Är man lite händig kan man byta lager dom kostar några tior.
 
köpte lager på tradera, 36 kr för fyra stycken. Bytte lager och satte upp motorn på taket igen. Köpte en billig motordimmer i byggsats från electrokit (149kr) och koppla in för att kunna styra hastigheten på fläkten. Hade problem med att luften sögs ut mest från köksfläkten, men där satt en fjäderbelastad enkel ventil med två "klaffar"... Denna ventil öppnades alldeles för lätt, så jag tejpade på två tunga bultar... Nu kan jag köra lågt varv på fläkten å luften dras endast från badrummen & tvättstugan, sedan när jag drar igång köksfläkten eller ökar varvtalet på takfläkten så öppnas min bultade klaff-ventil...

En billig lösning som fungerar sålänge, tack för alla tips =)
 
Se till att smörja lagren i fläkten,den typen av fläkt startar ofta när den blivit smord.
Bosse
 
Du måste också byta fläktkåpan till en utan tryckande fläkt. De tidigare ägarna gjorde fel när de satte in en tryckande fläkt i ett frånluftssystem. Alternativt så pluggar du igen frånluftsystemet i köket och drar ut en separat imkanal.

Jag fattar inte att alla gör samma fel... Det är ju nästan samma sak som att koppla ihop färskvattnet med avloppssystemet.
 
Jag får nog hålla med Consensus på denna punkt. När min takmonterade fläkt som styrdes via köksfläkten packade ihop var rekommendationen (läs kravet) att jag höll imkanalen från köksfläkten och övrig frånluft separerade. Risken finns att luften tar fel väg i ett system med en takfläkt och en fläkt i köket som trycker ut luft i samma system.
 
Smörjde lagrena med lagerfett innan jag skruvade ihop motorn, Tror nog den ska fungera ett tag till nu :)

jo jag vet att det är lite knepigt med en tryckande köksfläkt, helt fel gjort av de som renoverade.
men men... jag har testat mig fram till ett varvtal på takfläkten där jag vet att luften sugs ut ur alla ventiler och ut genom taket trots att köksfläkten + takfläkten är igång samtidigt. Nu slipper jag iaf mat-oset i toaletterna som var innan haha.
P.ga takfläktens sug så behöver jag aldrig mer än lägsta läget igång på köksfläkten oxå, och det är precis de lilla extra knuffen som behövs för att "klaffventilen" som sitter vid köksfläkten ska öppnas (eftersom jag tyngt ner den med muttrar som jag tejpat fast...)
 
Kapar tråden lite, har likadan fläkt som trådskaparen och på min har fläkthjulet (i plast) gett upp! Finns det reservdelar att köpa? Har letat på nätet utan resultat! De siffrorna jag har hittat är 3209 240-09 men det säger mig inget!

Någon som har tips på åtgärd eller återförsäljare?
 
Hej boulejohan
Jag hittade mitt fläkthjul genom att ringa närmsta electrolux-service-butik. Det var lite knepigt för de där kunde knappt hitta rätt, men det gick till slut. Mitt fläkthjul kostade 784kr, och är det samma så har den detaljnumret 321 68 30-01/2.

mvh
Linus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.