T
K kurlakarl skrev:
Men har du 60 grader i golvvärmen nu så är väl inte det så bra för golvet?
Det är kurvans inställningar som styr temperaturen ut på golvet/systemet.

Så vid -21 så har TS ut max 47grader på golvet.
 
M marve26 skrev:
Hej.

Jo, kanske lite högt. Har slipat betonggolv, men kanske skall justera ner lite.
Har samma problem med larmet. Hur har det gått, lät du det stå kvar på 60 och larmet har hållit sig borta?
 
Hej.

Nja, jag sänkte till 55 grader. Och tänkte den låta gå på detta för att se larmloggen i appen, om det dök upp något, men har inte sett något problem. Men så slog blixten ner och uppkopplingen gick åt fanders, så har inte följt upp detta. Men av det jag sett så funkar 55 grader.
 
M marve26 skrev:
Hej.

Nja, jag sänkte till 55 grader. Och tänkte den låta gå på detta för att se larmloggen i appen, om det dök upp något, men har inte sett något problem. Men så slog blixten ner och uppkopplingen gick åt fanders, så har inte följt upp detta. Men av det jag sett så funkar 55 grader.
Okej, då ska jag prova det.
 
Nu har jag temperaturproblem i huset också. Antar att utetemp givaren är kass då den visar 17 grader, fast det är 4 grader ute.

Någon som vet om det går att tvinga upp framledningstemperaturen på något sätt? Den är på 20 grader nu och kallt som fasen i huset.

Och kan en sådan ersätta Bosch utegivare? https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/26-pt1000-utegivare-kapslad-02012.html
Eller finns det någon bättre?
 
Redigerat:
M marve26 skrev:
Nu har jag temperaturproblem i huset också. Antar att utetemp givaren är kass då den visar 17 grader, fast det är 4 grader ute.

Någon som vet om det går att tvinga upp framledningstemperaturen på något sätt? Den är på 20 grader nu och kallt som fasen i huset.

Och kan en sådan ersätta Bosch utegivare? [länk]
Eller finns det någon bättre?
Den funkar inte, du ska ha en 4.7k NTC om jag tolkar denna sida rätt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76702.0

Jag köpte en här när min gick sönder på IVTn vi hade innan:
https://www.byggoteknik.se/givare-temperatursensor-utomhus
 
  • Gilla
marve26
  • Laddar…
Hat du kollat anslutningarna på utegivaren, är det ärgat där så visar den fel.
 
Eftersom den visar högre temp än faktisk så är det givaren som är kass och inte ärg.

Ärg ger högre resistans, vilket i detta fall skulle göra att man mäter en lägre temperatur.
 
Tack för tipsen! Jag har beställt motståndet.

Någon som vet hur man kan lura pumpen att tro att det är 0 grader? Eller hur man kan göra för att få upp tempen i huset och få ut högre framledningstemp?
 
Om du har lite motstånd hemma så motsvarar 12k 5 grader ute och 15k 0 grader.
Skruvas fast på givarens kabel med en sockerbit.
 
Skall kolla, tack! :)
 
När du får högre värde tillbaka än ut så kolla om den kör med eltillskott
har sett det på min .
 
tror min kabel till utegivaren har gett upp. Kan någon tipsa om vad jag ska köpa för ny? Alltså endast kabel.
 
Vad som helst med två ledare, är den exponerad för sol ute kanske man bör ta höjd för det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.