A
martin43 martin43 skrev:
2006. En skruv bakom kolsyreflaskan. Men den sitter som berget. Går att lyfta den 2-3mm uppåt men inte utåt.
Lossa slangarna på baksidan av kylen så att de kan följa med ut
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Lossa slangarna på baksidan av kylen så att de kan följa med ut
Tack för tips! Det gick fint att böja upp den lite och samtidigt dra utåt. Hade ju varit lyxigt om det fanns ett serviceläge så att man kunde läsa av temperaturen från givaren nere vid kylelementet. Fläkten snurrar men jag gissar att givaren längst nere ska se till att fläkten fortsätter snurra efter att kompressorn stannat, tills det är helt upptinat längst ner.
 
Har också ett QR2519FX där vattendispensern fryser. Har beställt hem ny sensor, men hur får jag loss nedre panelen inne i kylskåpet om det inte är en skruv som beskrivs ovan? Verkar sitta någon slags plastclips på tre ställen på varje sida. Men hur bänder jag loss dem?
 
Greger Henriksson Greger Henriksson skrev:
Har också ett QR2519FX där vattendispensern fryser. Har beställt hem ny sensor, men hur får jag loss nedre panelen inne i kylskåpet om det inte är en skruv som beskrivs ovan? Verkar sitta någon slags plastclips på tre ställen på varje sida. Men hur bänder jag loss dem?
Du lyfter upp hela stora plasten som innehåller kolsyremaskinen några centimeter. Sen kan du vika den åt vänster för att komma åt givaren. 👍
 
N nalle077 skrev:
Du lyfter upp hela stora plasten som innehåller kolsyremaskinen några centimeter. Sen kan du vika den åt vänster för att komma åt givaren. 👍
Yes, precis så gjorde jag. Först ta bort kletet runt inkommande och utgående vattenslang på baksidan, samt den veckade dräneringsslangen som går till vattenventilen (min slang är knäckt från fabrik och har ingen funktion - ska byta golv i köket pga detta).
Jag körde in en stor plattmejsel och lyfte upp den stora plasten några millimeter samt en annan mejsel och böjde ut den lite. Gjorde så vänster-höger 2-3 ggr sen kom den och det var bara att mata in slang bakifrån och dra ut den.
 
A
Greger Henriksson Greger Henriksson skrev:
Har också ett QR2519FX där vattendispensern fryser. Har beställt hem ny sensor, men hur får jag loss nedre panelen inne i kylskåpet om det inte är en skruv som beskrivs ovan? Verkar sitta någon slags plastclips på tre ställen på varje sida. Men hur bänder jag loss dem?
Spetsig tång och dra rakt ut
 
N nalle077 skrev:
Du lyfter upp hela stora plasten som innehåller kolsyremaskinen några centimeter. Sen kan du vika den åt vänster för att komma åt givaren. 👍
Tack för snabbt svar. Men det var jag som klantade till det, hittade skruven bakom vattenfiltret.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Spetsig tång och dra rakt ut
Tack för snabbt svar. Men det var jag som klantade till det, hittade skruven bakom vattenfiltret.
 
Så bytte jag sensorerna och det funkade i några dagar men nu fryser dispensern igen. Så vad annat kan vara fel?
 
A
dispensern inte vattentankarna?
electrolux rekommenderar varmare än 5+C
 
Det kommer inte vatten ur dispensern. Var det är fruset vet jag inte.
 
A
då e det tankarna
vilken temp har du inställt i skåpet?
 
A
då är det märkligt
men du kan ha gasbrist för då kyler det bara längst ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.