A AG A skrev:
I den typen av hus är det vanligt med mögel. Men har man bott där länge känner man inte lukten. Det är inte heller säkert att andra känner det. Kolla upp det.
Passa dig för att få lungfibros...
 
E EPG skrev:
Det är typ en gjuten betongplatta och sen är det ungefär 40cm höga "väggar" samt en "mellanvägg" mitt i och sen är taket också betong.

Är som en betongbunker med två rum med extremt lågt till tak helt enkelt 🙂

Är egentligen ingen ventillation alls där inne, har bara använt utrymmet till att stuva undan gamla bildelar, elektronik och annat bös.

Har några funderingar på att eventuellt börja gräva ut det utrymmet (i alla fall fram till mellanväggen) för att på så sätt få ett rum till i källaren men måste läsa på lite om huruvida det är genomförbart eller inte för att inte vardagsrummet ovanför ska riskera att kollapsa bara. Inte omöjligt att det är en bergsknalle där under så det kommer att gå åt en massa snigeldynamit bara. Men kan Colin Furze så kan väl jag också 😉
Colin Furze Har ju bara jord och lera. Du ska kika in allas vår @tommib

Jag har inte orkat hålla koll på vilka kanaler du har tänkt använda för till respektive frånluft, men om du sätter ett vattenbatteri med frikyla på tilluften behöver den kanalen vara isolerad utan glipa hela vägen från batteri till don. Annars riskerar du kondens där kall kanal exponeras mot fuktig sommarluft. Det är dessutom inte särskilt effektivt. Kanske har du någon lämplig vägg att sätta en fläktkonvektor på.
 
Sätt in nya ventiler för tilluft i sovrum så att du kan elda i kaminen samtidigt som badrumsfläkt är igång.
Som det är nu sugs den lilla luft du får in i huset genom olika "läckage".
Luften kommer kanske upp via krypgrund och andra ställen som kan förorena luften.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Jag har provat på att arbeta på annan ort i två år (började på nya jobbet strax efter man lättade på coronarestriktionerna) men är hemma på helgerna. Tidigare när jag jobbade på hemmaplan så sov jag hemma i huset på nätterna även i veckorna och då var det aldrig några problem.
Nu sista månaderna har jag märkt att luftvägarna påverkas negativt när jag har varit i huset några timmar men sen så försvinner det några timmar efter att jag har åkt hemifrån igen.

Det blir liksom tungt att andas genom näsan men genom munnen går bra fast om jag tar ett riktigt djupt andetag så är det som att jag vill hosta till nästan.

Nu var jag och duschade för en liten stund sen och hostade upp lite slem samtidigt när jag stod där och för stunden så känns det lite bättre igen.

Det är uppenbarligen något i inomhusluften som jag har börjat att reagera mot vad tror ni det kan vara?
Kom med förslag så ska jag se om jag kan bemöta dem.
Hej! När vi flyttade in i hus fick vi på vintern stora luftvägsproblem. Vi gjorde grundliga mögelutredningar och kom sen fram till att problemet var ... torr luft! Vintern var mkt kall och uteluften därmed mkt torr vilket i kombination med mkt varma element gjorde luften ännu torrare. Behöver givetvis inte alls vara så i ditt fall men testa kanske luftfuktare i synnerhet sovrummet. Eller börja med fuktmätare. Tror att komforthalt är mellan ca 40 och 60 % fukthalt. En smart sak jag sett är lerkärl med vatten i som man hänger på elementen vilket ger en bättre inomhusmiljö på vintern (om man nu har problem med torr inneluft).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
W WTE skrev:
Hej! När vi flyttade in i hus fick vi på vintern stora luftvägsproblem. Vi gjorde grundliga mögelutredningar och kom sen fram till att problemet var ... torr luft! Vintern var mkt kall och uteluften därmed mkt torr vilket i kombination med mkt varma element gjorde luften ännu torrare. Behöver givetvis inte alls vara så i ditt fall men testa kanske luftfuktare i synnerhet sovrummet. Eller börja med fuktmätare. Tror att komforthalt är mellan ca 40 och 60 % fukthalt. En smart sak jag sett är lerkärl med vatten i som man hänger på elementen vilket ger en bättre inomhusmiljö på vintern (om man nu har problem med torr inneluft).
Ps. På vintern brukar barnen ha större problem med exem också mest troligt pga torr luft. Ds
 
W WTE skrev:
En smart sak jag sett är lerkärl med vatten i som man hänger på elementen vilket ger en bättre inomhusmiljö på vintern (om man nu har problem med torr inneluft).
En elektrisk luftfuktare är nog hundra gånger mer effektiv.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
En elektrisk luftfuktare är nog hundra gånger mer effektiv.
De gamla lerkärlen är nog inte så dumma de heller.
 
Koppla bort tilluften från källaren till att börja med och sätt in tilluftsventiler i alla sovrum samt vardagsrum (beroende på hur huset ser ut). Jag har satt in dessa: https://www.leifarvidsson.se/ventiler/radiatordon

Du behöver också kontinuerlig frånluft om du inte redan har det.

Städa ur huset noga så du får bort damm och annat som kommit upp från källaren, krypgrund etc. när du haft för lite tilluft.

Avvakta en tid efter dessa åtgärder. Kvarstår problemet så gör detta mögeltest: https://innemiljoochhalsa.nu/butik/mogeltest-med-dna-teknik/

Beroende på resultat så får du vidta åtgärder därefter.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lotta.
Demmpa Demmpa skrev:
Som sagt, du har för lite ventilation.

Du har typ bara försämrat ventilationen,
fönsrerbyte (mindre tilluft)
byte värmekälla (från varm murstock till kall murstock, ger noll i självdrag).

När du bara är hemma på helgerna så står luften stilla under veckorna.



Innan vi bytte från (obefintligt) självdrag till FTS-system så märke vi direkt när ingen hade varit hemma på någon dag.
Kan man ha frånluftsventilation punktplacerat i huset, kök, toa eller är de alltid ett stort system som måste kopplas ihop och dras stora ventilationsrör mellan rummen? Inluft kan väl bara vara ventiler i väggarna.
Undrar också som det fungerar att ha en frånluftsventilation från en tvättstuga som ligger mitt i huset till ett badrum som sedan har en frånluftsfläkt med rör ut?
 
Lotta. Lotta. skrev:
Kan man ha frånluftsventilation punktplacerat i huset, kök, toa eller är de alltid ett stort system som måste kopplas ihop och dras stora ventilationsrör mellan rummen?
Det vanliga i äldre hus är att man har en liten fläkt i varje badrum och kanske i eventuell tvättstuga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.