R
Jag var tvungen att byta motor för några år sedan trots alla bra tipsen här..........provade dock inte det som "tophee" skrivit om här.

När jag fick den nya motorn så såg det ut som det satt en varvtalssensor/tachometer i bakgaveln med kablage (två kablar om jag minns rätt), men när man kopplar in kablaget/elmotorn mot aggregatet så finns det ju självklart ingen inkoppling av denna givare mot styrenheten.

Är det någon som lyckats koppla in denna varvtalssensor/tachometer mot RDKR aggregatet eller lyckats få ut signalen på något annat sätt?
Det vore bra att på något sett kunna få reda på direkt när värmeväxlaren inte roterar för att slippa onödigt höga elkostnader......
 
R RFD skrev:
Jag var tvungen att byta motor för några år sedan trots alla bra tipsen här..........provade dock inte det som "tophee" skrivit om här.

När jag fick den nya motorn så såg det ut som det satt en varvtalssensor/tachometer i bakgaveln med kablage (två kablar om jag minns rätt), men när man kopplar in kablaget/elmotorn mot aggregatet så finns det ju självklart ingen inkoppling av denna givare mot styrenheten.

Är det någon som lyckats koppla in denna varvtalssensor/tachometer mot RDKR aggregatet eller lyckats få ut signalen på något annat sätt?
Det vore bra att på något sett kunna få reda på direkt när värmeväxlaren inte roterar för att slippa onödigt höga elkostnader......
Har du en bild på hur denna sensor ser ut? Jag minns inte ha sett något då, men kan ha missat det. Eller så finns den bara på den nya motorn?

Hur som helst: som en först och ganska enkel åtgärd skulle du kunna bevaka aggregatets elförbrukning med någon av dessa smart plugs med inbyggd elmätare (själv använder jag flera Shelly Plugs sim fungerar utmärkt). Men jag förstår att det egentligen redan är för sent när elförbrukningen går i taket.

Jag håller på att undersöka hur rotorn egentligen beter sig och tänkte sätta in några magneter på rotorn och mäta varvtalet med en reed kontakt, men jag ännu inte hunnit sätta igång denna gren av mitt ventilatiinsprojekt (se https://github.com/tophee/FTXcontrol-Shield). En sak som jag upptäckte dock häromdagen när jag tittade på mätvärden för tilluften är att de ser så här ut:

Grafdiagram som visar jämförelse av utomhus-, inkommande- och inomhustemperaturer med markerade punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I natten 1./2. september sjönk alltså tilluftstemperaturen till 14.3 grader när den plötsligt gick upp till 17.5 (prin nummer 1). Samma i natten därpå (prick nummer 2. I natten därpå saknas mätvärden så vi hoppar över den, men sedan (prick nummer 3) var det inte så kall så att tilluftstemperaturen aldrig gick under 16 grader och då ser vi inte samma slags ökning.

Att tilluften inte ska vara under 15 grader är nog enligt mina inställningar på aggregatets styrkort. Men jag trodde att denna inställning bara reglerar när eftervärmaren sätter igång men tydligen styr den även rotorn.

Hur vet jag att det är rotorn som ökar tilluftstemperaturen, och inte eftervärmaren? För det första ökar elförbrukningen bara med ca 10 W, vilket är nog rotorns elförbrukning. Men man ska alltid dubbelkolla och så kollade jag tilluftens luftfuktighet, närmare bestämd den absoluta luftfuktigheten (g/m3) och det visar sig att tilluften innehåller mer vatten under de perioderna när temperaturen går upp:

Graf över luftfuktighet i ventilationssystem markerad med tre röda punkter som visar temperaturökningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tillförs alltså vatten till tilluften och det kan bara rotorn göra, inte eftervärmaren.

Det var alltså min liten undersökning som jag egentligen bara gjorde för mig själv (vem skulle vara intresserad av det här?) men när jag läste din fråga tänkte jag att det kan vara relevant för dig att veta att rotorn är avstängd stora delar av sommaren och även delvis under hösten och våren och detta utgör alltså inte något fel utan är "by design".
 
R
Jag har bifogat några bilder på sensorn. Den satt inte på den gamla motorn, så jag gissar att Fläktwoods lagt till sensorn för nya aggregat som använder samma motor........istället för att välja en elmotor med bättre lager........
Jag har även bifogat bilder på kontakten för motorn resp. aggregatet där man ser att det saknas två "pinnar" på aggregatkontakten.

