Vi har en brunn, tror det är tvåkammarbrunn, på landet som vi har problem med just nu. Används endast för dusch, disk och handfat. Jag vill påpeka att jag inte vet någonting om brunnar.

Varje år har vi rensat brunnen från typ fett men i år har den svämmat över. Vi har inte tömt brunnen tidigare men är nu på kommunens schema från och med nästa år. Vi bor på en ö så att få hit dem i år kostar mer än 12 000 kr och tar väldigt lång tid, blir typ efter sommaren.

Vi tömde ca hälften av vattnet för några veckor sedan med hink och hällde vattnet i skogen, vet ej om man får göra det, men den fylldes upp ganska snabbt igen. Tanken nu är att tömma hela brunnen med pump (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-vattenpump-dp-1001-2000035452) och använda en avloppsrensare (https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/avloppsrensare-2000034458) och försöka rensa eventuella rör så bra vi kan.

Jag undrar därför följande:
1) Tror ni att detta är rätt strategi?
2) Får jag, och är det lämpligt, att pumpa upp vattnet i brunnen till en avlägsen del av trädgården med högt gräs
3) Andra förslag på lösning?

Som sagt var jag har aldrig gjort detta tidigare så jag är tacksam för alla råd.

Avloppsbrunn på en gräsmatta med synliga spår av översvämning vid en öppning, träd och hav i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brunnen borde ha ett utlopp, till en infiltration, dike eller stenkista. Vet du om det är något flöde ut genom utloppsröret?
 
  • Gilla
Ajaxx och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Brunnen borde ha ett utlopp, till en infiltration, dike eller stenkista. Vet du om det är något flöde ut genom utloppsröret?
Det stämmer, det finns ett rör som sticker upp en bit därifrån. Förra året läckte det litegrann där men det gör det inte nu. Skall kontrollera detta.
 
A Ajaxx skrev:
Det stämmer, det finns ett rör som sticker upp en bit därifrån. Förra året läckte det litegrann där men det gör det inte nu. Skall kontrollera detta.
Ja, kolla på det! Jag gissar att det är täppt i utloppet, och då svämmar brunnen över.
Chauffören till slambilen (?) som tömmer brunnen kan säkert kolla läget och t o m se vad som är fel, de vet ju hur en normalt fungerande brunn ska se ut.
 
  • Gilla
Ajaxx
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligen är det inget fel i brunnen utan det är som nämnts nedströms mottagare av vattnet som satt igen. Det kan t ex vara en infiltration eller om systemet är gammalt en stenkista. Är det riktigt illa så har ni direktutsläpp i sjön.

Nedströms infiltration måste troligen grävas om eventuellt så kan det räcka med att spola spridarledningar. Det hela är en rätt stor process som ni tar in en avloppsentreprenör för. Det krävs även en anmälan om vilka ändring ni ämnar göra till kommunens miljökontor. Handläggningstiden är allt från veckor till månader innan ni får ett svar och kan påbörja arbetet.

Att pumpa avloppsvattnet till en gräsyta sommartid är inte tillåtet men är en bra strategi för att rena det vid ett plötsligt stopp som detta. Men ingen lösning framgent.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen är det inget fel i brunnen utan det är som nämnts nedströms mottagare av vattnet som satt igen. Det kan t ex vara en infiltration eller om systemet är gammalt en stenkista. Är det riktigt illa så har ni direktutsläpp i sjön.

Nedströms infiltration måste troligen grävas om eventuellt så kan det räcka med att spola spridarledningar. Det hela är en rätt stor process som ni tar in en avloppsentreprenör för. Det krävs även en anmälan om vilka ändring ni ämnar göra till kommunens miljökontor. Handläggningstiden är allt från veckor till månader innan ni får ett svar och kan påbörja arbetet.

Att pumpa avloppsvattnet till en gräsyta sommartid är inte tillåtet men är en bra strategi för att rena det vid ett plötsligt stopp som detta. Men ingen lösning framgent.
Tack för svaret. När de väl kommer för tömning spolar de också?

Antar att vi i värsta fall får vänta till de kommer.
 
Claes Sörmland
A Ajaxx skrev:
Tack för svaret. När de väl kommer för tömning spolar de också?

Antar att vi i värsta fall får vänta till de kommer.
Nej, kommunens upphandlade företag kommer bara att tömma slamavskiljaren. De gör inget underhåll, det är något som verksamhetsutövaren (= fastighetsägaren) själv står för.

Typiskt sett så är det andra företag som gör rörspolning och filmning. Det är ofta kunniga individer så köper man in deras tjänst så får man ofta lite gratis extra avloppskonsulting, med rätt gubbe så får du systemet förklarat för dig.

Men om jag förstod det rätt så är du på en ö. Det kanske komplicerar det hela?
 
  • Gilla
Ajaxx
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, kommunens upphandlade företag kommer bara att tömma slamavskiljaren. De gör inget underhåll, det är något som verksamhetsutövaren (= fastighetsägaren) själv står för.

