JatteJohan JatteJohan skrev:
Just nu verkar den hålla 50-51 grader utan elpatronens hjälp igen. (Nån timme).
Sambon ska in i duschen nu och jag ska övervaka, så får se hur det påverkar och sedan vad värdena säger imorgon. Återkommer!
Kompressorn snurrar på men är ytterst inneffektiv, så kalla på VP tekniker. Dom mäter snabbt upp vad felet är.
Dom där kompressorerna är lite opålitliga, har haft två som lagt av i förtid, första efter ca 10 år, då bytte jag hela värmepumpen då köldmediet i den blivit förbjudet. I nuvarande så pajade kompressorn efter drygt 10 år.
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag vill bara säga att får du ett pris på 40k som GoC snackar om så backa ifrån den teknikern med händerna höjda.

Jag fick bytt för 18k, men betalade "bara" 5k själv pga. värmepumpsförsäkring. Men för 40k hade jag kastat ut maskinen på gården och satt in en ny.
Kolla om du har någon Nibe ansluten firma i din närhet, jag vill iaf tro att dom gör rätt för sig, och se till att få förklarat vad som hänt och varför vissa saker byts etc.
OM du väljer att byta kompressor, se till att teknikern sätter in samma som sitter i 360p, den passar rakt på och den ska hålla bättre.
Se också till att nya stötdämparfötter är monterade, de ska komma monterade från fabrik men det finns dom som fått sina gamla fötter återmonterade.

Byter du kompressor kan du få ut 10år till med lite tur, det måste vägas mot kostnad av en ny modernare maskin som oftast kräver ombyggnation av frånluftskanaler etc
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
Suverän hjälp i tråden! Jag tackar och bockar. Ringer närmsta auktoriserade firma imorgon för en initial genomgång och felsökning av pumpen. Återkommer med besked och åtgärder här efterhand som jag vet mer.
Tack igen! :)
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är bara en lös ”spak” som återställer skyddet inget klick i min, var gamla tiders skydd som hade ett distinkt klick och att ”knappen” stannade intryckt.
Jag bytte kompressor, kostade närmare 40.000kr vill jag minnas ( ta det med en nypa salt men dyrt är det) men har extraförsäkringar på huset, 13.000kr maximalt åldersavdrag.
Billigare att ha det än att köpa separat värmepumpsförsäkring.
40000??? Kompressorn på vår 310p pajjade hösten 2015, vi fick en offert på bytet på 16000 (inget rot inblandat där) som vi gav försäkringsbolaget, hemförsäkringen gav inga pengar och vp-försäkringen gav resten. Både nibe och servicefirman rekommenderade byte till en f370p istället, det kostade 58000 före rot och försäkringspengar, och då ingick rengöring av ventilationssystemet.
 
JatteJohan JatteJohan skrev:
Hej.
Jag börjar med att säga att jag har sökt i forumet efter liknande problem, men tror mitt är unikt då det består av flera bekymmer.

Jag köpte ett Älvsbyhus Höner (byggt 2003) för dryga året sedan, och i detta sitter en Nibe Fighter 310P som sköter varmvatten och uppvärmning av radiatorer på nedervåningen. På övervåningen har jag elradiatorer.

Redan från inflytt har jag reagerat på kompressorljudet, och hittade efter googling tips om de ”rosa dämpkuddarna” som skulle göra mirakel. Har dock inte monterat dessa då jag även läst att många ställt till det med luftvärmepumpen vid försök.

Nu för ca en månad sedan tog jag bort en radiator i köket i samband med köksbyte. Byglade rören till radiatorn med förbigångsrör då jag har 1-rörsystem. När detta gjordes tömdes pannan på vatten enligt instruktion och återfylldes sedan och radiatorerna luftades. Inga problem i samband med detta, och trycket i pannan har hållt sig vid kontroll veckorna efter.

Men igår hade jag inget varmvatten när jag skulle duscha. Gick och kollade på pumpen som nu hade 0 bar i tryck, kompressorn gick inte och den larmade A03, vilket tyder på att kompressorskydd löst ut. Hög, eller lågtryckspressostat ska ha löst ut varav högtrycks kan återställas manuellt. Stängde av pumpen, plockade ut och rengjorde filtret samtidigt som jag tryckte på högtryckspressostatens knapp (som inte klickade utan mest fjädrade). Monterade ihop och startade pumpen igen, fyllde systemet till 1,5 bar och gick och lade mig.

