A AG A skrev:
Jag tänkte inte på att det var is. Då talar nästan allt för att det är något fel på fönstrena.
Min sambo har problem med luftrören, så vi måste köra luftfuktare vintertid. Trots ca 60% relativ luftguktighet finns ingen imma på fönstrena.
Det är enbart i sovrummet som det bli imma, och någongång is. Dessa fönster är dock från 40-, eller 60-tal, och tämligen dåliga.
Övriga fönster har en temperatur på 10-11grader. I sovrummet bara 3-4.
Det finns ju fönster i många olika kvalitéer/u-värden. Ett enklare fönster med två-glaskasset utan energiglas eller flådig gasfyllning är inte speciellt bra och blir då kalla på insidan och det kan kondensera.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns ju fönster i många olika kvalitéer/u-värden. Ett enklare fönster med två-glaskasset utan energiglas eller flådig gasfyllning är inte speciellt bra och blir då kalla på insidan och det kan kondensera.
Ja, det är rätt. Det är vanligt på gamla kopplade 2-glasfönster. Särskilt om det inte är tätt mellan de två glasen.
Det är sannolikt problemet i mitt sovrum.
Det märkliga är att TS fönster är nya. Det ska inte kunna bli så kallt att det immar, eller fryser på nya fönster, om inte något är fel på dem.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det är rätt. Det är vanligt på gamla kopplade 2-glasfönster. Särskilt om det inte är tätt mellan de två glasen.
Det är sannolikt problemet i mitt sovrum.
Det märkliga är att TS fönster är nya. Det ska inte kunna bli så kallt att det immar, eller fryser på nya fönster, om inte något är fel på
A AG A skrev:
Ja, det är rätt. Det är vanligt på gamla kopplade 2-glasfönster. Särskilt om det inte är tätt mellan de två glasen.
Det är sannolikt problemet i mitt sovrum.
Det märkliga är att TS fönster är nya. Det ska inte kunna bli så kallt att det immar, eller fryser på nya fönster, om inte något är fel på dem.
v
Ventilationsfirman kommer imorgon och ska mäta och justera in flöden igen. Sen kan jag ju tyvärr inte se om det har någon effekt förrän graderna kryper neråt -10 igen. Kvarstår problemet så antar jag att jag måste gå på fönsterleverantören hårdare. Vad kan man kräva där? Vad har dom för skyldighet? Har ju 10 års garanti på fönstren.
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Ventilationsfirman kommer imorgon och ska mäta och justera in flöden igen. Sen kan jag ju tyvärr inte se om det har någon effekt förrän graderna kryper neråt -10 igen. Kvarstår problemet så antar jag att jag måste gå på fönsterleverantören hårdare. Vad kan man kräva där? Vad har dom för skyldighet? Har ju 10 års garanti på fönstren.
Du bör vara säker på vilken relativ fuktighet det är i rummen där fönstren har kondens liksom temp inne, ute och yttemperatur på fönsterglasets insida där kondens uppstått. Om du skall rikta krav på fönstertillverkaren måst du kunna göra mätningarna trovärdiga, gärna utförda av oberoende part och med olika instrument som visar likvärdiga uppgifter.
 
Moderna ftx med roterande värmeväxlare återvinner fukt för att inomhusklimatet inte ska bli för torrt för människor!
Så glöm detta med att räkna på vad utomhustempen borde ge för fuktnivåer inne.
35% är inte högt...
Jag gissar på kalla fönster, låter helt sjukt att det tom har frysit på insidan!
Något är rejält galet.

