Som rubriken lyder . Får ej nån värme i ett element i källare efter installation av bergvärme .
Gick från att ha el\ved panna till bergvärme för ca 3 månader sen .
Innan funkade allt bra , alla radiatorer fungerade .
Är en enplansvilla med källare . Alla rum inredda så element finns överallt .
2-krets system , vad ja vet .
Det roliga i det hela var att när ja testade alla olika sätt att lufta , kontrollera termostater , filter och annat så när jag ströp 2 element på övervåningen så fick ja helt plötsligt värme i rummet där det innan har varit kallt i källaren . Elementet funkar kanon så länge jag har 2-3 element strypna på övervåningen . Så fort ja öppnar termostaterna på övervåningen igen så blir det kallt i rummet i källaren . Det enda som är tillagt på installationen är en krets som går ut via kulvert till garaget inkopplad på en fläktkonvektor . Tar spilvärmen från returen på elementvattnet Vad kan detta bero på ?
Tryckfall på nått vis?
Luft iaf i systemet ?
 
alla termostater ska vara fullt öppna eller boetmonterade.
sen justerar du tempraturen genom att ställa om det fasta flödet till radiatorerna.

vattnet tar enklaste vägen, så o du har för hårt strypt på ett ställe & inget stryptpå några andra stälen så kommer vattnet bar ciekulera genom de icke strypta radiatorerna (sträva efter at ha så lite strypt som möjligt)
börja alltså med at öppna strypningen på den kalla radiatorn
 
Det där med att vattnet tar enklaste vägen har jag aldrig upplevt själv i ett värmesystem! Det är ju tryck i systemet så nog sjutton går vattnet alla möjliga vägar som finns alltid! Vad ligger trycket på nu? Du skulle kunna prova att öka trycket något!
 
Jag har allt fullt öppet , inget strypt alls ..
 
Trycket är på strax över 1 bar
 
då stryper du lite på alla radiatorer utom på den som är kall
 
Varför ska ja det? Är ju inte bra att strypa när man har bergvärme?
 
Bergvärmepumpen varnade för låg cirkulation på värmebäraren . Var när jag hade 2 element strypta
 
Inga ideer?
 
  • Gilla
Stenebobook
  • Laddar…
Kan expansionstanken vara för liten nu , med tanke på ombyggnaden med en krets ut till konvektorn i garaget?
 
Bytte du cirkulationspump?
Vilken temperatur har du på vattnet från bergvärmepumpen?
 
Thomas59
CarMan skrev:
alla termostater ska vara fullt öppna eller boetmonterade.
sen justerar du tempraturen genom att ställa om det fasta flödet till radiatorerna.

vattnet tar enklaste vägen, så o du har för hårt strypt på ett ställe & inget stryptpå några andra stälen så kommer vattnet bar ciekulera genom de icke strypta radiatorerna (sträva efter at ha så lite strypt som möjligt)
börja alltså med at öppna strypningen på den kalla radiatorn
Nja riktigt så illa är det väl inte. Att en slinga är strypt innebär väl inte att flödet upphör men det minskar ju givetvis och små skillnader i flöde kan upplevas som stora skillnader i värme.

I övrigt instämmer jag med CarMans råd.
 
Thomas59
anden__z skrev:
Varför ska ja det? Är ju inte bra att strypa när man har bergvärme?
Nej då , det är inga problem i sig att strypa värmeslingor om man har bergvärme. Man ska iofs försöka ha ett så ostrypt flöde som möjligt men strypa måste i de flesta fall man om man ska få jämn värme.

Vad som inte är bra är att ha termostater som "stryper".

Vad de flesta normala termostater gör är att antingen öppna helt eller stänga helt - on/off. När termostaten öppnar får VP en kalldusch och eftersom många VP styr på returen börjar pannan jobba omotiverat hårt. Även andra faktorer påverkas negativt av termostatregleringen så kan man undvika den förbättrar man driftsbetingelsena för VP:n.
 
Thomas59 skrev:
Vad de flesta normala termostater gör är att antingen öppna helt eller stänga helt - on/off.
Bimetaltermostater, ja.
Radiatortermostater, nej.

2-0,5 grader mellan helt öppet och helt stängt beroende på inställning är normalt. Om du har större svängningar i rumstermperaturen än 2 grader, är det inte termostaterna som är problemet.
 
Redigerat:
Bytte cirkulationspump , den sitter ju i bergvärmepumpen nu .
Står på högsta farten , är 3 steg på den .
Vattentempen ut från bergvärmepannan var 57 grader när det var som kallast . Nu är det -10 grader ute och då ger den 47 grader ut på VB-fram.
Skillnaden mellan VB-fram och VB-retur är 9-10 grader när kompressorn är på .
Nu är alla termostater bortplockade och då dog 2 element till i källaren , dom är placerade i rummen intill , små element .
Rörkrökaren säger att det bara är att plocka bort elementen för att ta ur skiten ut dom , han tror det har fastnat skit i termostaten efter ingreppet i installationen . Han säger att skiten faller neråt .
Men hur kan det bli värme på dom elementen som krånglar då om jag stryper 2 element på övervåningen?? Skitet borde väl vara kvar ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.