Så som värmeväxlaren fungerar är att du på kretskortet väljer vid vilken temperatur (börvärde) på tilluften som rotorn ska starta.
Jag brukar ha 18 grader på vintern, men ändrar till 15 grader (går inte att ställa lägre) på sommaren eftersom rotorn antingen är på eller av.
På sommaren märkte jag att det kan bli väldigt varmt på natten om det tex. varit väldigt varmt under dagen, men när temperaturen sjunker på natten så startar rotorn vilket gör att det blir ännu varmare inomhus på natten eftersom aggregatet börjar återvinna värme.

Jag vet inte när eftervärmaren startar, men tror den gör det när skillnaden mellan uteluft och tilluft blir för stor.
Eventuellt när tilluften blir 2 grader lägre än det inställda börvärdet för rotorn.

Jag har också funderat på någon övervakning liknande dina tankar där man kanske tittar på utetemperatur, effektförbrukning och varvtal för att avgöra när rotorn ska rotera och när eftervärmaren faktiskt ska gå in. I mitt fall så använder jag mest Z-wave och Zigbee, så tänkte försöka göra något där. Dock kanske Shelly Plugs går att koppla in mot min Hubitat Elevation hub också.
Dock vet jag inte hur jag på något bra sätt ska se om rotorn roterar eller inte (och med vilket varvtal den roterar), så jag är väldigt nyfiken på vad du provar och kommer fram till.

Om man nu kan se på skillnaden i effektförbrukningen när rotorn går, så kanske det dock räcker?

Jag undrar också om man på något säkert sätt kan bygla dörrswitchen (se bild) så att aggregatet kan vara igång när luckan är öppen?
Mest för att kunna testa varvtalsdelen om jag lägger till någon sådan.
 
  • Hand håller en AC-motor med synliga kablar och märkning från T.W.T MOTOR CO., LTD.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en sensor och en elmotorkontakt med synliga skillnader i kontaktstiftsantalet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vit plastkontakt med flera metallkontakter, två saknas, använd för att ansluta till ett värmeaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit plastkontakt med flera kopplingar, varav två är tomma, hålls mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrswitch i ett ventilationssystem med ledningar och en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RFD skrev:
Jag vet inte när eftervärmaren startar, men tror den gör det när skillnaden mellan uteluft och tilluft blir för stor.
Eventuellt när tilluften blir 2 grader lägre än det inställda börvärdet för rotorn.
Varför 2 grader? Jag skulle nog utgå ifrån att det räcker om den är, säg 0,1 eller 0,2 grader lägre. För att ha en smidig övergång mellan "rotor av" och "rotor på" (dvs att den inte går fram och tillbaka när den sitter "på gränsen") är frågan hellre hur länge värdet måste ligga under börvärdet. Men det är något som FläktWoods har löst och jag behöver egentligen inte veta hur.

R RFD skrev:
Dock kanske Shelly Plugs går att koppla in mot min Hubitat Elevation hub också.
Vet ej om Hubitat kommunicerar med Shelly direkt (både Home Assistant och OpenHAB kan det), men Shelly kan MQTT och det förstår nog Hubitat, eller?

R RFD skrev:
Dock vet jag inte hur jag på något bra sätt ska se om rotorn roterar eller inte (och med vilket varvtal den roterar), så jag är väldigt nyfiken på vad du provar och kommer fram till.
Har ännu inte hunnit och det är inte en prioritet just nu då jag inser att varvtalet är konstant, dvs jag kommer inte att kunna observera hur varvtalet påverkar effektiviteten eller något.

R RFD skrev:
Om man nu kan se på skillnaden i effektförbrukningen när rotorn går, så kanske det dock räcker?
Kom nyligen på att om man vill gå den vägen så behöver man inte ens någon Shelly utan det räcker med en strömtransformator som man sätter på ledaren som går från 230V sidan av styrkortet till rotorn. Då har du 0 ström när den är av och någon ström när den är på...

R RFD skrev:
Jag undrar också om man på något säkert sätt kan bygla dörrswitchen (se bild) så att aggregatet kan vara igång när luckan är öppen?
Menar du att du är tvungen att stänga av ditt aggregat/rotorn när du öppnar det? Det behöver inte jag. Jag stänger alltid av det av säkerhetsskäl men jag tror nog att allt skulle snurra på även med öppen lucka.
 
Consensus Consensus skrev:
Ha! Intressant. Jag har exakt samma aggregat och samma problem. Motorn stannade för ett par veckor sedan.

Jag ringde firman som jag köpte aggregatet av, de har varit otroligt hjälpsamma. Han berättar att oljan i det nedre lagret torkar ut och friktionen blir så hög att motorn inte orkar dra igång tex efter en avfrostningscykel.

