Hej. Jag bor i ett 3,5 år gammalt hus byggt av Skanska.
Jag har ett Fläktwoods rdkr ftx-aggregat.

Den har nu vid några tillfällen stannat och gett felkoden "temperaturlarm". Det innebär att luften som kommer ut i rummet är under ca 5 grader.
När jag öppnar den och kontrollerar själva värmeväxlaren så har den stannat. Så det är inte så konstigt att luften är kall.

Det verkar vara något fel på motorn som ska driva runt värmeväxlaren. För när jag tar ut motorn och snurrar den några varv med handen och sen startar värmeväxlaren igen så funkar det. Men den funkar bara några veckor sen stannar den igen.

Någon som vet vad som kan vara fel och har tips på vad jag kan göra?
 
Det klassiska brukar vara lager i rotormotorn alt remmen. Båda kan krångla vid kallare väder. Om du dra ut hela paketet och lossa remmen så kan du när du snurrar motorn känna om den verkar gå trögt. Likaså om du snurrar rotorn kan du känna hur de lagren känns. Den senare här ska du kunna smörja. Om båda känns okay och remmen känns stel skulle jag misstänka denna. De ska dock hålla betydligt längre än så men givetvis finns måndagsexemplar även här
 
När jag snurrar på motorn så känns den trög först men går ganska snabbt lättare att dra runt.
Har du någon aning om hur man smörjer den och vad man ska ha för olja?
 
Smörjställena är lämpligtvis vid lagren men eftersom jag inte mekat med den rotormotorn personligen vet jag inte hur motorn är kapslad. En bild säger nog mycket här om du inte redan har börjat plocka ner den i bitar. Ett samtal till en lämplig firma för att kolla priset kanske kan vara lämpligt. Inte alla reservdelar är hutlöst dyra

Vanlig motorolja skulle funka om du hittar någon smörjpunkt
 
DSC_0873.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan skruva av den övre delen(den det står 2gn på) från själva motorn.
Om lagret är trasigt måste man köpa ny motor då?
Den kostade ungefär 3000 kr så jag vill helst slippa köpa ny var tredje år.
 
Tja, skulle jag haft den framför mig skulle jag tagit varvet runt och lossat muttrarna där du har en ansluten jordkabel och sedan dragit lätt i remskivsn för att se om det delat sig. Du har väl 4 runt toppen. Gissningsvis har du ett lager i botten av huset och ett under remskivan. Det senare brukar på vettiga motorer vara synligt on man lossar remskivan men på ännu vettigare motorer är det ett kapslat lager och i princip lönlöst att smörja utifrån

Gick rotorn lätt och remmen känns okay så du skruvar på rätt ställe?
 
Trasigt lager brukar gå att ersätta, att få av dom kan ibland vara svårt dock
 
Jag ska prova att olja med cykelolja överallt jag kommer till nästa gång den lägger av.

Jag är lekman men jag tror att rotorn går lätt och att remmen är ok.

Kan det annars vara något fel på elektroniken?
 
Inte omöjligt men rotor som stanna är till 95% rem, lager, motor eller kombination av detta. Elektronikfel är typiskt helt dött aggregat. Har sett skumma saker på aggregat men då har det typiskt varit synbar fukt på kretskortet alt åsksksdor
 
Nu känns motorn helt trög när jag snurrar på den.
Är det billigare att bara byta lagret eller ska man byta hela motorn. Var kan man köpa lager?
Det känns hutlöst att betala 3-4 tusen för något som inte är så gammalt och Skanska vägrar att hjälpa mig.
 
Jag plockade ner motorn nu och den var extremt varm. Är det något tecken på att den är trasig på nåt sätt?
 
Är den mer än ljummen är det väl ett tecken på att något går trögt och då är vi väl tillbaka där vi startade där rotorn stannade. Fortfarande säker på att trumman och remmen inte bidrar? Givetvis kan något gå varmt i den med men det är ovanligt att en motor överhettar utan att dö rätt omgående

Fick du isär den och kunde snurra lite på lagren?

Vill du inte meka skulle jag föreslå att skaffa en ny motor. De är inte direkt förbrukningsvaror så det är en låg risk för en resa igen om 3 år
 
Jag har bytt motorn nu och den kändes mycket lättare att dra runt.
Trist bara att jag själv får stå för kostnaden. Hoppas att denna håller i mer än 3,5 år.

Jag rekommenderar inte ftx-aggregat från Fläktwoods och jag rekommenderar inte att köpa hus från Skanska.
 
Vad rekommenderar du att börvärdet ska ligga på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.