Hej,

här kommer världens längsta rapport om hur det är att försöka få rätt i ett sammanhang när ens bergvärmepump hostat sig hjälpligt igenom garantitiden:

Problembeskrivning och konversation med Nibe i sin helhet nedan. Bra att veta är att jag under denna period anlitat endast Nibe certifierade tekniker och är ansluten till kommunalt vatten:


Här är början på tråden:

Hej Nibe,

Jag har sedan ett par år en värmepump från er (F1245), och det är dessvärre så här långt en ren katastrof! Jag har genomlidit månader med en ej fungerande värmepump, vilket som ni vet innebär ett kallt hem, kallt vatten och/eller höga elräkningar (värst av allt är hur det påverkar stämningen i familjen).

Om vi tar det från början:

1. Efter installation lyckas pumpen varken generera värme eller varmvatten. Efter ca 2 månader och mängder med servicebesök konstaterar installatören någon form av mjukvarufel (familjen har då levt i 14 grader i två månader)

2. Kort därefter slutar cirkulationspumpen att fungera som den ska. Som resultat blir halva huset kallt.

3. Ett år senare slutar pumpen generera värme och varmvatten. Denna gång är det något rör i pumpen som av okänd anledning skakat sönder. Det tar teknikern 4-5 besök att upptäcka detta och ca 2 månader innan problemet är löst (återigen med 14 grader i huset).

4. Sista två åren har jag gissningsvis >100 driftstopp. I regel på grund av att en säkring löser ut när utetemperaturen närmar sig ca 5 plusgrader.

5. Varmvattnet har aldrig lyckats komma upp i mer än 41 grader (utan tillsats).

6. Massa andra problem som jag i eländet ovan har glömt.

Nu är jag så trött på er pump att jag önskar att ni kan skicka hit någon och kolla på eländet, och om ingen åtgärd anses möjlig, ta med er skräpet härifrån, så jag kan införskaffa en ny (från annan leverantör).

Mvh
Andreas

Reaktionen på detta var att kontakta deras servicepsrtners (vilket jag naturligtvis har gjort sedan dag1).

sen händer detta:

NIBE nu var det dags igen… går ner i källaren och ser att det är vatten på golvet. Med tanke på det eländiga exemplar av värmepump jag har (se ovan) så misstänker jag direkt att vattnet kommer därifrån. Mycket riktigt… tekniker konstaterar idag att varmvattentanken förmodligen läcker (jag har kommunalt vatten). Nu är vattnet avstängt, och jag ser fram emot att ta emot mina gäster på midsommar oduschad. Jag ser ännu mer fram emot att ta emot sommarens hyresgäster och berätta att de får tvätta sig i sjön. Tekniker konstaterar också problem med att varmvattnet slår ifrån alldeles för tidigt, vilket varit ett problem sedan dag ett (se ovan).

Jag utgår från att ni tänker göra absolut ingenting åt detta, men mitt tidigare erbjudande kvarstår: ni får gärna komma och hämta skiten så jag blir av med eländet till bergvärmepump.

Avslutar med en fråga:
Baserat på historiken med min pump. Anser ni att jag har fått ett prima kvalitetsexemplar som jag borde vara nöjd med?

Med vänlig hälsning
Andreas

får följande lovande svar:


Hej Andreas,
Det är hemskt tråkigt att höra hur illa det gått för dig och din familj. Det ska inte behöva hända. Jag vill gärna försöka hjälpa dig vidare. Om du ger mig serienummer, installationsadress och dina kontaktuppgifter här så ringer vi upp dig och ser hur vi kan gå tillväga.
Vänliga hälsningar
Eva på NIBE

Det lät till viss del lovande, men slutklämmen kommer här:


NIBE Hej igen,

Eftersom jag inte blivit kontaktad av er som utlovat (det har gått 6 dagar sedan ni sa att ni skulle kontakta mig, och jag är alltså utan varmvatten hemma…) så ringde jag er support idag. Jag tog hela caset från början (som ni ju känner till, så har jag haft problem sedan dag ett). Jag gav även senaste nytt från teknikern som konstaterat att det gått hål på vattentanken. Jag tog också upp den akuta situationen jag har med att sommarens hyresgäster kommer om en dryg vecka.

Det enda konkreta förslag från er supportavdelning var att han kunde koppla mig till er reservdelsavdelning för att få en prisuppgift på ny vattentank (jag är inte intresserad av att slänga ännu mer pengar på vad som redan är mitt livs sämsta investering).

