte spolat alls i framkant. Kan man på något sätt se ifall det är monterat eller ej på något annat sätt än att hänga av stolen? Jag bifogar ett litet filmklipp för att visa er hur pass dåligt den spolar. [bifogad fil]
Löste det sig för dig?

Jag har samma problem. Jag har kopplat loss hela toan och kontrollerat i bakkant att "spridaren" sitter där. Ändå når inte vattnet riktigt i framkant
 
Om jag minns rätt så går det att vända spridaren fel, och det var inte helt uppenbart hur den skulle sitta.
 
I mitt fall så sprutar den åt sidorna. Spridaren har en liten utbuktning som gör att man inte kan sätta in den på ngt annat sätt... Dock når inte vattnet fram till framkanten på toaletten... :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.