A Avemo skrev:
Det finns en del kunnigt folk här. Så det är möjligt att du kan få mer hjälp. Men det underlättar om du ger lite mer detaljer. Vad för problem upplever du? Var har du hittat rekommendationen 1 uT? Hur har du mätt?

Jag kan tänka mig att det spelar roll om magnetfält är statiska som jordens magnetfält eller växlande som de som uppstår runt elledningar. Gällde värdet du hittade statiskt eller växlande? Visar mätaren du använt statiskt eller växlande?
Vet som sagt inget om el,men ska kontakta elektriker,lampor går titt som tätt i lägenheten därav att man börjar fundera.Huset är från 1965.Appen jag använder heter Magnetometer 3d,vet ej hur tillförlitlig den är.
 
P Puck Olsson skrev:
Vet som sagt inget om el,men ska kontakta elektriker,lampor går titt som tätt i lägenheten därav att man börjar fundera.Huset är från 1965.Appen jag använder heter Magnetometer 3d,vet ej hur tillförlitlig den är.
Vad är du rädd för? Magnetfältets möjliga hälsorisker? Det har behandlats här på BH dussintals gånger. Kontentan är att det finns inga hälsorisker från hushållsel men att det finns folk som mot all vetenskap vill tro på det ändå.
Vagabunderande strömmar kan finnas men brukar vara väldigt små och oskadliga för folk och lampor.
Vad är det för lampor som går titt som tätt?
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är du rädd för? Magnetfältets möjliga hälsorisker? Det har behandlats här på BH dussintals gånger. Kontentan är att det finns inga hälsorisker från hushållsel men att det finns folk som mot all vetenskap vill tro på det ändå.
Vagabunderande strömmar kan finnas men brukar vara väldigt små och oskadliga för folk och lampor.
Vad är det för lampor som går titt som tätt?
Är inte rädd för magnetfält,det är brandrisken jag tänker på.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
P Puck Olsson skrev:
Är inte rädd för magnetfält,det är brandrisken jag tänker på.
Då ska du använda en värmekamera i stället, magnetfält startar inga bränder.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
P Puck Olsson skrev:
Vet som sagt inget om el,men ska kontakta elektriker,lampor går titt som tätt i lägenheten därav att man börjar fundera.Huset är från 1965.Appen jag använder heter Magnetometer 3d,vet ej hur tillförlitlig den är.
Jag tror att det är ytterst få elinstallatörer som har kunnandet och apparater för att göra en korrekt mätning. Och det beror på att varken behov eller efterfågan finns. Så skulle du hitta någon som är villig ska du var vaksam så att det inte bara är någon lyxsökare som vill komma åt lite pengar. Men som sagt sök på forumet så ska du hitta mycket om fält.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
R
P Puck Olsson skrev:
Vet som sagt inget om el,men ska kontakta elektriker,lampor går titt som tätt i lägenheten därav att man börjar fundera.Huset är från 1965.Appen jag använder heter Magnetometer 3d,vet ej hur tillförlitlig den är.
Släpp magnetfält, de har inget med dina problem att göra.

Redogör hellre här för vad det är för lampor som håller "väldigt kort tid" och vad som avses med "väldigt kort tid". Det är inte säkert att det är värre än att du köper skitlampor.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R
P Puck Olsson skrev:
[länk]
Varför tror du att du ska hitta dessa problem genom att mäta magnetfält?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför tror du att du ska hitta dessa problem genom att mäta magnetfält?
Återigen jag vet inget om el och tänkte man kunde få råd här,men lägger ner försöken,och kontaktar elektriker.Väl mött.
 
P Puck Olsson skrev:
Återigen jag vet inget om el och tänkte man kunde få råd här,men lägger ner försöken,och kontaktar elektriker.Väl mött.
En jordfelsbrytare skyddar mot just detta.
Problemet i det aktuella falllet var att man slagit en spik igenom huvudmatningen i fastigheten före jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
P Puck Olsson skrev:
Återigen jag vet inget om el och tänkte man kunde få råd här,men lägger ner försöken,och kontaktar elektriker.Väl mött.
Anledningen till att du inte tycker att du får råd tror jag är att du inte verkar ta till dig vad vi skriver. Jag har exempelvis sagt att du ska släppa magnetfälten och istället ge oss lite information kring dina lampor du haft problem med. Men det verkar du inte vilja göra.

Så ja, kontakta en elektriker verkar vettigt så får han ta betalt för att säga samma sak :)
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
P Puck Olsson skrev:
Återigen jag vet inget om el och tänkte man kunde få råd här,men lägger ner försöken,och kontaktar elektriker.Väl mött.
Man behöver inte kunna något om el för att få hjälp. Du har ju redan fått hjälp med att tolka dina mätningar. Tyvärr är svaret att de inte säger något om ditt problem. Men du behöver inte lägga ner försöken bara därför. Det står dig givetvis fritt att kontakta en elektriker i stället.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jo men är inte svaren dom man vill höra så finns det ju liten eller ingen mening att hänga kvar 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P Puck Olsson skrev:
[länk]
Med all respekt för MSB och doktoranden men den rapporten ger jag inte mycket på. Jag undrar om rapporten har genomlästs av en elkraftsingenjör. "Arc tracking" på trä med hushålls el? Knappast.
Folk har kanske sett den här filmen:
men det är en helt annan sak.
1. I filmen används riktig högspänning, kanske 25.000V
2. Det som händer först är överslag mellan elektroderna via luften. För detta krävs en spänning i storleken 3000 V/mm.
3. Den pågående urladdningen förkolnar träets yta vilket då blir ledande.
4. Förkolningsspåren vandrar mot varandra i riktning av det elektriska fältet.

Nej, de fingerliknande mönstren i rapporten är inte arc tracking. För det hade det krävts en mycket högre spänning samt en ringformad elektrod kring centralpunkten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.