Jag är sjukt besviken på både bemötandet, ansvarstagandet för er produkt/varumärke men framförallt såklart ledsen över att ha en kass Nibe produkt i källaren som orsakar både stora ekonomiska och emotionella bekymmer. Jag hade förväntat mig mer, men då vet jag iallafall…

Med vänlig hälsning,
Andreas

P.S. Jag förstår att ni tackar nej att få tillbaka värmepumpen D.S.


Inte jättekul att ha köpt en Nibe….

Med vänlig hälsning,
Andreas
 
tommib
Välkommen till forumet!

Vad är din fråga? Eller ville du bara gnälla av dig? Jag kan förstå det, givet alla problem du verkar ha haft med din värmepump.

Det lär inte glädja dig nämnvärt att jag har samma modell i huset och att den gått som en klocka sedan 2013 utan att ens ha blivit servad en enda gång.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har ingen specifik fråga, utan är mest ute efter råd om hur jag kan ta det vidare, och om någon har haft liknande problem. Jag är varken förvånad eller ledsen över att du har haft en problemfri tillvaro med din värmepump. Det stärker bara min känsla av att ha drabbats av ett riktigt eländigt exemplar av produkten.
 
Hej.Verkar konstigt att inte pumpen inte kan leverera värme eller varmvatten efter installation och det borde installatören märkt vid uppstart.Du kan ju gå vidare till konsumentverkat om inte pumpen fungerar som ska och rådfråga där.
 
A Andreas Ericson1 skrev:
Jag har ingen specifik fråga, utan är mest ute efter råd om hur jag kan ta det vidare, och om någon har haft liknande problem. Jag är varken förvånad eller ledsen över att du har haft en problemfri tillvaro med din värmepump. Det stärker bara min känsla av att ha drabbats av ett riktigt eländigt exemplar av produkten.
I första hand är det väl säljaren av pumpen som ska ta sitt ansvar? Vad säger de?
 
A Andreas Ericson1 skrev:
Jag har ingen specifik fråga, utan är mest ute efter råd om hur jag kan ta det vidare, och om någon har haft liknande problem. Jag är varken förvånad eller ledsen över att du har haft en problemfri tillvaro med din värmepump. Det stärker bara min känsla av att ha drabbats av ett riktigt eländigt exemplar av produkten.
trist läge men av din beskrivning ovan verkar du inte ha fullföljt någon av dialogerna utan det har runnit ut sanden varenda gång. Använd telefonen och lägg inte på innan ni kommer till konkreta slutsatser.

Du bör också reklamera pumpen hos inköpsstället, de är din motpart, inte nibe.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Hej.Verkar konstigt att inte pumpen inte kan leverera värme eller varmvatten efter installation och det borde installatören märkt vid uppstart.Du kan ju gå vidare till konsumentverkat om inte pumpen fungerar som ska och rådfråga där.
de fick igång den efter två månader…
 
MathiasS MathiasS skrev:
trist läge men av din beskrivning ovan verkar du inte ha fullföljt någon av dialogerna utan det har runnit ut sanden varenda gång. Använd telefonen och lägg inte på innan ni kommer till konkreta slutsatser.

Du bör också reklamera pumpen hos inköpsstället, de är din motpart, inte nibe.
Inköpsstället finns inte längre. Så länge de fanns, så drev jag det naturligtvis mot dem. Därefter har jag använt mig av Nibes certifierade tekniker. De har aldrig varit med om liknande och tipsat mig att kontakta Nibe. Nibe i sin tur ber mig kontakta certifierad tekniker, vilket jag ju redan gjort, så där är cirkeln sluten…
 
A Andreas Ericson1 skrev:
de fick igång den efter två månader…
Vet bara att när vi installerade in en värmepump som kompressorn gick sönder efter några dagar fick kunden ersättning eftersom vi inte hade levererat som lovat och har för mig att kunden fick ersättning när personen skickade konsumentverket på vårat företag.Det tog 3 veckor för oss att få hem en ny komressor och det var för den tiden kunden fick ersättning.
 
A Andreas Ericson1 skrev:
Inköpsstället finns inte längre. Så länge de fanns, så drev jag det naturligtvis mot dem. Därefter har jag använt mig av Nibes certifierade tekniker. De har aldrig varit med om liknande och tipsat mig att kontakta Nibe. Nibe i sin tur ber mig kontakta certifierad tekniker, vilket jag ju redan gjort, så där är cirkeln sluten…
Ok, men då får man ju fortsätta med Nibe, jag förstår att det är svårt att få med alla detaljer i skrift i ett inlägg, men jag tror att tricket är att aldrig ta tillbaka ansvaret för vad som ska hända (ring en tekniker, osv) och se till att ha en person att prata med på Nibe.

