Hej gott folk..
Behöver hjälp på problemlösning av min nästan nyinstallerade dränkbara pump med hydropress.
Brunnen är djup är ca. 50 m och pumpen hänger ca. 2 meter över botten på hålet. På grund av dåligt väder blev inte el matning till pumpen färdigställd i brunns hålet innan frosten kom. Med det resultat att vattnet frös i vilkelkoppling till huset. Tinades med en värmefläkt och allt var frid och fröjd. Brunnshålet isolerades ganska väl. Kylan har ju hållit i sig ganska läng nu, men ingen mer frysningar.
Helt plötsligt börja det komma mängder av luft vid tappning av vatten, alltså luft i från hydropressen. Backventil finns mellan hydropress och pump är monterad.
Vad kan ha inträffat? Det finns väll ingen luftfika i hydropressen, eftersom det är gummiblåsan som skaper trycket?
Är det någon som har varit med om samma grej, är jag tacksam att få höra närmare...
 
Är det ett problem som bara varit tillfälligt eller någonting som fortsätter ?

När rören varit tomma så kan det ofta skapas "luftfickor" här och var i systemet som efter en tids tappning släpper och kommer farande i rören. Det kan till exempel sitta luft i förgreningar, Avtappningspluggar mm. En höjning av temperaturen runt rören kan även få luftblåsor att släppa.efter en längre tids användning.

Då du har pumpen monterad i hålet så är ju ledningen trycksatt hela vägen och du kan ju då inte suga in tjuvluft någonstans.

Luften från din Hydropress borde inte komma ut i rörsystemet även om gummiblåsan i den skulle spricka. Trycket på luften i den ska ju ligga under normalt tillslagstryck och alltså hållas tillbaka av vattentrycket.
 
Hej orparn, tack för ditt svar.
Anläggningen har fungerad klanderfritt ett antal månader, men som jag beskrev tidigare, uppstod problemen efter en tid med minus grader (- 10 / -15). Pumpen är lite överdimentionerad i förhållandet till brunnsdjupet, men det borde väl inte spela någon roll.
När pumpen har uppnådd sitt max tryck och stängs av, låter som att vattnet rinner tillbaka ner till pumpen. Kan det vara så att den inbyggda backventilen i pumpen inte fungera (Grundfoss SQE) och därför bildas det en luftpelare i slangen innan vattnet kommer fram. Pumpen fungera nästan som en kompressor/vattenpump.
Det skall nämnas att det har funnit mycket smuts och rostpartikler, som har föllt med vattnet upp till hydropressen. Har inhandlad ett filterhus med partikelfilter, dock ännu inte monterad det.
 
Redigerat:
Är du säker på att SQE pumpen har en inbyggd backventil :S
Jag hittade inte det på Grundfos hemsida. Om du har backventilen monterad före ditt tryckkärl så kan du ju ha ett problem där....
Om backventilen sitter nere i pumpen och läcker / läcka på ledningen så skulle ju trycket i ditt kärl sjunka så att pumpen återstartar för att på nytt bygga upp trycket igen dvs. du borde aldrig få ett undertryck i ledningen mellan pump och hydropress.

Men säg att du har backventilen vid hydropressen och du samtidigt har vattennivån på20m djup så får du ett undertryck.på minst 2Bar vid backventilen. Det undertrycket kommer ju då att vilja suga in luft i ledningen från backventilen och vattennivån. Den luften kommer ju då att pumpas in till din vattenledning nästa gång pumpen går igång.
När pumpen går bör du även ha ett vattenläckage på samma ställe som luften kommer in som kan hjälpa dig vid en felsökning.

Vinkelkopplingen på min egen brunn ligger på "frostfritt" djup i backen men eftersom du har isolerat din misstänker jag att din ligger närmre ytan. Du bör nog kolla där efter läckage.

Men som jag ser det bygger mitt resonemang helt på att backventilen sitter uppe vid hydropressen.
.
 
Tack för tipsen, orparn...

Nej, jag är inte säker på att pumpen har inbyggd backventil, men har för mig att jag har läst det någonstans.

Backventil är monterad på ledningen strax innan hydropressen. Det kan mycket väl vara där felet ligger, som du just påpekar. Ditt resonemang verkar logisk. Jag får kolla funktionen på den.

Jag vet att jag har ett litet läckage i en löddkoppling, endast en porr i löddningen som bra fuktar, får se till att fixa även den.

Vinkelkopplingen ligger ca. 60 cm under marknivå i en brunnsring, som just när frosten slog till ändast var täckt av cementlocket som glippade lite grann och kylan kunde därför tränga ned.
 
Aha, så du har altså en backventil före hydropressen :)

Det är inte funktionen på backventilen som du har problem med, möjligen inkommande slanganslutning men då skulle du ju se ett läckage där vilket du väl inte gör. Din läckande lödkoppling sitter väl inte före backventilen ?
Om backventilen strulade skulle du nog enbart (kan inte komma på något annat) få symptomet att pumpen går igång när trycket på tryckvakten sjunkit till tillslagsnivå och ingen luft kunna komma in i systemet då det hela tiden är trycksatt i sin fulla längd. Undantaget om du slår av pumpen så trycket får gå ner till 0.

