Kanske U-båt?
 
Jag berättar bara hur det ser ut. det var väll det som han hade till hands???
Kallkabeln från den slingan som fungerar är det färgerna blå, brun och gul/grön i svart iisolation. Från det som inte fungerar är det två transparenta isolerade och en gul grön i svart isolation. Värme kabeln är ljusgrå så den är det definitivt inte som är inkopplad på termostaterna.
 
Jag känner INGEN elektriker som åker ikring med sockerbitar i "bagaget", men det finns säker någon. "Sockerbitar" är det kanske det sämsta alternativet att göra kopplingar med, på flera vis.
 
elmont skrev:
En elektriker som använder sockerbitar för att koppla????
Är det inte en sockerbit som brukar ingå ibland för att vidarekoppla jorden? Jag brukar aldrig använda den, men denna elektrikern kanske gjorde det.

//Patrik
 
Jag har aldrig "fått" nått att koppla med på dom anläggningar jag utfört, men det är rätt många fabrikat som jag inte provat, och jorden kopplar man naturligtvis med en Wago 222 ;) i det läget ser man verkligen klassen
 
Jag minns att jag mätte båda värme kablarna när jag packade upp dom och fick resistansvärde på båda. Sen mätte jag dom när dom var lagda på golvet efter att tätskiktet var lagt och fick resistansvärde på båda. Men sen efter att klinkern vart lagt och strömmen inkopplad så var resistansvärdet borta på den ena slingan. Kan man enkelt säga att den ena slingan måste ha ett brott någonstans och vara av?
 
elmont skrev:
Jag känner INGEN elektriker som åker ikring med sockerbitar i "bagaget", men det finns säker någon. "Sockerbitar" är det kanske det sämsta alternativet att göra kopplingar med, på flera vis.
Klart man ska ha sockerbitar med sig, dom fungerar utmärkt som wire lås till armaturer osv, lite mindre än sönderklippta ubåtar ;)
 
Kan du inte mäta nått motstånd och får "oändligt" har du avbrott i slingan, vanligast är det att felet sitter i skarven mellan värmekabeln och kallkabel. Den brukar man ha någorlunda koll på så att man bara behöver öppna en liten del av golvet/väggen. Man kan även felsöka med ett stötdon (elstängselaggregat tex) släpper man på spänning på ledningen som går ut till slingan brukar det "knäppa" rätt bra där skadan är, det fungerar även om du har kortslutning (0 Ohm) på slingan det "knäpper" där skadan är. Hör man inget kan man ta en transistorradio och "lyssna" med, då är det bara att hitta den starkaste "signalen".
 
Nu har jag felsökt med ett stötdon (elstängselaggregat). Men jag hör inget "knäpp" i golvet. Jag har kopplat en kabel från elaggregats utgång till en kabel på kallkabeln och en kabel från elaggregatets jord till en kabel på kallkabeln. Har jag kopplat rätt? Jag har även kopplat en kabel från elaggragatet till en kabel på kallkabeln utan resultat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.