Hej alla glada

Jag har ett roligt problem. Vi (jag och min sambo) köpte en tomt  utanför deltajplan. Tomten var den sista på en lite väg. Så var det ibörjan. Det var tre tomter. Vi tog den sista och den första var begyggd. Vi lag då vårt hus 10 m från tomtgrän mot skogen.... För att komma bort från mittengrannen. Eftertag så fick vi reda på att "bonden" skulle stycka av en ny tomt brevid oss och den skulle vara mycke större än vårna. Så vi förstog att vi inte skulle ha råd att köpa tomten. Nu stog vårt hus där med inglassad altan och en ytteraltan 10 meter från tomt gräns. Nu kommer ett förhandsbesked från de nya grannarna de vill nu lägga sitt hus 6 m från tomtgräns och deras kortsida ligge i direkt anslutning till våran alltan. Vi överklagade detta och sen fick vi ett samtal från de nya grannaren som vi inte har pratat med mågon gång och de var förvånade att vi hade överklagat........... >:(
De kunde ev sträck sig till att flutta fram sitt hus men de ville inte flytta in sitt hus på tomten och de lämnade in sitt förslag som vi har fått..........de flytar fram sitt hus 4 m men den ligger fortfrande 6m från tomtgräns.
Nu vet vi inte vad vi skall...man flyttar från staden till landet och då får man ett hus nästan vägg i vägg.......
Kan man göra något ???

>:( >:(
 
Nä, det kan Ni inte= göra något. Ni ligger dessutom en bra bit från varann=16meter.
Det här är den klassiska frågan, vem som skall få bygga framför vem. Ni får försöka göra det bästa av situationen genom att plantera växter/träd där ni inte önskar insyn.
Sen kan det också vara bra att ha grannar inom synhåll, med tanke på inbrott och annan skadegörelse.
 
Man måste räkna med att få grannar när man köper tomter, i stan eller på landet....och man kan inte göra anspråk på mark man inte äger.....försök se era grannar som något positivt, ta tillbaka ert överklagande och stoppa den processen.

Hoppas du tänker om :)
 
Hej igen

Det är så kul att ni är så negativa mot med som överklagar och att det är deras "fel" att de vill överklaga......För det är säkert mer synd om dem som får överklagan emot sig......... >:( >:(
Visst finns det person som överkalgar för överklagandes skull men iblad kan det faktiskt vara en viktig process för man skall ändå bo med sina granna i några år...
Men när man köper en tomt som är stor (2500 kvm) och den nya tomten är 3300 kvm så måste man få säga till om man anser att något är fel.
Så tänker er in i vårat problem. Varför måste de lägga huset just vid våran altanoch uteplats och varför 6 m från tomtgräns ??????
Jag tror att ni själva skulle göra samma sak som oss om ni satt i samma sits.

Visst kan man platera buskar/träd, vilket vi kommer att göra för att miska insynen på altanen men jag anser att man måste få säga sin mening, för man skall ju bo där ett tag.
Vi kommer inte att lägga ner överklagan.
 
En sån sak som att det kommer att byggas mera runtikring det lär man väl nästan kolla upp i förväg. Problemet med att den andra tomten är större förstår jag inte riktigt vad har det för betydelse??

Sen är vi nog flera här som anser att man borde få lägga huset som man vill på sin egen tomt.
Sen så tror jag nog att flera här reagerar mot att ni överklagade direkt utan att överhuvudtaget pratat med de nya grannarna. För det mesta så brukar det ju gå att resonera sig fram till en lösning som passar alla.

Börja med att bjuda in dem och var goda grannar så går det kanske lättare att visa er syn på saken och ni slipper få en fel början på er grannsämja. ;)
 
Hej igen...

Anledningen till att jag skev storleken på tomterna var att ni skulle få ett inblick hur vi tänker. Att om man har en stor tomt så kanske man inte vill sätta huset mot granens hus.....

Vi har faktiskt pratat med de nya grannarna övertelefon.......det är den enda kontakten som vi har med dom och då ville de inte gå med på någon förlikning....

