Verkar vara ensam om att ha fel på en baxipanna.. Min panna vill inte gå upp i temp!
För ca en månad sen går panntempen bara upp till ca 85 grader, har haft pannan i två år
och efter en timme har den alltid legat på 93 grader. Detta innebär att den inte orkar värma
upp tanken längre. För två veckor sen såg jag att en bit av keramiken hade lossnat och
täppt till en av kanalerna till sekundärluften - fint, här är felet! Icket! Ny keramik, samma problem..
Allt i pannan ser ut som det ska, rökgastempen är max 200 grader. Om jag ställer laddpumpen på
2an går pannan upp i temp, men den orkar ju ändå inte värma tanken. Har haft pumpen på 3an i två
år och allt har funkat fint, har värmt tanken nästan oavsett utetemperatur.. Har justerat luckorna och bytt
tätningslister, bytt termostat, sotat ur den nogrannare än nånsin, men ingen skillnad..
Är det någon som har nån ide vore jag ytterst tacksam!
 
Har du rengjort laddomaten?
Det var en tråd för någon månad sedan där någon hade samma bekymmer som dig det visade sig att det var termostat patronen i laddomaten som behövde bytas.
 
Vad händer när den går upp till 85 grader?
Bryter den fläkten?
 
Har tänkt att det kan vara nåt med laddpaketet, bytte därför termostat.
Vad menas med termostatpatron? Rengjort den har jag inte gjort,
men det ser ut som nytt inuti. Ska prova byta termostat igen, har 5 olika.
Det är 20 grader kallt nu, så man vill ju att det ska funka som det ska..

Nej fläkten bryter inte förrän vid ca 95 grader. Pannan går bara upp i temp om jag
ställer ner cirkpumpen på laddpaketet (termovar).
 
verkar vara nått knas med laddomaten.Termostaten kanske står öppen hela tiden?
 
Termoventiler dom som tillverkar laddomat21 kallar termostaterna för termostatpatron/er.
Därför skrev jag termostat patron.
 
Eftersom pannfläkten inte stannar, och rökgastempen är ok så måste ju energin ta vägen någonstans, och enda stället är ju till acktanken eller dess anslutna förbrukare. Uppladdning av tanken kan ske "sakta" med relativt hett vatten på det sätt som laddomaten är tänkt att fungera, eller med ett större returflöde till laddomaten/pannan som då får värma mer vatten per tidsenhet, och hela acktanken mer eller mindre får samma temp pga omrörning. Du säger att pannan "bara" blir 85, men hur varm blir acktanken upptill och i botten jämfört med förr? Om det är så att laddomaten släpper in för mycket returvatten så blev kanske tannken aldrig helt uppladdad tidigare (fortfarande "kall" i botten). Vad händer om du lägger i mer ved och fortsätter elda ?

Alt förklaring:
Är veden likvärdig ? Om du bytt till fuktigare ved eller ved av annan sort (med mindre energiinnehåll) kan det också förklara saken...
 
Om jag fortsätter elda blir tanken varmare, men jag får elda ett halvt ilägg extra för att få tanken lika varm som tidigare. Veden är likadan som tidigare, 15-20% fuktkvot.
Pannan har alltid gått upp till drygt 90 grader efter ca 1 timme, nu går den upp till 85 efter samma tid. När tanken blir 80 nere går pannan upp till ca 88, men det är efter 3-4 tim.. Det förutsätter att jag eldar när tanken är ca 60 grader nere. Tidigare räckte det att elda när tanken var på 40 nere.Provade byta termostat igen (80 grader) men det är ingen skillnad. Börjar vara lite less, det är ju inte den billigaste pannan på marknaden, direkt.
 
Om det är 20grader kallt bör det ju shuntas ut ganska mkt värme också. Kanske därför det går åt ett halvt ilägg till?
 
Palte skrev:
Om det är 20grader kallt bör det ju shuntas ut ganska mkt värme också. Kanske därför det går åt ett halvt ilägg till?
Men det har ju inget att göra med panntemperaturen.

