Nej det blir inte kallt i huset för att tanken står på 60 grader, problemet är/var att pannan helt plötsligt efter 2 års eldande inte går lika högt upp i temp som den gjort tidigare. Sädär 8-10 grader skillnad mot förr.
 
OK, då är kallare returvatten från tank till panna en trolig orsak.
När pannan får in kallare vatten då hinner den inte värma till högre temp än den nu värmer. Du säger att den kunde det innan så bör det vara något fel. Förstår faktiskt inte varför du så gärna vill att pannan laddar 90 gradig vatten redan från starten??? Siktningen i tanken blir ju rätt i alla fall om man inte kör cirkpumpen på högsta fart och vispar vatten runt. Vill du höja panntemp så kan du få det genom att sänka pumpens hastighet. Vatten stannar längre i pannan och hinner värmas mer.

Pannan får inte matas med vatten kallare än 70 grader så bör Laddomaten cirkulera pannvatten runt och späda med kallvatten från tanken till rätt temp för att inte kylla pannan i onödan. Kolla om du inte får för kallt vatten till pannan. Kan hända att termoventilen har hängt sej och blandningen är inte rätt. Det påverkar varken laddningen eller laddningstiden nämnvärt och du får ju över 90 grader i tanken till slut men det är inte hälsosamt för pannan att kylas under 70 grader i långa perioder ( därför har vi laddomater).
Ang. om pannan orkar eller inte orkar ladda så kan jag berätta att
vår Atmos laddar först till ca 70-80 i tanktop och först efter andra inlägget fortsätter ladda 95 gradig och vi tycker inte det är något att klaga på att processen går i 2 steg :). Cirkpump lägge 2. Vi tittar faktiskt mer på tankens temp än pannans. Man får ju ha koll och sluta elda innan det kokar över :).
gaia
 
Jag vill ladda med hög temp pga av att jag inte laddar tankarna fullt jämmt.
Man stoppar pannan full och sedan gör man något annat.Glömmer att fylla på typ. Jag tycker då att det är bra att ha så hög temp diff som möjligt
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag vill ladda med hög temp pga av att jag inte laddar tankarna fullt jämmt.
Man stoppar pannan full och sedan gör man något annat.Glömmer att fylla på typ. Jag tycker då att det är bra att ha så hög temp diff som möjligt
det kanske blir en vinst men jag vet inte riktigt. Av en viss mängd ved får man en viss mängd energi att ladda in och ligger lagrad vatten över framledningens temp till radiatorer temp så kan man använda den. Det blir lagrat mindre vatten med hög temp eller mer vatten med lägre temp men mängd lagrad energi blir detsamma. Kan varmvatten ta slut tidigare om man har 500 l 80 gradig i stället för 400l 90-gradig? Jag förutsätter att energimängd är lika i båda fall utan att räkna ... bara som exempel att fundera över :). Hur blir det?
gaia
 
Vilken sjunker snabbast till acceptabel dusch temp?
Den med 80 grader eller den med 90 grader?
 
Andreas_Hansson skrev:
Vilken sjunker snabbast till acceptabel dusch temp?
Den med 80 grader eller den med 90 grader?
kanske går att räkna ut? Om man ska ha minst 45 grader i duschen och laddar våra tankar bara delvis med 26kW . Du får 500liter 90-gradig i din tank och jag får 642 liter 80-gradig vatten i min och båda tankar innehåller var sin 26kW. Förutsätter att båda har vi skaplig siktning .
Räknade detta enl en förenklad formel jag hittade på forum: ((T1-T2) x volym, liter x 1,16 )/1000 = kW
Båda kylls samtidigt om vi duschar med lika varm vatten och lika länge och till slut är det 45-grader i båda. Eller får jag en kall dusch ? :)
gaia
 
500 x 45 x 1.163 / 1000 = 26,1675kWh Andreas Hansson

642 x 35 x 1,163 / 1000 = 26,13261kWh Gaia

Så det verkar som att andreas kan duscha flera sekunder längre pga sin högre laddnings temperatur. :)
Om jag nu räknat rätt.
 
kricken_ skrev:
500 x 45 x 1.163 / 1000 = 26,1675kWh Andreas Hansson

642 x 35 x 1,163 / 1000 = 26,13261kWh Gaia

Så det verkar som att andreas kan duscha flera sekunder längre pga sin högre laddnings temperatur. :)
Om jag nu räknat rätt.
:) jag får litet lägre lagringsförluster om jag håller lägre temp i tanktoppen så det kanske kompenserar dom sekunderna ?

No ja, det verkar att det skiljer inte så mycket till vilken temp man lagrar om man lagrar samma mängd värme. Man kan lagra kallare vatten om man har stor tank bara temp är högre än det man ska bruka. Akumulatorer år oftast för små och då är det viktigt att ladda maximalt så klart .
Jag tyckte nog att man inte tjänar så mycket att ladda tanken delvis med högsta möjliga temp och det verkar stämma rätt bra när man räknar på det. Vet dock ej om det stämmer lika bra i praktiken? Det brukar alltid finnas för och nackdelar med allt :)

Laddningtemperaturen är viktig men inte avgörande hur många kWh man har i en halvladdad tank. Man blir litet lurad av termometrar när det är det enda man har att titta på och fokuserar för mycket just på det man kan se.
Misstänker att trådskapparen har delvis hamnat i sån fälla .... för resten , vi fick aldrig veta vilken temp har hans retur till pannan ??
gaia
 
Redigerat av moderator:
Om jag är hemma så laddar jag tanken knök full.
Runt 100 grader i toppen och ca 98 i botten.
Det blir en stor skillnad mot när jag bara laddar runt 90.
Som i morse när jag åkte till jobbet 05.30.Då var tanken i 35 grader och jag fick lova att elda.Hade jag maxat tanken vid eldningen före hade förmodligen jag klart mig tills jag kom hem
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.