Står det något på den vita hydropressen vad det är för förfylld tryck (det som man pumpar upp med tryckluft med bilventilen i botten)??? - detta skall helst pumpas till rätt tryck medans systemtrycket är lågt och betydligt under den förfyllda trycket.

Är trycket i systemet lägre än dess förfyllda tryck så är det i princip ingen solfångarvätska som har trycks in i hydropressen och trycket kan fortsätta upplevas svajigt med beroende av vädret.

om det kommer vätska när man kopplar in luftpåfyllaren (från fotpump eller kompressor) till bilventilen i botten på den vita tryckkärlet (hydropressen) och det på sedvanligt sätt pyser som när man luftpåfyller bildäck - så har blåsan inne i hydropressen gått sönder och dess luft har gått in i ditt system och letat sig upp till panelerna - som kan vara en orsak till varför det saknas vätska då en del av det hamnat i hydropressen istället för luften.
 
X xxargs skrev:
Står det något på den vita hydropressen vad det är för förfylld tryck (det som man pumpar upp med tryckluft med bilventilen i botten)??? - detta skall helst pumpas till rätt tryck medans systemtrycket är lågt och betydligt under den förfyllda trycket.
Jag måste kolla med min man vad teknikern gjorde igår. (Jag var inte hemma då).
Tror han bara pumpade i "värme-vätska" till systemet.

Kan/ska man fylla på luft nu?
 
  • Etikett på en värmesystemsdel med specifikationer, märkt "LK Armatur AB", maxtryck, temperatur och tillverkningsdatum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med termometer visar 26 grader, tryckmätare och expansionskärl för värmevätska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LinaPetronella skrev:
Jag måste kolla med min man vad teknikern gjorde igår. (Jag var inte hemma då).
Tror han bara pumpade i "värme-vätska" till systemet.
L LinaPetronella skrev:
Kan/ska man fylla på luft nu?
på etiketten står det förfylld 2.5 Bar - dvs ditt systemtryck behöver vara mer än 2.5 Bar innan gummiblåsan i hydropressen börja krympa i storlek och tanken börja ta upp vatten, som manometer stå nu så är hydropressen fortfarande helt tom på vätska då systemtrycket är lägre än förtrycket i hydropressen (eller full om blåsan har gått sönder...)


---

Har du en fotpump med däckspåfyllare med manometer (sådan kan köpas på tex biltema - dock är en kompressor som SOL6 (art.nr 18-660) på biltema för 1199:- med köpt sats luftpåfyllare, renblåspistol etc. för några hundringar till faktiskt prisvärt och lätt pensionerar fotpumpen omedelbums - den går också att bära om kring med viss luftreserv om man inte har elström på platsen just där den används - den är också rätt tyst för att vara en kompressor och man skiter inte på sig var gång den startar som många lite större kompressorer ofta gör i ljudnivå...)

...så skulle jag ansluta däckspåfyllaren till däcksventilen i botten på hydropressen och se om det är 2.5 Bar som det står på etiketten den skall vara förfylld för.

Har du möjligheten att pumpa luft så kan du också prova att pysa ut lite luft på däckventilen i botten (tryck lite på mittstiftet på bilventilen) för att se om det är luft som kommer eller om det kommer vätska. Är det vätska så är gummiblåsan paj i hydropressen.

Kommer det vätska och slabbar ned dig - tvätta och tom. duscha av dig och lägg kläderna i tvätten skyndsamt då om det är etylenglykol så är det giftigt och man bör minska exponeringen så mycket det går mot huden och framförallt inte får i sig något munvägen eller via ögonen tex. att man råka slicka glykoldränkta fingrar (baka en snus eller röker) eller petar/gnuggar sig i ögonen (det mesta av det är ofta omedvetet - därav risken).

Fattas det tryck så öka trycket med däckspåfyllaren tills den visar 2.5 bar på däckpåfyllarens manometer - manometer på hydropressen (i bilden) behöver inte öka i tryck även om man fyller på luft i hydropressen om det fortfarande fattas vätska i systemet... - hör man bubblande samtidigt som när man fyller på så är det inte bra och gummiblåsan i hydropressen har förmodligen gått sönder. - grejorna är från 1999 - och fyller 25 år, så det fins risk att gummiblåsan har gått sönder om inte annat så av ålder...
 
Redigerat:
Hualigen! 25 år gammal solartermi-anläggning. Värmebärarvätskan borde bytas ut till ny. Byt då mot ogiftiga typen som basaras på propylenglykol. Värmebärarvätskevolymen är nog bara grovt ca 5 à 10 liter, inga stora mängder.
Kolla om läck på membranet i vita expansionskärlet, görs genom att peta på centrumstiftet på bilventilen i botten av vita expansonskärlet så det pyser ut. Kommer det vätska då läcka.

Se bild på annat liknande expansionskärl, bild tog innan det monterades. Där framgår bilventilen.
 
  • Vitt expansionskärl med detaljbild av bilventilen för att visa kontrollpunkt för läcksökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
LinaPetronella,
Hur har det gått? Funkar solartermianläggningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.