Lösningen är att man tar ut värmeväxlarpaketet, man behöver inte ens demontera motorn. Vänder det upp-och-ned, skär ett snitt i den etikett som sitter på motorns nedre gavel. Mitt på gaveln finns en öppning i chassit. Där droppar man ner några droppar symaskinsolja. Vips så löper motorn lätt igen. Låt det står ett tag så att oljan hinner rinna ned.

Det här är numera en del av det underhåll jag gör var 6e månad (filterbyte, rengöring, mm).

Motorn är inte från Fläktwoods, utan från en tredje part.
Jag vet att det här inlägget är från 2015 men eftersom jag har ett problem med min RKDR att jag får ett temperaturlarm som gör att hela anläggningen stannar (och det är kallt idag, ca -8C). Misstänkte att värmeväxlarrotorn inte snurrade. Den var jättetrög att vrida runt.manuellt och jag såg att remmen bara gled runt axeln på motorn.

Plockade ut värmeväxlaren och skruvade loss motorn för att komma åt den ordentligt. Följde sen rekommendationen och skar upp ett snitt i etiketten på undersidan av motorn och sprayade med lite WD-40. Det tog bara någon sekund sedan snurrade motoraxeln hur lätt och fint som helst. Monterade tillbaka alltihop och kopplade in strömmen. Nu går min RKDR hur bra som helst.

Det här var ett superbra tips. Tack så mycket, @Consensus
 
  • Gilla
Consensus
  • Laddar…
E eralaj skrev:
Jag vet att det här inlägget är från 2015 men eftersom jag har ett problem med min RKDR att jag får ett temperaturlarm som gör att hela anläggningen stannar (och det är kallt idag, ca -8C). Misstänkte att värmeväxlarrotorn inte snurrade. Den var jättetrög att vrida runt.manuellt och jag såg att remmen bara gled runt axeln på motorn.

Plockade ut värmeväxlaren och skruvade loss motorn för att komma åt den ordentligt. Följde sen rekommendationen och skar upp ett snitt i etiketten på undersidan av motorn och sprayade med lite WD-40. Det tog bara någon sekund sedan snurrade motoraxeln hur lätt och fint som helst. Monterade tillbaka alltihop och kopplade in strömmen. Nu går min RKDR hur bra som helst.

Det här var ett superbra tips. Tack så mycket, @Consensus
Hur gammal är din anläggning? Min är 6år och fick temperaturlarm första gången igår.(då det var 14minus)
Tänkte om det är applicerbart på min anläggning, kör just nu på bortaläge när det är så kallt.
 
Min anläggning är ca 15 år gammal. Misstänker dock att problemet med kärvande motor till värmeväxlarrotorn kan även på enheter som är sex år gamla. Kolla upp det. Det är en enkel procedur som bara kräver att du plockar ut hela rotorpaketet ur anläggningen. När du gjort det är det lätt att skruva loss motorn. Det är lagret under etiketten som tenderar att börja kärva så att motorn inte orkar starta och driva rotorn. Efter att du smörjt lagret med en lämplig oljespray skall du kunna känna att motoraxeln roterar lätt igen. Dra runt den några varv med en tång så att smörjmedlet sprider sig i lagret. Lycka till!
 
  • Gilla
Consensus
  • Laddar…
E eralaj skrev:
Min anläggning är ca 15 år gammal. Misstänker dock att problemet med kärvande motor till värmeväxlarrotorn kan även på enheter som är sex år gamla. Kolla upp det. Det är en enkel procedur som bara kräver att du plockar ut hela rotorpaketet ur anläggningen. När du gjort det är det lätt att skruva loss motorn. Det är lagret under etiketten som tenderar att börja kärva så att motorn inte orkar starta och driva rotorn. Efter att du smörjt lagret med en lämplig oljespray skall du kunna känna att motoraxeln roterar lätt igen. Dra runt den några varv med en tång så att smörjmedlet sprider sig i lagret. Lycka till!
Tack för bra information, skall försöka ta mod till mig att göra "ingreppet" :)
 
