Tänkte göra en liten update i ämnet.

VDn på Hjältevadshus var alltså hemma hos oss för att diskutera igenom situationen.
Han var såklart väldigt förstående och lyssnade på vad vi hade att säga.
Något annat hade väl varit konstigt...

Bara någon dag senare så dök det upp material till valven i vardagsrum och kök.
Man blev dock inte förvånad när man såg att det var fel material.
Täcklisten som monteras i mitten var 95mm i det material som kom med huset.
I det nya materialet så var bredden 120.

Ringde VDn och påpekade detta.
En vecka senare kom nytt material.
MEN fortfarande samma fel.

Det startades då en utredning om varför det är fel.
Och några dagar senare så får jag till svar att 95mm breda lister har de aldrig haft.
Känns ju riktigt konstigt då det var det jag fick med huset.

Snickare var ute och inspekterade.
Och någon dag senare så fick vi de lister som fattades i 95mm bredd.
Kommentaren var att vi var "moderna" för att vi hade fått material som var till nya sorters hus.

Bra koll man har ifall man skickar med "nytt" material till ett hus i Maj, när man först ska börja använda det i September.



Elektriker har nu varit här och fixat spottarna i köket.
Så peppar peppar, hoppas att de håller nu.


Dock så är det en punkt som verkligen stör mig.
Och det är slutbesiktningen.
Huset slutbesiktades den 3e Juni.
Och det står följande i besiktningsprotokollet;

"Parternas överenskommelse om när fel skall vara åtgärdade

Fel skall vara åtgärdade senast 2016-09-03”

Och idag är det den 7e.

Fel som ej är åtgärdat hittills är ett fönster på ovanvåningen som karmen var spräckt på. (står med på besiktningen)
Det stod även med i besiktningen att vi har fel dörr på balkongen, och dörren är sönderrepad i hallen, fel kök, och fel väggmattor.
Jag hittade senare fler fel samma dag som besiktningen utfördes på och skickade in bilder på detta.
Och detta var;
Spräckt dörrkarm på två ställen där man skruvat in karmskruvarna felaktigt.
Sönderrepad tröskel ut ifrån dörren i vardagsrummet.

Jag skickade då mail till VDn om att detta inte är åtgärdat än.
Och jag fick idag ett mail ifrån deras serviceavdelning.
och där skriver de följande;

"Enligt våra noteringar finns endast följande punkt kvar från slutbesiktningen för åtgärdande:

Plan 2

E1.08 Skada karm på vänster fönster norrgavel.



Vilket vi får beklaga anmärkningen inte är åtgärdad.



Åtgärdande av skada görs med vax och betingar ett värde av 500:- vilket blir avdrag från innestående restskuld för egen åtgärd.



Vi har till dags dato uppfyllt ingånget avtal och således hoppas vi ni som vår kund uppfyller er del av avtalet."


Det som gör mig mest irriterad är sista raden.
Enligt mig så har de EJ uppfyllt sin del av avtalet, då de inte har åtgärdat fel inom utsatt tid.
Sedan är verkligen inte deras lösning någonting som ens är möjligt.
Man lagar inte denna typ av skada med vax.



Jag undrar också vem som kontrollerar att andra saker som stod med på besiktningen är utförda, och är rätt?



Denna soppan alltså.
Nu blir det tidningen nästa...
 
Redigerat:
Om ni inte är överens får du prata med en jurist/advokat tyvärr. Ge dom en chans till , posta din lista på saker som återstår att åtgärda. Händer inget kan du ta det den juridiska vägen om du orkar :(
 
Njaaa.. Det blir ju upp till hjälevadshus att prata med advokat, det är de som vill ha betalt.

Det är viktigt att du som beställare betalar det som är åtgärdat, så att du håller inne bara det som behövs för att ev. åtgärda kvarvarande fel med annan entreprenör.
 
Åh fan, det är visst lite sent för mig. Glömde bort att du höll inne med en del pestas, sorry, over and out!
 
