Sätt +- 0,25 grader till att börja med kanske, systemet är ju rätt långsamt och man vill ha det rätt exakt.
Hoppas du studerat RVL45ans arbetssätt, jag tror den jobbar med derivatan på utetempen, för att bäst kunna mota Olle i grind när tempen snabbt faller om kvällen som nu på våren.
Det var först när jag började låta shunten styra min värmepump (helt analog maskin från 1981 som jag loggar), och kunde se hur den jobbar upp framledningstempen på kvällarna.
Finns inställningar för detta också i RVL45 som inte finns i de enklare modellerna.
 
  • Gilla
woofer
  • Laddar…
Jag tänkte göra någon typ av exponentiell styrning baserad på differensen mellan börvärdet och det faktiska värdet i systemet så effekten borde bli något liknande att vid stora och snabba temperaturväxlingar så blir regleringen också snabbare.

RVL45 har ju gjort ett kompetent jobb i dryga 30 år så jag ska inte såga den helt och hållet. Jag har dock inte haft nån bra manual till den så jag har inte använt alla smarta funktioner till fullo tror jag.
 
Nje, Jag hade en manual jag hittat nånstans på nätet, men det var före ett antal HD-krashar mm för 20 år sen när jag fyndade min RVL45 begagnad...
Exponentiell styrning är nog bra, men det jag menade var hur den ska beräkna börvärdet utifrån utetempen. Det är det som skiljer agnarna från vetet...;)
Jag tror RVL45 översvänger framledningen när det kommer en hastig kvällssänkning ute.
Man kan justera husets för tröghet och få detta perfekt.
 
Ja en optimal värmekurva är ju en vetenskap i sig! Det jag satt ihop initialt är funktionen av en kurva med totalt 5 parameterar som jag lagt in i en justeringsmeny. En parameter parallellförflyttar hela kurvan upp eller ner och blir i praktiken det börvärde som skall gälla vid 0 gradigt ute. En parameter ställer lutningen på kurvan under noll och en annan lutningen på kurvan över noll. Jag la även in parametrar för att justera hur kurvan ser ut ovanför +/- 20 grader. Det är med andra ord nästan obegränsade möjligheter att trixa med och finjustera formeln för börvärdet :) så utan att ha järnkoll på vad som är en optimal kurva har jag alla möjligheter att finjustera in systemet. Och sen tänkte jag som sagt lägga in en funktion som ökar shuntningstakten ju större skillnaden mellan börvärdet och systemtempen är. Det känns som att det kommer att vara mer än tillräcklig noggrannhet :) Det är ju inte någon process i en läkemedelsindustri vi pratar om här ;)
 
Drivatan, derivatan!!!
Att det är stor skillnad mellan börvärde och ärvärde kan ju bero på att vp eller pannan inte orkar, det jag menar är att variera skillnad mellan utetemp och börvärde utifrån derivatan på utetempen.
 
Redigerat:
FrittDrag_II skrev:
När det kommer till ventilmotorer så rekommenderas det att man inte gör för "bra reglering", med det menat att man bör ha en dödzon där ventilmotorn står still.

Vanligt fel när datorövervakning kom in i fastighetsstyrning att man skulle ha små temperaturfel/avvikelser, vilket resulterade i att ventilmotorer stod och gick småsteg fram och tillbaka nästa hela tiden och då överhettade/gick sönder.
Är det därför alla shuntmotorer sitter fast med dålig passning mot styrpinnen?
 
dof skrev:
Är det därför alla shuntmotorer sitter fast med dålig passning mot styrpinnen?
Det glapp/spel som finns mellan motor och ventilaxel/spindel är nog mer för att skona ventilen från mekanisk snedbelastning.
Ibland ser man ventilmotorer som blivit lite snett/fel monterade som raserat ventil/spindelaxel.
I en temperaturreglering till ett hus är det lilla glappet inget man märker praktiskt.
 
woofer skrev:
Och sen tänkte jag som sagt lägga in en funktion som ökar shuntningstakten ju större skillnaden mellan börvärdet och systemtempen är.
Du är inne på samma tanke som många enkla shuntstyningar jobbar (med en öka/minska ventil) tänk på att ha rätt lång paustid.
De "riktiga" centraler brukar ha en pulstid på 0.5-1 sekund och en paustid på 30-60 sekunder.
Vet inte riktigt hur lång tid din ventilmotor tar men många ligger på cirka 90 sekunder för full utslag (helt stängd -> helt öppen) det avgör hur långa pulser du behöver till motorn.
 
  • Gilla
woofer
  • Laddar…
Nja det jag menar är glappet som finns mellan shuntmotorn och styrstiftet som skall agera mothåll så inte motorn bara snurrar. Har varit så på både automix 20 och nuvarande ec home.
 
FrittDrag_II skrev:
Du är inne på samma tanke som många enkla shuntstyningar jobbar (med en öka/minska ventil) tänk på att ha rätt lång paustid.
De "riktiga" centraler brukar ha en pulstid på 0.5-1 sekund och en paustid på 30-60 sekunder.
Vet inte riktigt hur lång tid din ventilmotor tar men många ligger på cirka 90 sekunder för full utslag (helt stängd -> helt öppen) det avgör hur långa pulser du behöver till motorn.
Det stämmer rätt bra med den shunt jag har att det tar runt 90 sek för den att öppna helt. Då jag hade en display liggande så har jag gjort en enkel meny för att kunna justera pulstiden i 0,1 sek intervall och även och paustiden i antal sekunder så det blir ju nått som går att laborera en del med när allt sitter på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.