Idag larmade återigen A03 med stillastående kompressor och avsaknad av kallvatten. Fläkten gick fortfarande. Stängde av, gjorde om proceduren med högtryckspressostaten och slog igång. Den här gången satte jag även igång cirkulationspumpen och elpatronen (som jag stänger av på sommaren).

Pumpen har nu klättrat till värdena nedan och börjat producera varmvatten, men vid 50-52 grader på kanal 1 så slår elpatronen ifrån och tempen sjunker till 49. Då slår elpatronen på igen och hjälper upp värmen och så håller det på. Kompressorn går hela tiden men tycker den låter mer än vanligt, och lite ”pulserande” i lätet. Släppte ut tryckstegringen manuellt från 2 till 1,5 bar när värmen var tillbaka.

Så, elpatronen tycks nu behöva hjälpa att hålla tempen trots 26 grader utomhus!? Vad har jag råkat ut för?

Värden i nuläget med kompressor och patron arbetandes:
1. 50
2. 24
3. 21
4. -5
5. 15
6. 10
7. -2
8. 49
9. —
10. 17
11. 7
12. 50
13. 0
14. 1
15. —
16. —
17. 0
18. 0
19. 0
20. 0
21. 0
Du har en för låg förångningstemperatur i förhållande till avluftstemperaturen. Går fläkten som den skall?
Om fläkt och filter är ok, så kan man misstänka köldmediebrist, alternativt expansionsventil.

Det är inte helt ovanligt att det går läck i förångaren så köldmediet läcker ut i avluften.
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
S sunqan skrev:
40000??? Kompressorn på vår 310p pajjade hösten 2015, vi fick en offert på bytet på 16000 (inget rot inblandat där) som vi gav försäkringsbolaget, hemförsäkringen gav inga pengar och vp-försäkringen gav resten. Både nibe och servicefirman rekommenderade byte till en f370p istället, det kostade 58000 före rot och försäkringspengar, och då ingick rengöring av ventilationssystemet.
Nu har jag en 10kw värmepump. Och ser i en gammal E-post att jag överdrev priset rejält, minns att något var dyrt :)
24.600kr kostade bytet, 13.000 kr efter ersättning från försäkringsbolaget. Var nog så att byte av VP skulle kostat 40.000kr mer, stämmer bättre. Minnet börjar bli dålig med ökande ålder.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nu har jag en 10kw värmepump. Och ser i en gammal E-post att jag överdrev priset rejält, minns att något var dyrt :)
24.600kr kostade bytet, 13.000 kr efter ersättning från försäkringsbolaget. Var nog så att byte av VP skulle kostat 40.000kr mer, stämmer bättre. Minnet börjar bli dålig med ökande ålder.
Vi kanske skulle trycka upp en t-shirt :)

(när vi bytte från ctc-master till 310p +extra vvb, varierade priset mellan 52500 och 75000, då det var ju inte uppenbart galet med 40000)
 
L lordi skrev:
Du har en för låg förångningstemperatur i förhållande till avluftstemperaturen. Går fläkten som den skall?
Om fläkt och filter är ok, så kan man misstänka köldmediebrist, alternativt expansionsventil.

Det är inte helt ovanligt att det går läck i förångaren så köldmediet läcker ut i avluften.
Låg förångnings-temperatur kan också bero på att kompressorn är i dåligt skick och snart kommer att haverera enligt min egen erfarenhet.
 
JatteJohan JatteJohan skrev:
Suverän hjälp i tråden! Jag tackar och bockar. Ringer närmsta auktoriserade firma imorgon för en initial genomgång och felsökning av pumpen. Återkommer med besked och åtgärder här efterhand som jag vet mer.
Tack igen! :)
Hur har det gått?
 
A Adam skrev:
Hur har det gått?
Minns inte riktigt alla fel på 310’an, mer än att det var värt att byta ut den mot en IVT Vent 402 som nu varit installerad i lite mer än ett år. Ca 60-70k tror jag prislappen blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.