Tänk på att bomberingen kan vara svår att se. Mina hjul är bomberade, men det krävs att man har linjal och ficklampa för att kunna se det. Med blotta ögat ser det ut som om det inte finns någon bombering alls. Min såg är en Hammer N4400. Jag har mätt och skruvat en hel del på den.
 
Ok. Det känns som att jag gå och kolla upp det.
 
Gummit är plant, eller rättare sagt så har det nog varit det en gång i tiden, det är snarare nerslitet på mitten :D

Edit: Man kanske kan räkna med det. Jag tittade till på märkplåten och den är tillverkad i februari 1939.
 
Redigerat:
Jag har oxå en Hammer N4400 och jag provade att flytta bladet så det satt på mitten istället för med tänkderna utanför gummit och jag kunde märka snyggare snitt och mindre vibrationer i maskinen. OBS inget vetenskapligt experiment alltså utan bara känslan
 
Masses här går vi inte på känsla. :)

Pär
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Jag tror att min ACM är snarlik Hammer N4400 om det inte till och med är samma maskin. Här är den. Dock lite naken...

IMG_20140401_195751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte hunnit testa så mycket mer, men jag blir inte riktigt klok på detta. Lägger jag an en stållinjal mot hjulen så kan jag se att de är koplanära. Om jag sen vinklar det övre hjulet så verkar det som hjulet inte bara vinklas kring horisontalaxeln genom centrum på hjulet i hjulets plan, utan att också att hela hjulet skjuts framåt eller bakåt längs hjulaxeln. Hm, förstod någon det där?

Jag anar detta eftersom gapet mellan linjalen och nedre hjulets överkant blir ungefär detsamma som mellan linjalen och nedre hjulets nederkant när jag vinklar det övre hjulet.

Det är möjligt att jag såg i syne.. Ska testa lite mer och försöka mäta och räkna på det.

Jag har för övrigt helt nya sågblad från Håkanssons.
 
Kan ju tänkas vara slitet kullager i det övre hjulet som gör att hjulet skjutes åt endera hållet? Eller hela det partiet som det övre hjulet sitter i som kan glida upp och ner när man låssar eller spänner bladet, kan vara glapp ? Men det är en relativt ny såg så problemet du tog upp i tråden är lite mysko.

Pär
 
Jag förstår vad du menar. Fenomenet beror på att övre hjulet vrider sig kring en axel ovanför hjulcentrum. Se figur nedan. Om jag får gissa så tror jag att du pga slitage har fått negativ bombering i mitten på hjulet, vilket i teorin skulle göra att du får en nervös och instabil spårning av smala blad. Tänk motsatsen till en korrekt bombering. Ett bredare blad skulle inte beröras så mycket av detta, eftersom det rider på båda sidorna av det slitna spåret samtidigt, och därmed upplever en hyfsat korrekt bombering. En tänkbar arbetshypotes?

Edit: Den där Snoodgrass är säkert mycket erfaren, men han framför sina erfarenheter som den enda sanningen, och allt annat är fel. Jag tror faktiskt att han bara gissar när det gäller co-planar-frågan. Han drar en mycket otydlig parallell till en bandslip. När det gäller bomberade hjul är teorin mycket tydlig. Hjulen skall ligga i samma plan (för ett helt perfekt blad) när sågen _är i drift_. Det betyder alltså med rätt bandspänning. Att tillverkaren har justerat hjulen till rätt inställning är inte sant. Det vet alla som har grundinställt fabriksnya maskiner. Generellt skall man vara lite kritisk när man lyssnar på "experter", särskilt amerikaner, och extra särskilt försäljare, och extra extra särskilt när de verkar vara autodidakta och verkar sakna teknisk bildning. Ni får ursäkta mina fördomar. Jag är kritisk till det mesta.

Disassembly-pt3.jpg
 
Redigerat:
Ja, ja. Den bilden förklarar saken! Tack. Jag var på väg att demontera hjulen för att förstå mekaniken bakom vinklingen, men nu slipper jag det! Eller gör jag det ändå bara för att det hör till att man måste plocka isär alla sina maskiner...

Kullagren verkar bra. Inget glapp och hjulen rullar på väldigt bra.