Verkar vara nått vajsing med laddomaten.
Kung_Ian Laddomaten verkar öppna för tidigt.Det verkar som du laddar tanken med 80 grader på vattnet.

Föresten har du pratat med Baxi?
 
Men vänta nu, om du tidigare eldade ett inlägg och pannan blev 93, antar jag att tanktoppen blev lika varm (ungefär). Men vilken temp var det då i tankbotten ???

Är det inte nu på det viset att tempen i tankbotten blir högre än förut ?

ISåfall är kan det vara laddomaten som drar in för mycket tankbottenvatten...och pannan ger samma energi, men utspritt på mer vatten om det var bra skiktat förut....

MEN det förutsätter ju också att inga förbrukare drar ngt från tanken. VAd händer om du tvingar schunten i nolläge och inte spolar ngt varmvatten... (Slinga eller beredartank ?, om det är nyinspolat kallvatten i en beredartank kan det påverka mycket. ). Det är väl inte så att du jämför höst med vinterdrift ? ÄR det samma yttertemp nu som då ?
 
Kollade termovars datablad. Att pannan "stannar" på ca 85 grader är normalt om man har den 72-gradersvarianten av den termiska insatsen (termostaten).

Dina tidigare siffror är typiska för 80-gradersvarianten av "termiska insatsen" i laddpaketet. Obs att det är två termiska ventiler i laddpaketet (Strypventil mot röret "uppåt" och termisk ventil mellan panna och tankbotten) HAr du kollat att bägge dessa delar är ok, om "strypventilen" beckat ihop eller kärvar på ngt sätt kommer panntempen att vara lägre, likaså om pumpen inte fungerar som den skall.
(BAckventilen öppnar för självcirkulation).
 
Skulle även vara bra att veta vad de tre termometrarna på laddpaketet visar nu och vad de visade förr när det fungerade "normalt".
 
Bytte termostat i går kväll som jag skrev tidigare och kollade efter en timme,
då var panntempen på 86 grader, men efter drygt två timmar var den på 94 och
tanken uppe på 90.. Så just nu funkar det som det ska igen! Får väl se efter nästa eldning hur det ser ut. Pratade nyss med en kompis som har en solo plus och han
hade samma problem. Verkar som att det var termostaten trots allt! Annars får jag väl ta isär laddpumpen och kolla så det inte är nåt som kärvar i den, för det borde ju vara i den felet är. Tackar för alla tips!
 
Kung_Ian skrev:
Om jag fortsätter elda blir tanken varmare, men jag får elda ett halvt ilägg extra för att få tanken lika varm som tidigare. Veden är likadan som tidigare, 15-20% fuktkvot..
No ja, det är ju mycket kallt ute och huset tar ju ut mer värme medan du eldar så eldandet tar mer tid och ved.

[/QUOTE] Pannan har alltid gått upp till drygt 90 grader efter ca 1 timme, nu går den upp till 85 efter samma tid. När tanken blir 80 nere går pannan upp till ca 88, men det är efter 3-4 tim.. Det förutsätter att jag eldar när tanken är ca 60 grader nere. Tidigare räckte det att elda när tanken var på 40 nere.Provade byta termostat igen (80 grader) men det är ingen skillnad. Börjar vara lite less, det är ju inte den billigaste pannan på marknaden, direkt.[/QUOTE]

Om jag nu fattade rätt din beskrivning... du menar att det blir kallt i huset när du har 60 grader i tanken? Du kanske shuntar ut varmare vatten vid -20 än du gjort vid -10? Det brukar vi gjora och det kan skiffta mellan 35 och 45 grader ut till radiatorer beroende på väder ...i Skåne. Vedeldning är ingen trolleri och du får ut bara det du stoppar in. Vill du kunna värma huset och ladda tankar med lika stor vedmängd oavsett väder? Det går ju inte :). Sluta trixa med tekniken ... elda tills tanken blir laddat fex 95 uppe och 85 nere så har du laddat den maximalt och mer blir det inte :). Till slut kommer pannan i högre temp när den får varmare retur till botten.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.