Du pratade också om smutspartiklar i vattnet och det kan mycket väl vara "borrkax" eller liknande material som kommer ur springorna i berget när borran fylls på. Du har ju väldigt litet avstånd mellan botten och pump så om hålet är nytt så kan det mycket väl vara borrkax som sugs in.
Själv får jag in liknande mineralpartiklar från min borra (13 år gammal) och en del ser ut som damm men även aningen större partiklar som ser ut som söndersmulade gummipackningar och fastnar i silar till disk, tvätt och blandare. Jag tröttnade på att hela tiden behöva rensa dom så jag kör utan:blushing: Enbart silarna i blandarna som jag behöver rensa numera....
 
Jo men visst, det finns en backventil strax före hydropressen.

Löddkopplingen som läcker sitter ca en meter före backventilen. Men den lilla pysningen borde väl inte helt plötsligt kunna ställa till sådana problem.

Pumpen starter vid min och går till max helt riktigt, men det låter som om att pumpen har en luftpelare med sig, före vattenpelaren som skall in i hydropressen.

En tanke har slagit mig. Skulle detta problemet visa sig, ifall brunnen håller på att sina, så att pumpen sugar luft i slutfasen av pumpningen. Långsökt eller...?

Partiklerna är precis som de du nämnar, sätter sig i alla silar.

Borrningen är gammal, gjort någon gång tidigt på 70-talet. Har tidigare haft ejektorpump, där ejektorn satt ca 10 meter över botten på hålet, men en sugslang på ca. 8 meter var monterad under ejektorn. Det nya pumpen har ny sänkt ner till ca. samma nivå som sugslangen tidigare. Eftersom sugslangen var en 32 mm plastslang, tror jag, så är det ju möjligt att väggarna i hålet har varit täckta med diverse beläggningar, som skapades loss när den nya 3 tums pumpen sänktes ner till den nivå.

Du menar alltså att det mest troliga är jag har ett större läckage mellan pump och backventil.

Inget kul att dra upp pump och slang i detta skitvädret, men man får offrar sig för bli av med fräsande och spruttande vattenkraner. ;)
 
Om pumpen sitter så nära botten i hålet så är väl risken stor att det kommit in diverse skrot i backventilen, vattnet läcker tillbaka ner i brunnen och den lilla poren släpper in luft.

En snabbfix är att linda på 3 lager eltejp över poren och prova.

Protte
 
Redigerat:
Tack Protte för ditt tips...
Skall dra fram gassvetsen idag och se till att den kopplingen inte läcker mera...
Skall även demontera backventilen och kolla att den fungera riktigt.
 
Men återigen. Om backventilen läcker så sjunker trycket och pumpen återstartar !
Pumpen står då och slår till och från även när du inte tappar vatten. Gör den inte det så läcker inte backventilen.

Om poran sitter mellan pumpen och backventilen så har du problemet troligast där. Luft kommer lättare in genom en pora än vad vattnet kommer ut då luftens molekyler är mindre än vattnets. Kommer det ut lite vatten så kommer det in desto mera luft.

Prova först med att täta poran. Du lär inte ha någon läcka mellan slang och pump så det finns ingen anledning nu att dra upp den ur hålet. Pumpen är ju dränkt hela tiden om du inte kör brunnen torr och då kan det ju inte komma in luft den vägen, bara vatten.
Om det inte räcker med poran så kolla din vinkelkoppling vid borran.
 
Redigerat:
Göran.W
När du skriver det komit mycket smuts misstänker jag att större partiklar som inte går igenom silen på pumpen begravt pumpen och hindrar flödet till den så den kaviterar och då bildas det luft bubblor http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Enklaste sättet att kolla detta är att försöka lyfta pumpen och se om den sitter fast.
 
Tack för tipset, Göran...

Skall även kolla detta.

Lite sjukdom har ställd till det, så jag har inte kommit så långt med felsökningen, som jag hade hoppats på.
 
Det som talar emot att den kaviterar är väl vad TS skriver
När pumpen har uppnådd sitt max tryck och stängs av, låter som att vattnet rinner tillbaka ner till pumpen.
Dessutom borde väl problemet med luft kommit gradvis eller ?
 
Göran.W
orparn skrev:
Det som talar emot att den kaviterar är väl vad TS skriver
Dessutom borde väl problemet med luft kommit gradvis eller ?
Både ja och nä borde svaret bli för kaviterar den och skapar luft stiger all luft när den stannar och då kan det låta som vattnet rinner tillbaka.

Ville bara komma med en möjlig fel orsak som ofta förbises.
Sen får man kolla på möjliga fel orsaker i den ordning som är lättast.
 
Jag håller med om att kavitation kan skapa luft i ledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.