Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Må så vara, men du skriver om en ordförande, så jag antar att det finns en vägsamfällighet som förvaltar en gemensamhetsanläggning. Det är dess utsträckning ni behöver reda ut.

Men är du säker på din sak så är det ju lätt att lägga över utredningsbördan på grannen. Sätt du upp ett staket med anledning av att din tomt i år användes som väg. Sen låter du grannen presentera bevis för att det är väg och inte tomt*. Antingen gör denne då det eller så lär marken betraktas som din tomt vare sig det är det eller ej.

*Notera att det är skillnad på fastighet och tomt. Jag ifrågasätter inte att det är din mark, jag menar bara att det inte är givet att det är don tomt.
Ja det lutar mest åt det nu att vi sätter upp ett staket i sommar, så får vi se om hen bråkar vidare. Ev skriva till samfälligheten innan o höra om det finns nå hinder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Vad är samfällighet, tomterna? Eller vägarna och områdena runt tomterna?
Vägar och område runt tomterna
 
J Jon82 skrev:
Vägar och område runt tomterna
Men om det är så att ni äger tomten och grannen inte har någon rättighet att köra över tomten så ska ni ju inte ens behöva sätta upp något staket utan informera de som röjer vägen att de inte får röja någon väg över fastigheten.
 
Vad har stugbyn att göra med er mark? Det är bara att säga till snöröjarna att dom inte får köra över din mark och om dom fortsätter får du sätta upp betongplintar.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jon82 skrev:
Vägar och område runt tomterna
Då får du läsa handlingarna (anläggningsbeslutet) från förrättningen. De hittar du genom att logga in på Min Fastighet på Lantmäteriets hemsida.

Där beskrivs vilka vägar som ingår i anläggningssamfälligheten. Någon sträcka kan t ex ligga på tomtmark, det finns inget som hindrar det i anläggningslagen. En detaljplan gör det mindre sannolikt eftersom det finns krav på att detaljplanen ska följas när Lantmäteriet utformar anläggningsbeslutet. Men mindre avvikelse medges. Om t ex den gamla vägen beskrivs i anläggningsbeslutet så belastas din fastighet av ett härskande servitut till förmån för anläggningssamfälligheten.

När du har uteslutit detta så kan du ju kolla om grannen har något särskilt härskande servitut för att utfart över din fastighet.

Lyssna på @Nötegårdsgubben här!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
erikjakan och 7 till
  • Laddar…
Tack för svar och tips, har surfat runt på lantmäteriet nu och det finns inget om nåt servitut eller väg på tomten, mitten på 90 talet finns det kartor och dokument som visar att vägen går fram till tomtgräns lite tidigare än vad jag hade för mig att ny infarten gjordes.

Avtalsrättighet
Det finns ingen avtalsrättighet registrerad på fastigheten.

Hittade avtalsrättighet också antar att det betyder att det inte finns kvar nåt gammalt servitut.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Även om det skulle finnas ett gammalt servitut så borde det gå att döda eftersom det uppenbarligen byggts en annan väg till grannens tomt efter att servitutet skapades. Du kan inte få servitut på väg över annan mark om du redan har en infart till din tomt.
 
Eftersom det byggts en ny väg och gamla vägen stängts med staket är det bara att gå på den linjen. Vägar kan flyttas.

Såklart ni inte ska behöva en väg över tomten i onödan
 
Claes Sörmland
J Jon82 skrev:
Tack för svar och tips, har surfat runt på lantmäteriet nu och det finns inget om nåt servitut eller väg på tomten, mitten på 90 talet finns det kartor och dokument som visar att vägen går fram till tomtgräns lite tidigare än vad jag hade för mig att ny infarten gjordes.

Avtalsrättighet
Det finns ingen avtalsrättighet registrerad på fastigheten.

Hittade avtalsrättighet också antar att det betyder att det inte finns kvar nåt gammalt servitut.
Har du verkligen hittat dokumenten från anläggningsförättningen eller från en tidigare förrättning om att inrätta en väginstitut enligt äldre lagstiftning från före 70-talet ("vägförening")? Du hittar gemensamhetsanläggningen under fliken "Ägande" på Min fastighet, så här ser det ut för mig:

Svensk text om andel i samfälligheter, ej utredda fastighetsandelar, och anmärkning om gemensamhetsanläggning GA:2.

Klickar du på din GA, i mitt fall XXXX GA:2 så kan du bläddra sig fram till de intressanta dokumenten, här:

Skärmbild av databas med fastighetsrättslig åtgärd, datum och aktreferens, svensk kontext, PDF-ikon.

Klicka på Pdfen under Akt och läs anläggningsbeslutet. Det finns som en del av alla de handlingarna ofta en beskrivning (BE) som är en karta som visar exakt vilka vägar som är samfällda. Ibland är kartan otydlig och man får läsa själva beslutstexten för att förstå var den samfällda vägen slutar.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du verkligen hittat dokumenten från anläggningsförättningen eller från en tidigare förrättning om att inrätta en väginstitut enligt äldre lagstiftning från före 70-talet ("vägförening")? Du hittar gemensamhetsanläggningen under fliken "Ägande" på Min fastighet, så här ser det ut för mig:

[bild]

Klickar du på din GA, i mitt fall XXXX GA:2 så kan du bläddra sig fram till de intressanta dokumenten, här:

[bild]

Klicka på Pdfen under Akt och läs anläggningsbeslutet. Det finns som en del av alla de handlingarna ofta en beskrivning (BE) som är en karta som visar exakt vilka vägar som är samfällda. Ibland är kartan otydlig och man får läsa själva beslutstexten för att förstå var den samfällda vägen slutar.
Ett litet tillägg att alla akter, främst då äldre, inte ligger inskannade. Men aktnr. skall finnas och då får man mejla Lantmäteriet och begära ut det.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Låt den granne som önskar vägen på din fastighet bevisa att de har rätten på sin sida. Under tiden, ingen väg.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt den granne som önskar vägen på din fastighet bevisa att de har rätten på sin sida. Under tiden, ingen väg.
Jag skulle parkera eller låta parkera ett fordon på min egen mark för att hindra obehörig trafik, skulle något oregistrerat servitut framkomma är det ju lätt att isåfall flytta en husvagn eller båtkärra tänker jag.
 
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt den granne som önskar vägen på din fastighet bevisa att de har rätten på sin sida. Under tiden, ingen väg.
Det är väl mer samfällighetsföreningens styrelse som är motparten här tänker jag. Det är ju de som plogar, inte grannen. Eller har jag fått det hela om bakfoten?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du verkligen hittat dokumenten från anläggningsförättningen eller från en tidigare förrättning om att inrätta en väginstitut enligt äldre lagstiftning från före 70-talet ("vägförening")? Du hittar gemensamhetsanläggningen under fliken "Ägande" på Min fastighet, så här ser det ut för mig:

[bild]

Klickar du på din GA, i mitt fall XXXX GA:2 så kan du bläddra sig fram till de intressanta dokumenten, här:

[bild]

Klicka på Pdfen under Akt och läs anläggningsbeslutet. Det finns som en del av alla de handlingarna ofta en beskrivning (BE) som är en karta som visar exakt vilka vägar som är samfällda. Ibland är kartan otydlig och man får läsa själva beslutstexten för att förstå var den samfällda vägen slutar.
Tack för bra beskrivning hittade när det blev samfällighet och det är ingen väg genom tomten då så jag är lugn.
Var tydligen bostadsrätt innan
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mer samfällighetsföreningens styrelse som är motparten här tänker jag.
Jag skulle kontakta de som snöröjer, de kan ju få kontakta sin uppdragsgivare om de så önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.