Fredrik Persson skrev:
Tog upp detta med boarean, och det kom från skatteverket, han sa att jag får ta denna strid med säljaren och att han vill vara opartisk, konstigt att han kan vara det nu helt plötsligt...
Man brukar få höra hur tryggt det är att köpa med mäklare, men så här brukar det låta när något faktiskt går fel. Då är opartiskhet plötsligt ett av de tio budorden och gör att de absolut inte kan hjälpa dig på något vis. Så mycket för den tryggheten...



Fredrik Persson skrev:
Då jag känner vvs:aren som jag köper in den ifrån så han kommer samma dag som tillträdet och installerar den nya brännaren.
Glöm inte att skriva in elmätarställningen på överlåtelsedagen, det är inte sällan det blir tvist i efterhand om vad den stod på, och vem som ska betala vad, och med tanke på din säljare...
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
hsd
El och vatten mätaravläsning på tillträdesdag samt kontakta elbolag och kommunens va-avd. meddela ägarbytet och mätarställning
 
D
Jag hade fotat med datum angivet för att vara lite mer säker förutom att anteckna.
 
hsd
Daniel_82 skrev:
Jag hade fotat med datum angivet för att vara lite mer säker förutom att anteckna.
(y)
 
Säljaren ska vårda objektet, ha försäkringar och hantera alla skador som uppstår från det att ni skriver kontrakt fram till tillträdet.
Detta är ett krav och mäklaren ska också upplysa om det.
Huvudregeln är att om en skada sker mellan kontrakt och tillträde så ska köparen hållas skadefri. Säljaren ska ovillkorligen ha objektet försäkrat.

Det är tyvärr du och säljaren som behöver komma överens om hur problemen ska lösas nu. Antingen får du pengar och fixar själv eller också kräver du att säljaren ser till att objektet återställs till det skick du köpte. Drar det ut på tiden ska du nog ha ersättning för det också.
Är skadan omfattande kan du ha rätt att häva hela köpet.

Med anledning av att säljaren inte direkt vårdat objektet, struntat att fixa och låtit det stå utan värme när det är frost skulle jag dessutom kräva att de också betalar för en besiktningsman som du anlitar. Speciellt för att kolla eventuella frostskador.

Prata också med ditt hemförsäkringsbolag idag. Du kan ha möjlighet till rabatterat pris för en timme hos en jurist som kan ge dig råd. Det är oavsett rabatt en rätt bra investering om du ser till att vara förberedd vid det mötet.

Kvadratmetrarna är däremot sannolikt något som hör till din undersökningsplikt, där får du nog skylla dig själv.

Lycka till och berätta gärna hur det slutade.

F Fredrik Persson skrev:
Hej!

Jag och min sambo skrev den 15 september på köpekontraktet för vårt första hus.
Bara 5 dagar efter så ringer säljaren och säger att pelletsbrännaren slutat fungera och undrar om jag vill laga den?!
Jag säger då att de bör ringa en fackman. Får ett sms efter någon dag senare att ingen har tid att komma dit och laga den. Detta stämde inte då jag känner VVS:Aren som var där. (Hans bedömning lagning för 5000:- eller byte) då hade hon sagt att 3 vänner varit där redan och skruvat på den.
Sedan får vi ett sms denna veckan att brännaren inte gått att laga och huset då ståt utan värme från sept och vi flyttar in i 15 dec.
Jag blir ombed av säljaren att kontakta mäklaren för att göra en ök om brännaren.
Jag ringer dit och begär att brännaren lagas eller att säljaren köper en av samma märke med samma skick. Mäklaren blir då sur och tycker att vi nischar in oss förmycket och att säljaren har dåligt med pengar?! Känns som att han håller säljaren i ryggen.
Sen fick vi höra av konstruktören som skulle kolla ritningarna då vi ska riva en vägg, att huset är ca 30kvm mindre.
Någon dom har idéer eller erfarenhet om hur vi kan fortskrida?
 
@OlssonX tråden är sedan oktober/november 2016, alltså ca 26 månader gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.