Hej
Goda vänner till mig råkade ut för något knepigt idag. Det började med att säkringen gick till spisen, sedan gick säkringen till cirk. pumpen för golvvärmen. Efter detta började alla lampor att "dimma" sig själva upp och ned. Sedan började det ryka ur vägguttagen och en bandspelare börjar ryka svart.
Elektrikern kommer dit och konstaterar att jordfelsbrytaren har "tappat" nollan och byter ut jordfelsbrytaren. All hemelektronik har gått sönder utom vitvarorna.
Elen är relativt nydragen (ca 5 år).
Är det möjligt att jordfelsbrytaren har gått sönder och orsakat allt detta?
Allt utom ytterbelysningen fungerar för där löser automatsäkringen hela tiden.
Värmepumpen som ligger under en annan central med egen jordfelsbrytare har det också hänt något med (automatsäkringen löser)???
Någon som kan förklara detta fenomen för mig som är helt novis på el men ändå känner att jag vill veta.
Tack på förhand /Marcus
 
Ja, att nollan är inblandad är det troligaste enligt beskrivningen och sakerna kan bero på kabelbrott vilket kan ha skett var som helst i vilken situation som helst, skadad kabel genom borrning i vägg som till slut brustit totalt, lika så i mark. Trasig JFB, dom kan gå sönder, det är ändå mekaniska apparater vi snackar om. Dåligt åtskruvade skruvar där nollan sitter i centraler eller annan kopplingslåda, glappar för att till sist släppa.

Som du beskriver det så är ju då aktuell JFB inblandad och att en ytterligare central blivit inblandad beror på att dom använder samma noll. Allt hänger då på vilken sida av JFB nollan försvunnit och hur det är kopplat mellan centralerna.

Elektrikern kan nog förklara mer ingående då han varit på plats.
 
Det stämmer att det fel du beskriver är typfall på vad som händer om man får brott på nollan.

Jag blite lite konfunderad över det du skriver. Elektrikern har alltså bytt ut jordfelsbrytaren? Men har du forfarande problem?

Jag tycker att du skall vara glad att inte huset brann, det du råkat ut för är ett av de farligaste elfel man kan tänka sig.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Nej, det var dåligt beskrivet av mig. Felet kvarstår inte mer än att ytterbelysningen ej fungerar (automatsäkringen löser direkt)
Tack för svaren
 
Vid avbrott i huvudnollan, kan det bli allt mellan 0 och 400V där det normalt ska vara 230V, vilket i stort sett ingen elektronik klarar av. Ytterbelysningen kanske är försedd med lågenergilampor eller 12V halogen med trafo som det har blivit kortis i nu då?
 
Det borde ju igentligen vara en smal sak att skydda sig mot dylika händelser. Ett lagom stort motstånd mellan nollan (på gruppsidan) och skyddsjorden skulle lösa ut JFBn om nollan släpper och driver iväg.
 
mycke_nu skrev:
Det borde ju igentligen vara en smal sak att skydda sig mot dylika händelser. Ett lagom stort motstånd mellan nollan (på gruppsidan) och skyddsjorden skulle lösa ut JFBn om nollan släpper och driver iväg.
Varför monteras inte detta motstånd direkt i JFB?
 
Redigerat:
Men VARFÖR öht bryter man nollan i en JFB det finns ingen anledning. Nollan MÅSTE gå genom JFB men varför riskera att nollan kan brytas.

Protte
 
Ponera följande
Låt säga att i centralen finns en grupp som skyddas av jordfelsbrytare och en som inte skyddas av jfb. Det blir jordfel i jordfelsbrytargruppen mellan noll och jord. JFB löser direkt men om inte nollan hade blivit bryten i jordfelsbrytaren så har den oskyddade gruppen plötsligt inget fungerande 5-ledarsystem.

Jag skulle tippa på att det är av denna anledning
 
Redigerat:
Spinout, Nu är jag inte riktigt med, kan du förklara.
 
Om en grupp inte skyddas av JFB så ligger ju nollan innan också?
 
Jag undrar hur man praktiskt skulle lösa det om man inte bröt nollan..

//Patrik
 
i 5-ledarsystem ligger ju noll och jord separat. Om det någonstans i anläggningen blir fel så att noll och jord får kontakt (jordfel) så fungerar ju anläggningen som ett 4-ledarsystem (nolla och jord är sammankopplad)

Om jordfelsbrytaren bryter nollan i gruppledningen som har felet kommer ju den övriga anläggningen fortfarande ha ett intakt 5-ledarsystem.
Om JFB inte skulle bryta nollan så kommer hela anläggningen vara typ ett 4-ledarsystem med dess nackdelar som vagabonderande strömmar etc. I tex. EX miljö är det jätteviktigt att det finns ett fungerande 5-ledarsystem
Därför rekommenderas att i 5-ledarsystem som inte har jordfelsbrytare, att det finns en jordfelsövervakning med signal. Man ser det ofta i lågspänningsställverk.
 
I princip är det som spinout nämner så att även felet N->PE ska frånskiljas vid femledarsystem.
Ofta är det även lämpligt och vanligt med fyrpoliga huvudbrytare vid strikta femledarsystem.
Felet och problemet TS råkat ut för får man nog skriva på undermåligt materiels konto, ev även någon gemensam glappkontakt pga sammanträffandet med problem i VP från annan central.
 
Nu är jag med, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.