Huggormar eller pissmyror, Pest eller kolera ;)
 
Fick ett tips om att plantera Libbsticka för att hålla ormar borta. Så jag gjorde det när vi bodde på landet. Jag såg då aldrig till nån orm de fyra åren vi bodde där.........vet inte om det berodde på Libbstickan eller på oss ;D :surprised: ::)

Men det kan ju va värt att testa iaf......
 
Det finns ett annat knep att hålla ormar borta !

Man strör ut snus då flyr dom funkar kannon
 
*Suck* 4 m från det blivande huset ligger en 30 m lång gammal skyddad stengärsgård. Min syrra höll på att stryka med efter ett huggormsbett för ett par år sedan (två hjärtstillestånd i ambulanstransporten, 9 dagars intensivvård, såg ut som en sumobrottare de närmaste 12 månaderna därefter). Ungar & äldre & såna med lågt blodtryck är i riskzonen. Så visst är jag orolig!

Hur verksamt är nu snus? En dosa/löpmetern :-/? Eller är det lika effektivt som libbsticka (som för övrigt är mer effektivt mot otyg & elaka tomtar).
 
Min syrra höll på att stryka med efter ett huggormsbett för ett par år sedan (två hjärtstillestånd i ambulanstransporten, 9 dagars intensivvård, såg ut som en sumobrottare de närmaste 12 månaderna därefter).
Då är yxan tveklöst befogad!
 
Thomas vill nog gärna sälja sina tjänster och är ingen expert på svenska, men det finns intressanta aspekter på tips som snus etc. Kolla på http://www.huggormssanering.se/
 
Hm, våran första katt höll huggormarna borta. Vi hade stenmur (gammaldags med lösa stenar) som var full med orm när vi flyttade in men katten dödade dom en efter en. Han vart biten en gång men piggade på sej med cortisonspruta. Men som sagt, orm "går" normalt undan för katter precis som dom undviker människor om dom kan. Jag rekommenderar en rejäl katt.
 
Nästan alla frågor om huggormar startas under maj och det finns en väldigt enkel förklaring till detta. Det är helt enkelt då man ser dem. :)

Anledningen till att man ser huggorm under maj är så enkel som att det är då honorna är mottagliga för parning. De sänder ut doftämnen som hanarna kan känna på långa avstånd och under den här perioden prioriteras individens överlevnadsinstinkt ner för artens fortlevnad. De tar helt enkelt risker som de aldrig någonsin tar under resten av året, med hopp om att få träffa sin ljuva mö.

När parningssäsongen är över uppför sig ormarna som vanligt, dvs de söker sig ogärna ut på öppna ytor och håller sig borta från folk och fä.

Huggormar kan välja att ringla ihop om de känner att de inte kommer undan och är hotade. Snokar flyr fältet illa kvickt. En huggorm har en "huggradie" på ca 10-15 cm om jag minns rätt och kan inte hugga igenom lite tjockare skor, gummistövlar och liknande. Tänderna är helt enkelt för korta.

Man tror att upp till hälften av alla försvarsbett är torrbett, dvs inget gift sprutas in. Oavsett kan det göra hyfsat ont och man reagerar väldigt olika på huggormsbett. Långt fler personer i Sverige avlider av bi- och getingsting än av huggormsbett.

Det där med myror är tyvärr (?) en myt. :)

Glöm inte att alla kräldjur i Sverige är fridlysta (ormar, grodor, paddor, ödlor etc) och att huggorm endast får dödas när det är omöjligt att flytta på den.
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Var ute i stugan nu idag och fixade lite tillsammans med barnbarnen. Skulle gå in i tvättrummet ..... då ser jag en huggorm på golvet! Såg till att barnen inte kom in, när jag sen vänder mig om så är ormen borta. Den måste ha krupit ner i springan som finns mellan väggen och dörren. Antar att ormen har tagit sig in i huset genom grunden, huset är gammalt och har en defekt stengrund, många hål att ta sig igenom. Har haft huset sedan 1966 och har aldrig någonsin sett en huggorm i närheten, bara en kopparorm.

Hur länge kan en orm vara kvar i huset .... kan jag locka bort den på något sätt? Detta gör att nu törs jag inte åka dit längre ..... är otroligt ormrädd!

Har någon något tips??
Ewa-ormrädd
DSC_0466.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tog bort ett inlägg här som inte följde våra regler. Ormar och övriga kräldjur är fridlysta, man skall alltså inte försöka döda varenda orm man ser.
 
Mitt inlägg som du tagit bort, vill gärna veta varför? Skrev inget om att döda ormar eller andra djur
 
Jag tolkade det inte heller som att de skulle dödas. Finns väl enklare sätt i så fall. Tanken var väl att kraftiga vibrationer skulle skrämma bort dem? Sedan kan man ju fundera på var man skulle få tag i sånt som rekommenderades :)
 
Så att sätta slagborrmaskinen i källaren på full fräs skulle kunna funka eller behövs det en riktig kobra?
 
  • Gilla
Tavelram
  • Laddar…
Ska inte spränga dynamiten, man skär upp den i småbitar och slänger ut de här och var, ormar och andra skadedjur tål inte lukten
 
  • Gilla
Ewa-ormrädd
  • Laddar…
Kan man lägga ut något som drar ormen till sig, så man vet att ormen inte är kvar i huset?
Lite löjligt kanske, men jag känner stor rädsla för att åka tillbaka till stugan. Men jag måste ju försöka kolla om ormskrället är kvar.
Mvh
Ewa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.