Jamen det är inte klippningen som får häcken att växa! Det enda som kan få häcken att växa är näring, vatten och sol. Klippningen är till för att forma häcken. Normalt är liguster ganska bra på att bryta nya blad från gammal ved, som om din inte vill göra det så är det kanske något annat fel. Jag såg en diskussion längre upp i tråden om att häcken kunde vara sjuk.

Varför inte avvakta denna sommar om den växer bättre ? Sjukdomen har tydligen med fuktighet att göra. Kanske det blir en bättre sommar. Om häcken fortfarande inte vill växa och är allmänt sjuklig så skulle jag gräva upp den och sätta någon annan häckväxt istället.

Förresten, NÄR var det som du radikalt gjorde häcken smalare? Och vilken årstid var det?

En fråga till: vad finns mellan häcken och huset?
 
Redigerat:
Årstiden då häcken gjordes smalare var en vår för två år sedan, minns inte mer exakt än så. Mellan häcken och huset finns gräs. På ett ställe står en rhododendron mellan.

Ok, så jag låter saxen ligga, det låter bra för min del.
Förut idag så la jag på ett ganska tunt lager med planteringsjord och kompost, hade inte kompost till mer. Lagret blev väl ca 2 - 3 cm tjockt. Skall man lägga på NPK med eller finns det risk för övergödning?
 
En tanke jag hade är att om du har gräsmatta invid häcken och har behandat den med Stroller Kombi eller liknande ogräsmedel så kan häcken ha tagit skada av det. Ett väldigt vanligt fenomen!

Men allt lutar åt att det är den där sjukdomen som ställer till det för dig. Jag har googlat lite och det som rekommenderas vid svåra angrepp är att man helt skär ner häcken, dvs. 15-20 cm från marken, och låter den växa upp igen. Samt att man tar bort alla rester av blad under häcken och lägger på ren jord. Gör man på det viset så är man ju utan häck i ett par år. Nu börjar det också vara lite sent på säsongen att göra en så radikal åtgärd.

Så, i ditt läge skulle jag helt enkelt avvakta och se vad som händer i sommar. Om du har krafsat bort gamla löv och lagt på ren jord och kompost så har du gjort vad du har kunnat i nuläget!

Om du bara har lagt på planteringsjord och kompost (inte någon kogödsel) så kan du också lägga på lite npk utan att det blir övergödning.
 
Hei Jonbeee
Hvordan gikk det med ligusterhekken? Hvilken metode brukte du evt. for å få dette bort? Min hekk ble angrepet ifjor med akkurat samme angrep. Takker for svar.

Redern
 
Hejsan.

Jag gjorde egentligen bara två saker:
1. Jag tog bort alla döda blad som hade fallit till marken direkt på hösten. Jag lät dem således inte ligga tills våren då detta "kunde sprida sjukan tillbaka till plantan genom jorden". Jag rensade även direkt på våren igen.
2. På våren lade jag på fräsch planteringsjord/blomjord som var utblandad med kompost*.

Jag hade hört ryktesvägen att kompost skulle vara mycket bättre än t ex NPK som jag kört med innan. Resultatet var att häcken växte mycket under sommaren, givetvis även mycket ogräs. På hösten fanns det en del svarta fläckar igen men inte alls lika mycket. Häcken höll sig mycket grönare under vinter och behöll det mesta av bladen.

Jag kommer att fortsätta med denna behandling, ogräset till trots.
Om du inte redan komposterar så kanske detta är en anledning att börja? ;)

En notering som vi gjorde i grannskapet var att i princip alla med ligusterhäck drabbades samtidigt. Det verkar även finnas "bra år" och "dåliga år" vad gäller denna sjuka.


mvh Jonas


*Komposten var en "inomhuskompost", dvs icke uppäten mat (dock ej fisk/fågel/kött) gammalt hushållspapper, kaffesump och annat som man komposterar.


PS Jag vet inte om detta är "rätt sätt enligt boken" men det fungerade för mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.