Jag har liknande erfarenhet som TS och det är bara att hålla inne med pengarna. Vi gjorde en uppskattning av kostnaden att åtgärda kvarvarande fel från besiktningen och bestred slutfakturan med hänvisning att kostnaderna för åtgärd översteg det vi höll inne med. Det verkar tyvärr inte vara ovanligt att husföretag eller entreprenörer verkar försöka smita undan från besiktningsanmärkningar som är kostsamma att åtgärda. Vår entreprenör hade en väldigt intressant tolkning av konsumenttjänstlagen vilket innebar att alla fel som han tyckte var för kostsamma att åtgärda kunde han bara strunta i.

Så i TS fall råder det knappast något tvivel om punkterna är åtgärdade eller inte oavsett vad husfirman påstår återstår så det är bara att fortsätta att vara sakligt besvärlig och hålla inne med pengarna.
 
Jag fortsätter med storyn här.
Jag svarade då Hjältevadshus på mailet jag fick;

"Hej Anders.

Jag skickade in bilder till dig direkt efter slutbesiktningen på den spräckta dörrkarmen in till badrummet, och den repade tröskeln ut ifrån dörren i vardagsrummet.

Skickade även bilder på den fula lådan i köket som någon skruvat sönder.

Någon har även klippt i bestickslådan,

Detta fick du bilder på.



I besiktningsprotokollet står det att det är ni som är ansvariga för åtgärd av fönstret.

Så jag har ej för avsikt att göra någonting.

Tror dessutom inte heller att man lagar 4mm djupa sprickor med wax.



Förklara på vilket sätt ni har uppfyllt det ingånga avtalet?

Det står klar och tydligt;

”Parternas överenskommelse om när fel skall vara åtgärdade

Fel skall vara åtgärdade senast 2016-09-03”



Ifall du inte visste om det, så är det den 7e idag.





Förklara vilken del av avtalet det är som jag inte har följt?"



Jag fick då som svar;

Hej Alfred.



Översänder svar på ert mail.



Som ni själv påtalar finns ett överenskommet färdigdatum från slutbesiktningen mellan Hjältevadshus AB och er daterat till 2016-09-03.



Det innebär följande:



Vi har från slutbesiktning till det överenskomna datumet åtgärda de upptagna punkterna som finns på slutbesiktningsprotokollet.

Vi har tyvärr inte fått denna överenskomna avtalade tiden på alla punkter bla. våtrumsväggar.

(Vi har meddelat er om extra beställt material med leveranstider).



Punkter som anmäls efter slutbesiktning s.k. 6 månaders punkter ingår inte i datumet för färdigställande av slutbesiktningspunkter.



Vi planerar åtgärda/kontrollera era anmälda 6 månaders punkter vid samma besökstillfälle som vi åtgärdar den sista slutbesiktningspunkten (fönsterkarm överplan) .



Ha en fortsatt trevlig dag"


Jag bifogar en tyvärr dålig bild på fönstret;
Skadad fönsterkarm med synlig spricka och skador i målningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man skulle kunna säga att man har lagt ett armeringsjärn rakt över, och bankat till med en hammare.
Men det lagar man tydligen med vax =)


Hittade för övrigt en annan rolig sak vid alla stuprör;
Skadat stuprör med ojämnt utskuret hål som syns genom rörets öppning mot bakgrunden av husfasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns bra att man måste börja renovera i sitt nya hus....
 
MultiMan
Rätt ofattbart slarvigt (och för litet) upptaget hål i stuprännan. Är den på den nivån man ligger på nybyggen idag? Tur att jag har ett hus för 80' som inte har sådant slarv utan snyggt rundklippt med en plåtsax (av mig själv och plåtslagare).

Lider med dig och hoppas du får alla fel ordnade så snabbt som möjligt.
 
Jag känner också igen detta med Hjältevadshus!

När man ska kommunicera med dem är det mycket tjat och gärna CC till alla man känner namnet på hos Hjältevadshus, så kanske någon svarar. Sedan är det inte säkert att man får något åtgärdat utan mer tjat.

Vi väntar fortfarande på att få det sista åtgärdat efter drygt två år...
 