Redigerat:
Taaaack!! Har en 15 år gammal rdkr som hade temperaturlarm, trots fjärvärmebatteri, så först nu när det blev riktigt kallt! Motorn har nog aldrig fungerat sen jag köpte huset i somras eller vem vet hur lång tid den stått still…
Motorn var varm, och växlarpaketet riktigt riktigt tungt att snurra för hand. Tog loss motorn, drog loss etiketten på motorn och körde i hjullagerolja ner i motorn som beskrivet ovan. Funkar direkt, snurrade som en dröm sen. Ända är väl att det låter/surrar dovt nu i köket under (sitter på vinden) rdkr-maskinen. Har ni några tips på att få ner ljudnivån på växlaren? Var rätt tyst innan motorn kicka igång. Bussningarna till motorn såg rätt sletna och torra ut. Kanske vore något att byta dessa…

Temperaturlamret kom tillbaka efter 30min, provar att starta om med strömmen i och ur. Växlaren går oklart varför den klagar fortfarande
 
Redigerat:
  • Gilla
Consensus och 2 till
  • Laddar…
Temperaturlarmet självläkte.
Ljudet är fortfarande högre än innan, blir lite mer ingående service av paketet i vår kanske
 
Redigerat:
Min anläggning ger temperaturlarm när det är cirka 15 minus grader ute. Då får jag köra den på "borta" läget. Som tur är det inte många dagar/nätter som är så kalla i östergötland. Jag har min anläggning på vinden.
 
E Erkan1 skrev:
Funkar direkt, snurrade som en dröm sen. Ända är väl att det låter/surrar dovt nu i köket under (sitter på vinden) rdkr-maskinen. Har ni några tips på att få ner ljudnivån på växlaren? Var rätt tyst innan motorn kicka igång. Bussningarna till motorn såg rätt sletna och torra ut. Kanske vore något att byta dessa…
Det har nu gått ett par år sedan jag lagade min (se längre upp i tråden) men om jag minns rätt så var det en sak att få den att snurra igen för hand och en annan att få den att snurra riktigt bra så att den fungerar bra utan att jag hjälper till. Jag vill minnas att jag var lite osäker just hur lätt det behöver gå, Kanske du har hamnat lite mitt emellan där den typ fungerar men inte riktigt och därav ljudet? I mitt fall räckte det i alla fall inte med olja under ettiketten som du beskrev utan jag plockade isär den lite mer...
 
Jag plockade ut motorn igen och nu isär den. Lade i olja enl ovan, men den snurrad inte bättre, utan den var nog helt bra utav bara oljning underifrån genom etiketten.

- Däremot köpte jag tunn ljudisoleringsmatta på biltema för bildörrar och klädde in hela rotorn för att få ner ev. vibrationer och ljud. Kollar man på ersättningsrotorpaket så verkar fläktwoods ha adderad diverse isolering och grejer på den. Såg också till att alla kontaktytor mellan rotor och skåpet hade en packning/dämpning/list emellan. värt att tänka på är att man behöver addera lite under rotorn så det håller tätt där om man lägger dämpning i spåren som den glider in på.
- Bytte dessutom packning/dämpning/list som motorerna(tilluft/frånluft) vilar på i spåren de åker in på.
- satte också dit 4 (en i varje hörn) ljudisolerande underläggsplattor (för tvättmaskin) från Claes Ohlsson under hela aggregatet. Ligger sen innan på frigolitplatta

Totalt: Blev det tystare? Ja, lite. Stomljudet i sovrummet försvann och då är jag nöjd! :)
 
  • Gilla
Yvonne på egen hand och 1 till
  • Laddar…
Hej

Vill bara tacka er i denna tråd för bra information och råd.

Köpte ett hus för ca 1 år sedan med en RDKR från 2015 som i förra veckan larmade för "Rotorlarm".
Smorde upp motorn (bakom etiketten och vid axeln till drivhjulet) och de två kullager på rotorn (ovansida och undersida).
Blev stor skillnad på hur lätt det snurrade efter det. Larmet som kom ca 2 minuter efter omstart tidigare har ej kommit tillbaka än nu ca 1 dygn senare.
 
  • Gilla
Consensus
  • Laddar…
Hur gick det - surrar den fortfarande eller har blivit tvungen att byta ut den?
D Daniel Mattsson1 skrev:
Hej

Vill bara tacka er i denna tråd för bra information och råd.

Köpte ett hus för ca 1 år sedan med en RDKR från 2015 som i förra veckan larmade för "Rotorlarm".
Smorde upp motorn (bakom etiketten och vid axeln till drivhjulet) och de två kullager på rotorn (ovansida och undersida).
Blev stor skillnad på hur lätt det snurrade efter det. Larmet som kom ca 2 minuter efter omstart tidigare har ej kommit tillbaka än nu ca 1 dygn senare.
Hur har det gått? Snurrar det på eller har du fått byta ut motorn?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.