Såg en stor huggis nära hustomten. Lite jobbigt när man har två småttingar springandes lite här o där. Jag petade lite på den och den började fräsa och såg allmänt missnöjd ut, så jag hämtade yxan o gick tillbaka, fast då var den borta.

Nån som har tips om hur man skrämmer bort huggisar för alltid?

(PS. Jag HÄMTADE bara yxan...)
 
Vi hade en huggorm på tomten förra året. Katten tyckte den var spännande, men kom lite för nära. Jag har aldrig sett en så stor tass på en katt tidigare :surprised:

Ormen höll sig undan någon vecka efter kattbråket, men kom tillbaka. Då fångade jag ormen i en plasttunna med lock så fick frugan och dottern åka iväg med den några kilometer och släppa ut den. Sedan dess har det inte varit någon huggorm här. Snok däremot, men det gör inte så mycket.
 
Hej,

Kontakta närmaste Herpetologiska förening och beskriv Ditt problem. http://www.shr-herp.com/welcome.htm. Det finns mängder med föreningar över hela landet.

Dom flesta föreningarna brukar hjälpa till att ta bort ormar. Då kommer det ett gäng och letar reda på djuren. Troligtvis bor ormen/ormarna i något stenrösa, gärdsgård eller liknande. Enklast att se dom är på morgonen då solen börjar värma upp stenar, etc.

Huggormar är egentligen mkt bra djur att ha i närheten av tomten då dom äter skadedjur. Dom är inte aggresiva mer än då man trampar eller försöker fånga dom. Deras gift är också relativt svagt och huggradien är cirka 1/3 av dess längd. Ett bra säkerhetsavstånd är ormens längd och dom flesta huggormar brukar vara 30-60 cm. Och nej, dom är inte snabba som många tror... Biter inte igenom några skor heller, om dom biter överhuvudtaget.

Utan att det finns bevis för det men logiskt då ormarnas bästa sinne är luktsinnet, skulle jag testa att spraya en blandning av diesel och motorolja på marken mellan huset och röset och sen direkt på stenröset för att få ormen att flytta. Om Du ser det som tvunget.

Om Du skall fånga den själv, rekommenderar jag ett kvastskaft med en lite krok på alternativt en kratta. Lyft upp ormen försiktigt och släpp ner den i en säck, tunna eller stor spann. Gör alla rörelser långsamt då håller ormen sig lugn och blir inte rädd. Är Du snabb, blir den rädd och orolig. Frakta sen bort den och släpp ut den vid någon enslig väg. Förutsätter att Du vet att ormarna är fridlysta.

Så som Du agerar nu, kommer Dina barn att agera framöver. Lär dom nyfikenhet och respekt. Varför inte lägga ormarna Du fångat in i en cementring så kan barnen titta på dom på ett säkert sätt? Följ dom över sommaren och släpp ut dom på senhösten.

Mina barn har vuxit upp med massor av djur. Bl a ormar och behandlar djur med respekt och nyfikenhet samt är inte rädda på något sätt. Blir aldrig någon direkt uppståndelse om en orm dyker upp.
 
Hemmakatten
Läste nån stans för länge sedan att i Stockholms skärgård räknar man med att det i genomsnitt finns 100 ormar per 1000kvm mark....
 
Hemmakatten skrev:
Läste nån stans för länge sedan att i Stockholms skärgård räknar man med att det i genomsnitt finns 100 ormar per 1000kvm mark....
::) Ytterligare ett skäl att inte bosätta sig där. :p ;D
 
Immobil skrev:
::) Ytterligare ett skäl att inte bosätta sig där. :p ;D
... och det säger ni nu när jag redan har bott här i ett år! :surprised: ;D
 
Busan skrev:
... och det säger ni nu när jag redan har bott här i ett år!  :surprised: ;D
Har du inte sett några under det året så kan du vara relativt lugn. :-/ ::) ;)
 
Det finns såååååå många ormar som Ni aldrig ser. Dom är inget att bekymra sig för.

Har haft ormar i nästan 40 år och dom är ingen mystik direkt. Absolut inget att bekymra sig om. Bara en krydda och intresse i livet! ;-)
 
Immobil skrev:
Har du inte sett några under det året så kan du vara relativt lugn. :-/ ::) ;)
Jag har sett två. Den ena var överkörd, så det var lugnt. Den andra kom ena hunden (som då var tre månader) springandes med i munnen. Det var inte riktigt lika lugnt... :surprised: ...men den var också död (vid det laget i alla fall). Sedan dess har jag inte sett någon, så jag väljer att vara lugn - och att se till att ha cortison till hundarna hemma. :)
 
TiGGrE skrev:
är inte även huggis fridlyst numera  ???
Jep, de är frilysta. Men man får flytta på dem! Och sedan omgärda trädgården med äkta svensk snus (hänvisning till huggormarnas skarpa luktsinne). Ett av de märkliga råden jag någon gång fått.
 
Det blir dyrt med snuset :)
Jag tycker ormar är extremt obehagliga och hoppas jag aldrig behöver se en i min trädgård. Jag VILL inte lära mig tycka om dom heller. Bort bort...

Lillbjorn skrev:
Jep, de är frilysta. Men man får flytta på dem! Och sedan omgärda trädgården med äkta svensk snus (hänvisning till huggormarnas skarpa luktsinne). Ett av de märkliga råden jag någon gång fått.
 
Är det lämplig miljö för orm (stenar, långt gräs, gott om gnagare etc) så finns det orm. Om man tar bort dem så kommer det bara att komma nya. Så enda sättet att bli av med dem är att göra miljön mindre intressant, tex med kortklippt gräsmatta.
 
Du kan ju alltid plantera ut igelkottar, dom käkar väl ormar. Vet inte om dom är så bra att ta i för ungarna men dom är kanske lite snällare.

Challe
 
Hej,

Jag har gott om pissmyror runt tomtgränsen, dom håller huggormar borta, om du vill ha en stack är det bara att höra av sig ;D
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.