Hej.

Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av att ställa in frånluftvärmepumpar. Jag har haft en del olika problem som fortfarande kommer upp. Så om vi har någon smart som kan komma med kommentarer så hade det varit toppen!

Detta är installerat:
Bosch 3800i EW.
LK värmekretsfördelare RF
LK ställdon
LK elektroniska trådbundna termostater S2,
3st 20mm slingor (badrum 32m, sovrum 47m, vardagsrum 84m).

Inställningar/ värden som jag kan se:
Temperaturinställning VK 25 grader.
VK 30-0-45
Golvtemp ut 43 grader (kan vara typ 30 ibland)
Golvtemp in 42 grader (kan vara typ 30 ibland)

Fel 1: Installatörskod funkar ej. Skall vara datumen +1 på varje position, men funkar ej att slå in. Vet inte om det går att göra en total reset eller ej utan kod. Framgår ej av manualerna, återställningen i panelen verkar inte göra en totalreset..

Fel 2: Får larm 5271, framledningstemperatur för hög. Det blir ganska ofta och lite slumpmässigt när det händer så jag hittar ingen röd tråd i detta.

Fel 3: Golvvärmetemperaturen i vardagsrummet verkar vara lite ostabil. Ibland perfekt temperatur 22 grader, och ibland 4 grader kallare.

Fråga 1: Kan man justera så det inte är så stort luftflöde? Huset är litet (50 kvm + loft på 20) och det är ett himla flöde genom inloppsventilerna, om man drar igen dessa blir istället dörren trögare att öppna pga undertrycket i huset.
 
Friskluftsventilerna måste stå öppna för att en frånluftsvärmepump ska fungera som tänkt. Minsta luftflöde för motsvarande NIBE är 28 lit/sek men vet inte exakt vad det är för 3800i? Det innebär att 50 kvm måste överventileras rejält för att det ska fungera. Ofta brukar man säga att 80 kvm är minsta bostadsytan för en frånluftsvärmepump.

Fel 2: Alla termostater bör stå helt öppna så att det inte plötsligt stryper flödet genom värmepumpen. Annars kan framledningstemperaturen stiga uppåt när den inte blir av med värmen.

Fel 3: Kanske cirkulationspumpen inte är helt korrekt inställd?
 
Hur har detta löst
M marve26 skrev:
Hej.

Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av att ställa in frånluftvärmepumpar. Jag har haft en del olika problem som fortfarande kommer upp. Så om vi har någon smart som kan komma med kommentarer så hade det varit toppen!

Detta är installerat:
Bosch 3800i EW.
LK värmekretsfördelare RF
LK ställdon
LK elektroniska trådbundna termostater S2,
3st 20mm slingor (badrum 32m, sovrum 47m, vardagsrum 84m).

Inställningar/ värden som jag kan se:
Temperaturinställning VK 25 grader.
VK 30-0-45
Golvtemp ut 43 grader (kan vara typ 30 ibland)
Golvtemp in 42 grader (kan vara typ 30 ibland)

Fel 1: Installatörskod funkar ej. Skall vara datumen +1 på varje position, men funkar ej att slå in. Vet inte om det går att göra en total reset eller ej utan kod. Framgår ej av manualerna, återställningen i panelen verkar inte göra en totalreset..

Fel 2: Får larm 5271, framledningstemperatur för hög. Det blir ganska ofta och lite slumpmässigt när det händer så jag hittar ingen röd tråd i detta.

Fel 3: Golvvärmetemperaturen i vardagsrummet verkar vara lite ostabil. Ibland perfekt temperatur 22 grader, och ibland 4 grader kallare.

Fråga 1: Kan man justera så det inte är så stort luftflöde? Huset är litet (50 kvm + loft på 20) och det är ett himla flöde genom inloppsventilerna, om man drar igen dessa blir istället dörren trögare att öppna pga undertrycket i huset.
Löste det sig, och hur gjorde du i så fall?
Vi får samma larm som du, 5271 (fel 2)
Vi har fått låna denna pump i väntan på en Nibe som är beställd. Sen drar även pumpen igång varje 75:e minut, vad den gör det vet jag inte. Man kan se på elförbrukningen att det är med ett intervall på 75minuter.
 
  • Gilla
Galopp
  • Laddar…
Hej.

Nej det har egentligen inte löst sig.

Men, jag har justerat ner cirkulationspumpen lite grann så inte flödet är så snabbt, och stängt ner ljudlarmet så man slipper höra det enerverande pipandet hela tiden. Och skall sätta in en 4:e luftventil (3st skall egentligen räcka och vara lite extra) Josth skrev ju i ovan inlägg att man bör överventilera. Så jag har köpt en till som skall monteras.

Jag upplever nog att det varit mindre antal larm nu under sommaren, men det kanske är normalt när pumpen inte behöver jobba lika mycket. Nu vintertid så ser man på larmloggen att detta händer massor gånger igen. Skall kolla om det är var 75:e minut på min pump med.

Man hör att pumpen jobbar hårt, och sedan helt plötsligt så slår det arbetet av, det går några sekunder så blinkar den rött igen, och bara ventilationen fortsätter. Sedan blir det samma sak en stund senare igen.
 
M marve26 skrev:
Hej.

Nej det har egentligen inte löst sig.

Men, jag har justerat ner cirkulationspumpen lite grann så inte flödet är så snabbt, och stängt ner ljudlarmet så man slipper höra det enerverande pipandet hela tiden. Och skall sätta in en 4:e luftventil (3st skall egentligen räcka och vara lite extra) Josth skrev ju i ovan inlägg att man bör överventilera. Så jag har köpt en till som skall monteras.