Jag har tvåglas och det är lååååångt ifrån att frysa på insidan. Har i princip aldrig fukt på insidan och inte lägre fuktkvot än 35%.
Har dessutom ftx permanent ställd på bortaläge.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farsan87 Farsan87 skrev:
Ventilationsfirman kommer imorgon och ska mäta och justera in flöden igen. Sen kan jag ju tyvärr inte se om det har någon effekt förrän graderna kryper neråt -10 igen. Kvarstår problemet så antar jag att jag måste gå på fönsterleverantören hårdare. Vad kan man kräva där? Vad har dom för skyldighet? Har ju 10 års garanti på fönstren.
Nu skadar det väl inte att kolla. Men det ska egentligen inte spela någon roll vilken luftfuktighet du har. Vid oerhört hög luftfuktighet (80-90%) skulle du kanske ha fått imma på fönstret. Men om det ska frysa, så krävs ju minusgrader. Har du det så är det något väldigt stort fel. Temperaturen på dina nya fönster borde inte inte understiga 10-15 grader på glaset, vid 10 minusgrader ute.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Verkar som att jag lär ligga på lite hårdare på fönstertillverkaren. Men känns ju hopplöst att få någon respons där. 😩 Så sjukt tråkigt när man monterat dyra nya fönster och sen blir det bara pannkaka av det. Nu har färgen börjat släppa på insidan och träet rest sig lite.
 
  • Närbild av metallrullgardin över fönsterbräde med sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte fel på dina fönster, du har för hög fuktighet i sovrummet pga för låg luftomsättning. Höj hastigheten på ventilationen.
 
  • Haha
  • Gilla
Opus och 2 till
  • Laddar…
Men luftfuktigheten verkar ju inte vara för hög, ligger på 30-35 %. Det handlar om hela husets fönster, inte bara sovrumsfönstret.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det är inte fel på dina fönster, du har för hög fuktighet i sovrummet pga för låg luftomsättning. Höj hastigheten på ventilationen.
Utan att ha fakta gissar jag att det är som InsidersUnited skrivit - för fuktigt inne vid låg utetemperatur.
 
  • Ledsen
AG A
  • Laddar…
Kan vara så att fönsterna är monterade för långt ut. Ytterkant karm får inte sitta utanför isoleringen.
Samt att smygarna är djupa och försvårar luftflöden.
 
  • Gilla
hugosell och 2 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Utan att ha fakta gissar jag att det är som InsidersUnited skrivit - för fuktigt inne vid låg utetemperatur.
På ett sätt har du rätt. Det är för hög luftfuktighet i förhållande till fönstertemperaturen.
Men, hur kan 30-35% vara för högt? Det är snarast för lågt. Sen får du också gärna förklara hur det kan frysa vid plusgrader. För du kan väl inte hävda att det ska vara minusgrader på insidan av nya fönster.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kan vara så att fönsterna är monterade för långt ut. Ytterkant karm får inte sitta utanför isoleringen.
Det där är en vandringssägen som aldrig tar slut.

Ytterkant karm kan liva ytterkant fasad utan problem om allt görs korrekt. Tex jag (och många fler) har den lösningen på min villa och det har aldrig varit minsta antydning till kondens på insida fönster.
Dessutom är det betydligt mera praktiskt och snyggare att ha fönstren så långt ut som möjligt
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
A AG A skrev:
På ett sätt har du rätt. Det är för hög luftfuktighet i förhållande till fönstertemperaturen.
Men, hur kan 30-35% vara för högt? Det är snarast för lågt. Sen får du också gärna förklara hur det kan frysa vid plusgrader. För du kan väl inte hävda att det ska vara minusgrader på insidan av nya fönster.
Jag har i princip aldrig över 30% vintertid. Just nu 28%.

Det kan bli minusgrader på insidan även på moderna isolerfönster beroende på hur kallt det är ute och inne. När jag hade -30C ute och 15C inne var det minusgrader på de treglasglas jag har som saknar krypton (eller argon beroende på vad man har) mellan glasen och jag fick isbildning vid yttersta kanten. De med ädelgas klarade sig ändå.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det där är en vandringssägen som aldrig tar slut.

Ytterkant karm kan liva ytterkant fasad utan problem om allt görs korrekt. Tex jag (och många fler) har den lösningen på min villa och det har aldrig varit minsta antydning till kondens på insida fönster.
Dessutom är det betydligt mera praktiskt och snyggare att ha fönstren så långt ut som möjligt
Titta på fönstertillverkarnas monteringsanvisning så ser du att det inte är nån vandringssägen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.