Kloge Kloge skrev:
Säker på att du tankat bensin? Läste om en som lyckades tanka diesel i klipparen
ja det ska vara bensin.
 
  • Flaska med 4-takts alkylatbensin märkt "Starta", avsedd för 4-taktsmotorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armen du petar på med fingret i den sista filmen hör till varvtalsregulatorn jag skrev om. Det syns en fjäder i änden på den som ser helt slapp ut. Frånsett ventilknattret så går motorn fint och svarar genast på gaspådrag. Jag tror att den fjädern behöver spännas. Att en nystartad gräsklippare ryker på det viset vid ett plötsligt gaspådrag är inte ovanligt.
 
  • Gilla
ChristerMyr och 1 till
  • Laddar…
Brotades själv med vår gräsklippare på landet förra sommaren och byte bränsle, olja och tvättade luftfiltret utan att den gick bättre. Det som fick ordning på vår va att lossa dräneringen på förgasaren och låta lite bensin rinna ut den vägen för att skölja rent.
 
T topmount skrev:
Brotades själv med vår gräsklippare på landet förra sommaren och byte bränsle, olja och tvättade luftfiltret utan att den gick bättre. Det som fick ordning på vår va att lossa dräneringen på förgasaren och låta lite bensin rinna ut den vägen för att skölja rent.
jag får försöka att hitta nåt på youtube som jag kan följa men ja det känns som att det har kommit skit någonstans som då behöver rensas.
 
Jag har haft problem med flera små motorer av olika slag som gått skit pga att de körts med vanlig bensin som ställt till det med avlagringar när de stått länge. Min lila båtmotor (4-takt, 4hk) blev inte sig själv igen förän jag körde förgasaren i en liten ultraljudstvätt. Då hade jag ändå skruvat isär förgasaren och rengjort så gott jag kunde flera gånger. Nu kör jag den på alkylatsoppa istället. Ett alternativ kan ju vara att åtminstone tanka det de sista svängarna man kör för säsongen.
 
M mili1983 skrev:
jag får försöka att hitta nåt på youtube som jag kan följa men ja det känns som att det har kommit skit någonstans som då behöver rensas.
Det skadar säkert inte. Men faktum kvarstår. Den går fint och vad det ser ut även startar snällt. När du drar i varvtalsregulatorn så svarar den genast på gasen utan att hosta. Jag tror inte att ditt problem är att motorn går orent. Jag tror att problemet är att motorn inte får ett tillräckligt gaspådrag.
 
A Avemo skrev:
Det skadar säkert inte. Men faktum kvarstår. Den går fint och vad det ser ut även startar snällt. När du drar i varvtalsregulatorn så svarar den genast på gasen utan att hosta. Jag tror inte att ditt problem är att motorn går orent. Jag tror att problemet är att motorn inte får ett tillräckligt gaspådrag.
Ok kan stämma. Vad tänker du att jag behöver göra då?
 
M mili1983 skrev:
Ok kan stämma. Vad tänker du att jag behöver göra då?
Det syns lite dåligt i filmen i inlägg #14. Men du drar i en vinklad länkarm med fingret för att få motorn att varva upp. Jag undrar över ett par saker i anslutning till denna länkarm.

1. Det finns en fjäder i änden på den. Den ser helt slapp ut. Kan fästet i övre änden av den ha flyttat på sig?

2. Jag antar att det någonstans på gräsklipparen finns ett reglage för att ändra varvtalet. Påverkar detta reglage nämnda länkarm?

3. Om det styrs via en wire, kan det fara så att höljet till wiren har lossat så att du aldrig kan komma till normalt driftvarvtal?
 
Öppnat, rensat, servat, lite WD40 lite här och där och vips så fungerar den bättre än tidigare. Tack alla för er hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.