Jag upplever nog att det varit mindre antal larm nu under sommaren, men det kanske är normalt när pumpen inte behöver jobba lika mycket. Nu vintertid så ser man på larmloggen att detta händer massor gånger igen. Skall kolla om det är var 75:e minut på min pump med.

Man hör att pumpen jobbar hårt, och sedan helt plötsligt så slår det arbetet av, det går några sekunder så blinkar den rött igen, och bara ventilationen fortsätter. Sedan blir det samma sak en stund senare igen.
Du kanske har för hög fart på cirkulationen då? Så att slingan inte hinner avge tillräclligt med värme och därmed stiger och stiger temperaturen i kretsen? gissar bara..
 
Hej.

Nu har jag kollat när larmen kommer det är dessa tiderna och alltid varning för hög framledningstemp:
0301,0342,0428,0510,0553,0636,0720,0803,0848,0928,1009,1041,1200,1325,1627 m.m.

Satte in en extra luftventil i huset också, mycket bättre med denna. Luftflödet är mycket lägre genom ventilerna nu.

Kurlakarl. Jag vet inte hur lågt man kan ställa denna, men skall testa att dra ner den lite till..
 
För er som, likt mig, använder Wemos D1 Mini lägger jag lite info här som referens. Gäller framförallt er som stöter på problem för att få ut seriedatan.

Serieporten (RX som används för att få data från IVT490) tåler på pappret inte 5VDC. Detta är ingen nyhet och jag vet att det ändå kan fungera att koppla TX från IVT490 rakt på RX på wemosen. Detta är ju egentligen "fel" och kan eventuellt sluta funka över tid. Det kan också skilja en hel del mellan hur bra olika versioner av D1 mini tacklar 5V som input.

Enklaste sättet att lösa detta är att "dela" spänningen till 3.3V med två resistorer, 510 och 1000 Ohm har fungerat väldigt bra i flera år för mig. Det blir fin 3.3V när serieporten är inaktiv. Problemet uppstår eftersom serieporten på Wemos D1 Mini (RX/TX) är kopplad direkt till usb-chippet. På alla versioner jag har betyder det att IVT490 inte klarar att dra ner signalen till 0V när motstånden är inkopplade. Med lite tur kan ändå esp8266 tolka signalen som låg men det är långt från säkert. Som exempel får jag ca 1,4V som låg-signal. Detta räcker inte för nyare wemos d1 mini (3.0.1) men funkar på den äldre klonen jag kört ett antal år nu. Urstabilt dessutom men det är inte "rätt" :)

För att få ordning på signalen med stabil 3.3V och ordentlig 0V som lågsignal kopplar man istället signalen från IVT490 (eller annan 5V serieport, som t.ex. HAN-porten på elmätaren) till GPIO 13 (D7) och kör Serial.swap()-funktionen efter Serial.begin(). Detta flyttar serieporten till GPIO 13 (RX) och 15 (TX). Då undviker man alltså direktkopplingen till usb-chippet och däremed pullup-effekten och får en ordentlig nolla på linjen. Rätt och riktigt alltså.

Serial.begin(9600,SERIAL_8N1);
Serial.swap();

Kanske kan detta spara lite arbete, funderande och några gråa hår där ute...
 
Suck, detta problem bara förföljer mig.

Alla tips mottages tacksamt!

Så här ser det ut på displayen, ut tempen är lägre än retur tempen
 
  • Display visar temperaturer: utomhus och olika nivåer i uppvärmningssystem. Gränssnitt, ikoner, inställningar. Digital termostat eller värmereglerare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Har du lyckats komma in i servicemenyn ?
Börja med att kolla vad max framledningstemperatur är ställd på 😶
 
T tobbetk skrev:
Har du lyckats komma in i servicemenyn ?
Börja med att kolla vad max framledningstemperatur är ställd på 😶
Ja, jag kommer in i servicemenyn.

Max framledningstemp är väl samma som VK1 maxtemp golvvärme? 52 grader i så fall..
 
  • Digital termostat visar inställningar för uppvärmning: varmvatten, golvvärme, och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar värmeinställningar: rumstemperatur 21.5°C, inget för utetemperaturdämpning, växling och kopplingsdiff.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display, värme, temperaturkurva, inställning, grafer, grader Celsius, kontrollenhet, energisystem, svensk text "Värme"
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T
Ökar du VK1 max temp till 60grader så kommer du med största sannolikhet att slippa larmen.


(Enligt bosch så bör VK1 Max vara ställd 10-15 grader över kurvans inställning )
 
Ok, jag har lagt in 60grader (det var det högsta man kunde lägga in). Sparat och startat om. Skall bli intressant att se om det löser sig 😊
 
Jeeejjj. Det var trixet! Har inte fått ett larm sedan jag lade in 60 grader på max temp.

Tack!!!
 
M marve26 skrev:
Jeeejjj. Det var trixet! Har inte fått ett larm sedan jag lade in 60 grader på max temp.

Tack!!!
Men har du 60 grader i golvvärmen nu så är väl inte det så bra för golvet?
 
K kurlakarl skrev:
Men har du 60 grader i golvvärmen nu så är väl inte det så bra för golvet?
Hej.

Jo, kanske lite högt. Har slipat betonggolv, men kanske skall justera ner lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.