Bilden med fönstret ser inget roligt ut. En liknande skada fick jag på min alldeles nya bil (gått 20 mil) som jag lämnade in för reparation då dörren hängde snett. De skulle bara rikta om den men fick tillbaka på dörrens insida, både på plasten och lacken en sån repa. De hade ingen aning om hur denna hade uppkommit. Jag lät bilen stå hos dem och sa till dem att ni får reda ut detta. Fick dagen efter ett samtal om att "har kolalt med killarna på verkstaden och ingen kännes vid detta, men vi fixar det på goodwill". Ny dörrinsida och omlackad innedörr. När jag sen hämtade bilen såg det snyggt lagat ut men då hade de gjort en repa på glaset istället. *Ridå*

När vi hade en hantverkare hemma som kaklade badrummet gjorde en en rejäl repa på fönsterkarmen med vinkelslip (hur nu det gick till), och fixade det hela med vit sprayfärg. Motivationen var att det hade blivit för dyrt att byta hela karmen. Efter mycket om och men från dessa klåpare blev det prisavdrag på 1000 kr då man inte märker lagningen om man inte går för nära. Lider med er, det är tröttsamt när man betalar för något och sen blir det bara tråkigheter. Och den där stora repan i fönstren går ju inte att fixa med vax, i så fall är de enormt skickliga. Det ska ju lackas också? Enklare och snabbare att byta karmen? Varför sånt krångel kan man ju undra? Dock finns det väl en risk att företaget väntar till 2-årsbesiktningen med att fixa skönhetsfel? När vi byggde nytt hade hantverkarna repat en tapet i hallen när de satte trappan. En stor repa som är väl synlig. Fick som svar att "det åtgärdas först om 2 år". Jodå, 2 år senare kom en målare och satte en ny våd som utlovat. Tycker det är konstigt förfarande, det man ser när huset levereras borde väl kunna åtgärdas då och inte 2 år senare?

/S
 
När vi byggde nytt hade hantverkarna repat en tapet i hallen när de satte trappan. En stor repa som är väl synlig. Fick som svar att "det åtgärdas först om 2 år". Jodå, 2 år senare kom en målare och satte en ny våd som utlovat. Tycker det är konstigt förfarande, det man ser när huset levereras borde väl kunna åtgärdas då och inte 2 år senare?

/S
Sådant skall åtgärdas vid slutbesiktning av huset! Det borde er besiktningsman gjort en anmärkning på!?

Efter två år skall sprickor och diverse småfel som uppstått under dessa två år åtgärdas. Då gör man ju en 2-års besiktning som du dessutom får betala ett antal tusenlappar för att få en besiktningsman att göra!
 
Hejsan.
Känner så väl igen mig i din historia. Har du fått någon form av kompensation? Jag och min sambo har varit bostadslösa nu i 2 månader nu, detta husbygge har varit ett stort skämt. Vår historia är också lång och väldigt tråkig. Men är väldigt intresserad av att höra om du fått någon form av kompensation.
 
Hej.

Vi har nu bott här i mer än ett år.
Vissa saker är fortfarande inte åtgärdade.
Men vi har valt att inte fortsätta älta i detta, då man bara blir besviken/trött på mänskligheten.

Jag höll inne på en summa pengar.
Kommer inte ihåg exakt hur mycket det var. Men det var tyvärr småpengar i det stora hela.

Det slutade iaf med att jag betalade när det dök upp ett inkassokrav som jag inte orkade bestrida.

Jag har för mig att vi till slut fick 12000kr i avdrag.


Men de har ju satt i system att trötta ut kunderna.

Han Anders som sitter på service borde definitivt söka sig efter ett annat jobb.
Han var här och var riktigt otrevlig när de skulle kolla på fönstret på ovanvåningen

"Det där fönstret behöver inte bytas, går utan tvekan in i byggnormerna om att 5% får vara skadad"

Och stod sedan och skrek om att det var enbart honom man skulle ringa och ingen annan på hjältevadshus
Och han bedyrade att han minsann alltid svarar i sin telefon.

Men hade han alltid svarat så hade man ju inte ringt någon annan

Finns en grupp på FB.
Där kan man läsa om rätt mycket skit som de utsätter andra för
 
Skrämande hur det kan gå till, varför har man slutbesiktning om det inte åtgärdas? Tycker att om denna besiktning blir underkänd och fel kvarstår så borde man automatiskt få juridisk hjälp och husleverantören stå för. Skulle jag bygga hus så blir det iaf inte med dessa.

Hoppas allt annat som inte syns är rätt utfört.

Gick du ut till någon tidning? Som du nämnde i början?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.