När vi köpte marken lovade att få sista tomten av markägaren sen ändrade ha sig. Så vår allmäning vi hade orstört på altansidan får nu ett hus alldeles inpå med insyn.
Vi har accepterat att markägaren gått bakom ryggen på oss och styckat av tomten och vi vill ha fler grannar men varför just inpå med tanke på den stora tomten.

// Piggeliten
 
jo men, om nu grannarna har gått med på en viss förändring, så visar det att de lyssnat på er kritik.
Det läge på sitt hus de tänkt sig, har de med all säkerhet också noga tänkt igenom, precis som ni har gjort. Det avstånd från tomtgräns grannen valt att lägga sitt hus, överstiger med råge, de gängse 4.5 meter man brukar ange för placering av byggnad i tomtgräns.
Alla mäniskor, även de som inte bor i kommunen, har rätt att överklaga ett bygglovsbeslut, och de erhåller ett svar, och det får Ni också på ert besvär; att byggnadens placering inte strider mot områdesbestämmelserna, och anser inte att placeringen är störande för ert boende/uteplats.
Jag tror också, precis som Calle Anka menar, att det kommer uppstå ett konstigt förhållande er grannar emellan, om ni kräver svart på vitt, att grannens husplacering var rätt tänkt.
Om man vill bo ostört, får man köpa upp alla tomter runt om.
 
Jag märker nu hur negativ inställda ni är mot dem som överklagar :'( Det slår igenom så klart. För ni vill inte sätta in er våran sitiation och se det ur våran synpunkt. Jag har aldrig skrivit att vi vill bo ostört utan vi vill ha grannar som man kan umgås med. Vilket vi gör med våra andra grannar.

Den största orsaken till att vi överkalgade var att vi vill att de skulle flytta huset lite mer från tomtgräns och de har det inte gjort utan bara flyttat fram huset så om du anser att de är villig att lyssna på våran kritik så ha de inte lyssnat alls på oss.

// Piggeliten
 
Bäste piggeliten, ingen här på Forumet vill spä på ert missnöje med grannens husplacering, utan vi vill vara ärliga mot er. Finns det byggnadsregler, så får man följa dessa, det gäller även för kommunen och grannar. Det händer att kommunerna får fel i domstol i sin hantering av byggärenden. Och visst skall man överklaga när man anser att det blivit fel, men då får man ha lite mer på fötterna än enbart tyckande.
Jag kan lova er, att efter något år, så kommer ni inte att finna grannens hus så störande, som planen uppfattas idag. Jag tror inte själv på att grannar släcker ned ljuset för att sitta och kolla vad grannen har för sig, men om det skulle vara så, så lider dom nog mest själva av detta.
 
så kommer ni att få svårt att få igenom ert överklagande och få rätten på er sida.
Sådan är bygglagstiftningen.

Med detta i åtanke så har ni betydligt mer att vinna om ni tar tillbaka överklagandet och försöker på ett vänligt sätt argumentera för er sak.
Ingen av er vill ju bo i ett nybyggt drömhus och vara värsta ovänner med sina nya grannar!

Försök förhandla er till en något bättre lösning för er.
Låt bli att ta till strid, det förlorar ni själva på i längden!
 
Helloo

Vi har försökt att förhandla oss till en "bättre" lösning men vad vi anser som en bättre lösning tyckte inte grannen om så vi har liksom kört fast i våran förhandlig.

Jag kan förstå att ni anser att man inte skall överklaga utan bara ge upp utan en fight.... men som sagt det är inte ni som skall bo med en granne i husknutten....

Och drömhuset har vi oavset om man är ovän med grannarna eller inte...

Jag hoppas verkligen att ni som nu anser att vi skall lägga ner överklagandet själva kommer att sitta i den sits som vi sitter i så får vi se vad ni gör om ni följer ert eget råd och låta bli att överklag för att vara en bra granne och godkänna allt......