Bomberingen verkar ok. Kan inte se att den skulle vara "negativ". Felsökningen fortsätter...

Du är för övrigt inte ensam om dina fördomar.
 
En uppdatering. Efter ett par rundor av överväganden hit och dit så bestämde jag mig för att försöka få till en bättre bombering på hjulen trots att den inte var uppenbart oduglig.

Det verkar finnas lika många idéer om hur man bomberar ett bandsåghjul som det finns bandsågsägare. Efter att ha läst och tittat på en del videoklipp så skred jag till verket med en hyfsat klar bild av hur det skulle gå till.

- Hjulen kvar i sågen. Då snurrar de på rätt axel och man slipper risken att spänna upp dem snett. Har sett exempel på hjul monterade i en fyrbackschuck i en svarv. Borde vara svårt att få dem exakt centrerade med den lösningen. Att ha kvar hjulen i sågen sparar ju dessutom en massa arbete med demontering och montering.

- Ingen frihandsslipning eftersom det då är omöjligt att få hjulet helt runt om det av någon anledning skulle ha en tendens till att vara ovalt. En jigg fastklampad i sågen är en bättre lösning. En jigg där den slipande ytans avstånd till hjulets centrum går att justera och hålla konstant.

- En V-formad bombering. Mest för att det är enklare att få till en sådan jigg. Osäker på om det är bättre eller sämre än en rundad bombering. En V-formad bombering blir ju ändå rund av bandspänningen. Typ…

Så här blev det:

Jigg:

IMG_20140823_134610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelt "hus" i MDF med en innerdel i ek som går att skruva in och ut. Skruven fäster i en sargsprint i ekbiten.

IMG_20140823_134711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruven är nedsänkt i huset och hålls på plats av en fastskruvad bricka. Kanterna är avfasade för att jiggen ska få plats i sågen. Trångt vid det övre hjulet.

IMG_20140823_140408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V-formad ände med fastlimmat sandpapper. Provade kornstorlek 40 och 80.

Fastklampad i såg:
IMG_20140823_143703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre hjulet gick snabbt att slipa eftersom det bara var att dra igång sågen. Övre fick jag vrida för hand. Provade att sätta fart på det genom att lägga an chucken på en borrmaskin mot hjulet, men det var en dålig idé. Det blev fula spår i gummit vilket gjorde att jag var tvungen att slipa bort ännu mer än om jag bara snällt och försiktigt vridit på hjulet för hand.

Tror faktiskt att det är bästa lösningen även för det nedre hjulet, att vrida för hand. Tar lite längre tid, men man slipper risken med att gummit blir för varmt. En blåspistol är för övrigt att rekomendera också. Den både kyler gummit och blåser bort allt slipdamm.

Resultat:
IMG_1423.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20140823_144705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och hur gick det då med bladdriften? Jo, det blev faktiskt riktigt bra! Nu ligger även de smalast bladen helt still på hjulen.

När jag väl var igång började jag experimentera med bladstyrningar. De som följde med sågen var slitna och dessutom gillar jag inte alls designen på dem:

IMG_20140304_071320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade med ett par ekbitar istället:

IMG_1426.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fungerade rätt bra, men det går nog att förfina designen.

IMG_1427.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går i alla fall att såga med rätt så snäva radier.

/F
 
  • Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
Imponerande resultat, bra beskrivet! Blir sugen på att göra samma operation på min såg.... Skall vara köpa mig lite tid först...
 
Finurligt - tål att läggas på minnet!

Du får utmärkelsen "veckans jig" av mig ;)
 
  • Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
För styrningen verkar många på internationella forum rekommendera träslaget lignum vitae, det fetaste oljigaste som finns. Har själv gjort styrningar i detta material och är väldigt nöjd med dom. Köpte "pen blanks" bitar från ebay uk, kostade inte mycket alls.
 
Är 'klosstyrning' bättre än 'kullagerstyrning'? Trodde det senare var att föredra pga värmeutveckling och förslitning, tänker jag fel?
 
Med mindre sågblad tror jag inte att det är något problem med bladstyrningar i hårdträ. Åtminstone inte för sidostyrningarna. Den bakre kanske man ska hålla koll på. Jag har för övrigt hämtat en hel del inspiration från http://woodgears.ca/.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.