Upptäckte idag när jag vaknade efter mitt nattpass att det bara var 0 grader i frysen o allt tinat.
Den röda varningslampan lyste inte,
Tänkte först att det var min son som tryckt på fotpedalen igen så dörren stått lite öppen men har nu kört med snabbfrys i 4 timmar o har bara kommit ner till -12 grader.
Har frysen gett upp o börjat tappa köldmedie? den är ju ändå nånstans runt 20-25 år gammal :rolleyes:
Frysen har knorrat lite mera dom senaste 2 åren.men har funkat bra annars.
Den blir lite varm på sidan av skåpet men inte jättevarm.
 
Inte lönt att laga.Kostar nog mer än det smakar.
 
Jag tänkte om det var nått vanligt fel på dom.
Hade ändå tänkt köpa nytt då jag ska bygga nytt kök men hade väl kanske inte tänkt köpa precis idag men det lutar väl åt nya Husqvarna
http://www.elon.se/vitvaror/kyl-fryspaket/husqvarna-qr2662wh-/-qt3662wv
gillar designen o det verkar som dom fortfarande har svensk tillverkade skåp till försäljning fastän jag fick höra förra året att Husqvarna skulle sluta med det.
 
Efter att ha stått på med snabbfrysning över natten så har jag nu -30grader.
Ska se om den håller sig kall nu när jag tar bort snabbfrysning eller om den börjar tappa.
 
Min betedde sig likadant höll bara kylan på snabb, så den åkte till återvinningen, hade den bara i garaget som extra kyl/frys
 
  • Gilla
J_B
  • Laddar…
Ok, misstänkte det.
Vi får se, annars blir det nytt.
 
Verkar vara konstaterat nu att skåpet gett sig, utan snabbknappen i så hade skåpet tappat till - 8 grader bara.
Får köra med snabbknappen i och beställa nya grejer direkt på måndag.
 
Hade samma problem på en mindre modell av frys, funkade på snabbknappen men varningslampan funka inte och den reagerade inte på termostaten. Felsökte och det visade sig vara termostaten som gett upp, körde den ett par dagar på timer för att hålla jämn temperatur tills jag fått hem en ny termostat, nu har den gått i några år utan att knorra...
 
A
Det är bara att byta termostat för nån hundring så funkar det 20 år till
Der finns ingen anledning till att byta ett högkvalitativt skåp vid termostatfel
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Okej då kanske man ska testa o byta den, kan ju vara värt ett försök även om jag tänkt köpa nytt snart i alla fall.
Har du nått tips om vart termostaten är billigast?
Electrolux reservdels sida, reservex eller kanske eBay?
Finns det nån bra beskrivning på bytet?
 
  • Gilla
Grimjack
  • Laddar…
Verkar som att jag ska ha en K56-P1424 termostat o den kostar 600kr på Electrolux och 400kr på reservex. Känns nästan bättre o köpa ny kyl o frys då, vill ju ändå har nytt till nya köket.
 
A
Ja köp nytt, det kanske håller till du fått det nya köket i ordning.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Haha ja vi får väl hoppas att det håller lite längre i allafall 😎
Kan ju inte bara har gamla grejer bara för att det var hållbarare förr det är väl bara o inse att man får byta saker oftare vilket inte känns så värst miljö mässigt dock.
 
A
Inte bare hållbarare utan också tystare, mer effekt kan kyla ner mer och därmed jämnare temperarur, bättre hållbarhet på maten, bättre inredning, bättre handtag, kompressorn går mindre. Mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.