//Liten
 
Piggeliten......lite synd är det om dig. Du tänkte flytta ut till landet "utan" grannar och nu blev det precis tvärtom. MEN....du borde ha insett, trots bondes goda ord, att det en dag, kan komma att bli fler hus i närheten och att dessa kan placeras "fel" ur er synvinkel. Detta är en av de första aspekterna man borde fundera över när man köper mark utanför plan som inte gränsar till andra hus.

Hade ni köpt grannes tomt också initialt så hade ju det inte varit något problem....då hade ni fått tillräcklig med distans.

Jag har precis avslutat ett likadant ärende i länsrätten där man gick emot dem som överklagar. Det skall till MYCKET stora olägenheter för att domstolarna skall döma till er fördel. T ex att man lägger en golvgreen precis vid er tomtgräns eller att man planerar en gocartbana med hög decibel etc.

Även om jag förvisso tycker lite synd om det så måste ni nog köpa läget här.....försööök försonas med grannarna, ni behöver varandra på sikt!

Hoppas det går bra!

/Calle
 
ja..vi ville ut på landet men inte utan grannar för som sagt man behöver dem. Men jag kan acceptera att om man köper en tomt på mellan 500-1000 kvm att grannen kommer vägg i vägg det är helt förstårligt men om men köpter en större tomt så vill man inte ha en granne i husknutten.

Så vi får väl se vad som händer men det kommer ett överklagan på bygglovet.

//Piggeliten
 
Hej Piggeliten jag tycker du ska stå på dig, tycker man något är fel så ska man inte vara rädd att stå för det.
Jag menar antingen så får man en sur granne pga att man överklagar deras bygglov eller så sitter man där själv resten av livet och irriterar sig på
att man inte gjorde vad man kunde för att ändra på bygget.
Jag tror dock att ni får svårt att få rätt som dem andra skriver men man kan ju alltid försvåra det med överklaganden osv så kanske dem ändrar sig när dem förstår att det kommer att ta långt tid för att få bygglov.
Tycker bara det är lite konstigt att inte "nybyggarna" har frågat vad ni tycker? Lite fräckt att bara slå upp ett hus hur som helst mitt framför er uteplats!!

Låt inte nån annan köra över dig...!

 
Slangis skrev:
Hej Piggeliten jag tycker du ska stå på dig, tycker man något är fel så ska man inte vara rädd att stå för det.
Jag menar antingen så får man en sur granne pga att man överklagar deras bygglov eller så sitter man där själv resten av livet och irriterar sig på
att man inte gjorde vad man kunde för att ändra på bygget.
Jag tror dock att ni får svårt att få rätt som dem andra skriver men man kan ju alltid försvåra det med överklaganden osv så kanske dem ändrar sig när dem förstår att det kommer att ta långt tid för att få bygglov.
Tycker bara det är lite konstigt att inte "nybyggarna" har frågat vad ni tycker? Lite fräckt att bara slå upp ett hus hur som helst mitt framför er uteplats!!

Låt inte nån annan köra över dig...!
Slangis, jag tycker som du i att självklart ska man stå för sina idéal och kämpa för sin sak, men att okynnesövrklaga bara för att på så sätt idka utpressning mot sin granne är helt fel! Om vi rent hypotetiskt antar att man har köpt en för liten tomt eller placerat huset fel på tomten så ska man ju inte låta det gå ut över den blivande grannen, bara för att han utnyttjar sin rätt att placera sitt hus på det sätt han önskar (inom lagar och förordningars råmärken).

Visst skulle nybyggaren kunna ha frågat av ren välvilja, men det är inte fräckt att utnyttja sin rätt att placera sitt hur på det sätt man önskar utan att fråga först!

Piggeliten, stå på dig och prata med din blivande granne, och låt honom inte köra över dig!

Piggelitens blivande granne, stå på dig och prata med din blivande granne, och låt honom inte köra över dig!

(För övrigt noterar jag att för omväxlings skull sympatiserar inte majoriteten av skribenterna med trådskaparen, vilket väl får anses som ovanligt då tvister avhandlas i detta forum. (Negationer är förädiska!))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.