frhe skrev:
Om elektrikern fortfarande håller med om att det är "några tusenlappar" ni kommit överrens om. Om elektrikern hävdar att ni inte kommit överrens om något takpris alls så måste du kunna bevisa att han har fel och finns inga papper så blir det svårt.
Hmm - i liknande tidigare diskussioner så har jag för mig att eftersom kunden/konsumenten räknas som den "svagare" parten så är det denna intryck som man går på - dvs det är upp till företaget/entrepenören att visa att det skulle rört sig om mer än vad kunden uppfattade det som !??

Detta just för att minska risken att konsumenter blir lurade, och öka incitamenten för företag att ge skriftliga offerter..

/K
 
Det trodde jag också, men inte högsta domstolen.

Försökte länka direkt till domslutet, men det gick inte så bra. Sök på "takpris högsta domstolen" på Google så får ni upp domen.
 
Redigerat:
Läste en artikel på bygging som kommer upp när man söker på domslutet och där står följande

"Sedan den 1 januari i år gäller särskilda bestämmelser om småhusentreprenader i konsumenttjänstlagen (§§ 51– 61). I § 51 finns det en bevisbörderegel om bland annat priset. Den innebär att vid småhusentreprenad gäller vad konsument påstår har avtalats om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller omständigheterna i övrigt. Det betyder att hade konsumenttjänstlagen gällt i det aktuella HD-fallet hade utgången blivit en annan. Entreprenören hade fått bevisa att något takpris inte hade avtalats.

Frågan som också aktualiseras är vilka arbeten som omfattas av de särskilda bestämmelserna för småhusentreprenader. I konsumenttjänstlagen anges att omfattningen av bestämmelserna är ”tjänster som avser
uppförande eller tillbyggnad av eneller tvåbostadshus (småhusentreprenad)”. Om det i ett avtal om sådan tjänst ingår uppförande eller tillbyggnad av komplementbyggnad anses även den att ingå i småhusentreprenaden. Genom definitionen av småhusentreprenader omfattas inte ombyggnation av småhus och inte heller entreprenader som utförs i bostadsrättslägenheter. Därigenom gäller inte heller bevisbörderegeln i 51 § konsumenttjänstlagen som redovisats ovan, utan för de entreprenaderna har man att tillämpa bevisbörderegeln i HD:s avgörande.

Domens betydelse
HD:s dom innebär att olika regler gäller för vem som ska bevisa vad som avtalats om priset vid konsumententreprenader. Vid ny- eller tillbyggnation har näringsidkaren bevisbördan för vilket pris som avtalats eller
beräkningsgrunden, till exempel löpande räkning. Avser entreprenaden ombyggnation och alla typer av entreprenader
i bostadsrättslägenhet gäller istället att konsumenten har bevisbördan."

Jag tolkar i alla fall det som att vid nybygge har näringsidkaren bevisbördan för vilket pris som avtalats och domen i det här fallet rör en ombyggnation där inte samma regler gäller som vid ny- eller tillbyggnation utan i det fallet som domen gäller har konsumenten bevisbördan.
 
Hemmakatten
Smacker skrev:
Tackar för denna info!! Har inte skickat skrftlig bestridan då vi hela tiden har haft en vad jag kan uppleva vänskaplig dialog om fallet med elektrikern samt att han sagt att han skulle lösa det. Men jag skall klart skicka det brevledes omg.

Vid en eventuell rättslig tvist kan du vara säker på att elektrikern inte kommer att verifiera att ni pratats vid eller haft en diskussion om priset eller att han ens kommer att vara ärlig om vad som föregåtts er emellan. Själv häpnade jag över alla osanningar och rent påhittade argument/diskussioner som hantverkaren framförde. Detta framförde han naturligtvis med vetskap om att går bluffen hem så gör den. I vårt fall så gjorde den inte det, gudskelov.

Därför menar jag att det är oerhört viktigt att du skriftligt bestrider fakturan och att du för all eventuell konversation skriftligt framöver. Dessutom vore det bra om du skrev ner i dagboksform, med datum, de telefonsamtal och möten du haft med elektrikern.
 
Tackar för alla svar. Nu har vi skickat skriftlig bestridan till både Elfirman & inkassobolaget. Ska bli intressant att se vad som händer. Har refererat till lagen samt även lagt med det svar jag fick av konsumentrådgivaren. Åtrerkommer med utgången.
 
Var det på grund av att författaren var företagare som sista inlägget försvann? För det var en liten annan bild som framträdde där...
 
Bergling skrev:
Var det på grund av att författaren var företagare som sista inlägget försvann? För det var en liten annan bild som framträdde där...
Antagligen. Mig hade det inte gjort något om det stått kvar men det kan ju kanske vara onödigt att ha en dialog mellan två tvistande parter i ett öppet forum...

Tråkig historia detta...
 
Ja, i Medlemsreglerna står det

§2.1 Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd. Den som skriver ett inlägg gör det i egenskap av privatperson.

§2.1.1 Detta innebär att du aldrig diskuterar i vårt forum som representant för ett företag, men inte heller för ett politiskt parti eller annan organisation.

§2.1.2 Representerar du ett företag som känner sig kränkt av diskussionen i vårt forum och skulle vilja gå till svars, kontakta marlene@byggahus.se Du kan inte göra detta på eget bevåg utan först efter diskussion med forumets ledning.

och det var anledningen till att inlägget raderades.
 
Redigerat:
Jag tog bort företagets inlägg, helt i enlighet med forumsreglerna. Samtidigt uppmanade jag företagaren att kontakta marlene för att diskutera om han kan få införa ett genmäle. Detta är något vi i vissa fall tillåter.

Men det gäller att komma ihåg att detta är ett forum för konsumenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.