I andra hand är det kanske läget att ta hjälp från konsumentrådgivare för att driva frågan lite mer formellt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det handlar väl i princip om att göra en formell reklamation hos Nibe, och kräva att de åtgärdar eller byter pumpen eller ger tillbaks pengarna.
Det viktigaste är att hela tiden hålla fast vid att felen funnits hela tiden, att tekniker varit ute och tittat utan resultat, och inte låta dem få det till att de problem du har nu har inträffat utanför den egentliga garantitiden (tre år?) Eftersom "garantin" sedan går över i en försäkring.
Tycker även ditt försäkringsbolag borde kunna var behjälpliga, eftersom de potentiellt åker på kostnaden för åtgärden.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tack! Värdefull input. Jag ser över möjligheten med en formell reklamation.
 
Jag har ju en levande/offentlig dialog med Nibe på facebook. Mellan raderna bad de mig just att dra åt skogen…


Hej Andreas,
Jag är ledsen att vi inte kunde hjälpa dig mer och hoppas att du blir nöjd med din nya anläggning.
Vänliga hälsningar
Eva på NIBE

OBS! Eftersom det är risk för misstolkning (medvetet eller omedvetet så är den nya anläggningen underförstått en anläggning från annan leverantör)

mitt svar (kommer som framkommit i förra inlägget gå vidare i mer formella kanaler). Kanske är jag känslosam, men det är på riktigt ett riktigt en fruktansvärd situation jag drabbats av…

NIBE Tack! Jag hoppas att min nästa anläggning inte drabbas av:
1. Sprucken vattentank
2. Fel på cirkulationspumpen
3. Sprucket köldbärarrör
4. Mjukvarufel
5. Inte kunna uppnå avsedd vattentemperatur
6. Hundratals avbrott för att säkringen går
7. Ca 50 besök från certifierade tekniker

Och om så skulle vara fallet, så hoppas jag att att min nästa leverantör tar större ansvar för sin produkt än vad ni har gjort.

Med vänlig hälsning
Andreas
 
A Andreas Ericson1 skrev:
Jag har ju en levande/offentlig dialog med Nibe på facebook. Mellan raderna bad de mig just att dra åt skogen…


Hej Andreas,
Jag är ledsen att vi inte kunde hjälpa dig mer och hoppas att du blir nöjd med din nya anläggning.
Vänliga hälsningar
Eva på NIBE

OBS! Eftersom det är risk för misstolkning (medvetet eller omedvetet så är den nya anläggningen underförstått en anläggning från annan leverantör)

mitt svar (kommer som framkommit i förra inlägget gå vidare i mer formella kanaler). Kanske är jag känslosam, men det är på riktigt ett riktigt en fruktansvärd situation jag drabbats av…

NIBE Tack! Jag hoppas att min nästa anläggning inte drabbas av:
1. Sprucken vattentank
2. Fel på cirkulationspumpen
3. Sprucket köldbärarrör
4. Mjukvarufel
5. Inte kunna uppnå avsedd vattentemperatur
6. Hundratals avbrott för att säkringen går
7. Ca 50 besök från certifierade tekniker

Och om så skulle vara fallet, så hoppas jag att att min nästa leverantör tar större ansvar för sin produkt än vad ni har gjort.

Med vänlig hälsning
Andreas
Det låter som att Nibe förlorat en hel del pengar på din VP, så pass mycket att de av ren sjävbevarelsedrift borde bytt pannan för länge sen.
För du har väl inte betalat för något av det du räknar upp.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag vet inte hur kostnaderna regleras.
Första årens problem låg ju på återförsäljaren. Därefter på den försäkring jag hade (vilket tyvärr är anledningen att jag inte skrek högre från dag 1).
Nu ligger alla kostnader på mig, vilket inkluderar problem jag har haft sedan dag ett. Hade jag kunnat vrida tillbaka klockan, så skulle jag skrikit högt och offentligt direkt.

jag vill dock vara supertydlig med att problemen visserligen varit ekonomiskt kännbara, så är det praktiskt och känslomässigt en katastrof (jag har och min familj har uthärdat många månader utan värme/varmvatten. Jag tror att jag kan dokumentera flera perioder av dessa utifrån service-protokoll).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.