Litet sen på bollen här men om frysen påminner om vår Husqvarna Safir Plus Frost Free så är problemet rätt enkelt.

När man kört frysskåpet något halvår eller så fryser kylpaketet ihop, det är alltså inte så självavfrostande som det var tänkt.

Fryser kylpaketet ihop så paketeras sensorn in i is, ger felaktig signal till styrsystemet och leder till att frysutrymmet håller obestämd temp tex 0 grader, detta trots att termometern kan visa -20 eller vad man ställt in.

Lösningen är att avfrosta frysen manuellt under ett dygns avställning, detta medan man får suga upp smältvatten i behållaren ovanför kompressorn så det inte svämmar över.

Vore mycket glad om det fanns en permanent fix på denna konstruktionsmiss för det är en riktigt fin frys för övrigt. Men i frånvaro av detta så går det ju att avfrosta manuellt när det brakar ihop med frystempen... som det gäller att ha koll på. En indikator är att man upptäcker att kylan i frysen är några grader lägre än den inställda helt plötsligt enligt displayen, då vet man att sensorn är inpackad i is... igen.
 
Redigerat:
Bra tips men min frys är inte självavfrostande.
Mitt fel är till 99% termostaten.
Jag har dock köpt nya vitvaror nu så dom gamla grejerna åker på tippen imorgon.
 
Mikael_L
J_B skrev:
Bra tips men min frys är inte självavfrostande.
Mitt fel är till 99% termostaten.
Jag har dock köpt nya vitvaror nu så dom gamla grejerna åker på tippen imorgon.
Kan du sen rapportera hur det är med (o)ljudet ifrån de nya jämfört med de gamla skåpen?

Vi måste snart köpa ny kyl och frys, men jag är orolig över att jag hör så mycket om att de nya vitvarorna låter mycket högre och mer illa.
 
A
Jag hade nog sparat de gamla fungerande ett tag, bra o ha i reserv när de nya slutar att fungera i midsommarveckan
 
Jomen visst.
Jag sparar även min gamla tjocktv och min gamla bil utifall dom nya skulle gå sönder ;)

Mikael_L
Dom låter mera än mina gamla grejer men jag hade inte räknat med nått annat efter allt jag läst. Är dock inget jag störs av, köket o sovrummet ligger i varsin ände av huset o jag hör dom inte på natten.
När frysen går så brummar den lite men så ibland är den helt knäpptyst tills den kör igång igen.
Mina vitvaror står helt öppet just nu så vi får se om det blir tystare eller mer ljud när dom byggs in, kanske blir som en basreflex låda.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja en vettig jämförelse är ju att betingelserna är lika, så det skulle vara kul att höra din åsikt framöver, när de kommit på plats ordentligt.

Jag är medveten om att hela denna bedömning blir väldigt subjektiv och dessutom beroende av (hörsel)minnet.
Men det känns ändå intressant att få veta hur just den subjektiva känslan blev.

När jag själv byter vitvaror så kommer naturligtvis min upplevelse också vara lika subjektiv. :)


Tack för att du delar med dig. (y)
 
A
J_B skrev:
Jomen visst.
Jag sparar även min gamla tjocktv och min gamla bil utifall dom nya skulle gå sönder ;)

Mikael_L
Dom låter mera än mina gamla grejer men jag hade inte räknat med nått annat efter allt jag läst. Är dock inget jag störs av, köket o sovrummet ligger i varsin ände av huset o jag hör dom inte på natten.
När frysen går så brummar den lite men så ibland är den helt knäpptyst tills den kör igång igen.
Mina vitvaror står helt öppet just nu så vi får se om det blir tystare eller mer ljud när dom byggs in, kanske blir som en basreflex låda.
Det är lättare att överleva en bil och en tv i midsommarveckan än sur grädde och varm sprit
 
electroluxaren skrev:
Ja köp nytt, det kanske håller till du fått det nya köket i ordning.
Kvalificerad kapitalförstöring då ett 20 år gammalt skåp är av betydligt bättre kvalitet än dagens servicekrävande chassidesignade, helsvetsade super- duper look skåp. Förr: +20år utan service. Nu: max 10år.
 
electroluxaren skrev:
Jag hade nog sparat de gamla fungerande ett tag, bra o ha i reserv när de nya slutar att fungera i midsommarveckan
Ha, ha. Så sant, så sant. Det Var bättre förr!
 
J J_B skrev:
Jag tänkte om det var nått vanligt fel på dom.
Hade ändå tänkt köpa nytt då jag ska bygga nytt kök men hade väl kanske inte tänkt köpa precis idag men det lutar väl åt nya Husqvarna
[länk]
gillar designen o det verkar som dom fortfarande har svensk tillverkade skåp till försäljning fastän jag fick höra förra året att Husqvarna skulle sluta med det.
Sista åren i Mariestad verkar det som man anpassade kvaliteten efter vad som komma skulle. Läs: Ungern.
 
A
Ja
termostaterna är vanligt fel efter 5-7 år
 
Hej, är skåpet tystare än de moderna, med den jobbiga fläkten som går nästan hela tiden känns det som?
 
A
ja de är knäpptysta
 
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
Man slipper de märkliga stånkanden och råmanden moderna skåp har för sig också.
 
  • Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.