Typiskt sett så är det andra företag som gör rörspolning och filmning. Det är ofta kunniga individer så köper man in deras tjänst så får man ofta lite gratis extra avloppskonsulting, med rätt gubbe så får du systemet förklarat för dig.

Men om jag förstod det rätt så är du på en ö. Det kanske komplicerar det hela?
Många slambilar har spolfunktion också, även om det kostar extra jämfört med enbart tömning av brunn. Det går att ringa entreprenören och fråga efter spolning i samband med beställningen.

(Nu antar jag att det finns någon form av bilfärja eller liknande förbindelse till ön, så avlopp töms med lastbil. Hur man gör annars har jag som inlandsbo inte en aning om!)
 
  • Gilla
Ajaxx
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Många slambilar har spolfunktion också, även om det kostar extra jämfört med enbart tömning av brunn. Det går att ringa entreprenören och fråga efter spolning i samband med beställningen.

(Nu antar jag att det finns någon form av bilfärja eller liknande förbindelse till ön, så avlopp töms med lastbil. Hur man gör annars har jag som inlandsbo inte en aning om!)
Hmm problemet är att det inte finns någon förbindelse med fastlandet annat än båt vilket är orsaken till att det blir dyrt att ta hit dem utanför ordinarie schema. Om vi vill åtgärda detta i år måste jag alltså göra det själv. Frågan är var jag gör med det existerande vattnet i brunnen? ...pumpar ut det i naturen är väl inte tillåtet.
 
harry73
Det officiella och korrekta svar är att man inte får. Men om man tittar på vilka alternativ man har, är det det enda eller i alla fall bästa alternativ du har. Gör det på gräsmattan eller under en buske så långt från sjön, så får vattnet möjlighet att infiltreras och renas innan det kommer till sjön.

För dig är det bara kök ock dusch, så det är hyfsat rent. du kan ju passa på att inte spola ner gift i avloppet. Köp kravmärkt schampo och tvål
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det officiella och korrekta svar är att man inte får. Men om man tittar på vilka alternativ man har, är det det enda eller i alla fall bästa alternativ du har. Gör det på gräsmattan eller under en buske så långt från sjön, så får vattnet möjlighet att infiltreras och renas innan det kommer till sjön.

För dig är det bara kök ock dusch, så det är hyfsat rent. du kan ju passa på att inte spola ner gift i avloppet. Köp kravmärkt schampo och tvål
Tittade ned i det andra röret och där ser man inte något vatten, vilket måste betyda att det är stopp från huvudbrunnen och dit.
 
A
rensband vore bra att ha..
Eller en slang till högtryckstvätten..
Jag har båda... Man vet aldrig..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om det är infiltration, är röret från brunnen ett spridarrör och röret i diket är ett dräneringsrör.
Kan vara infiltreringen som är igensatt
 
Köpte en pump som klarar partiklar och en 25 m slang och tömde brunnen, det var inga problem.

Brunnen ser ut som på skissen nedan förutom att jag "tror" att det går ett rör vidare från brunnen till nästa steg. Det är i detta rör som det är stopp, tror jag.

Vad jag upptäckte är att jag inte kommer åt röret med förmodat stopp så jag antar att jag måste gräva upp intill brunnen för att komma åt. Jag tömde brunnen till 90% och antar att det inte sitter ett rör i botten?

Mina frågor är följande:

1) Stämmer skissen tror ni?
2) Kan det vara så att det sitter ett rör i botten?
3) Antar att jag måste gräva vid brunnen för att komma åt röret? ...max 10 meter till nästa steg.
4) Om så, hur djupt sitter röret normalt?
5) Hur är röret fäst i brunnen och hur får jag loss röret?
6) Borde jag, om det går, byta hela röret?
7) Kan jag göra detta själv? Bor på en ö och jag har inte hittat någon som kan göra detta innan oktober (tidigast).

Något annat jag behöver tänka på?

Enkel handritad skiss av en brunn med rör och anmärkningen "Ut från brunnen i detta rör är det troligtvis stopp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En person tömmer en brunn med en blå slang, brunnens konstruktion är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Ajaxx skrev:
Köpte en pump som klarar partiklar och en 25 m slang och tömde brunnen, det var inga problem.

Brunnen ser ut som på skissen nedan förutom att jag "tror" att det går ett rör vidare från brunnen till nästa steg. Det är i detta rör som det är stopp, tror jag.

Vad jag upptäckte är att jag inte kommer åt röret med förmodat stopp så jag antar att jag måste gräva upp intill brunnen för att komma åt. Jag tömde brunnen till 90% och antar att det inte sitter ett rör i botten?

Mina frågor är följande:

1) Stämmer skissen tror ni?
2) Kan det vara så att det sitter ett rör i botten?
3) Antar att jag måste gräva vid brunnen för att komma åt röret? ...max 10 meter till nästa steg.
4) Om så, hur djupt sitter röret normalt?
5) Hur är röret fäst i brunnen och hur får jag loss röret?
6) Borde jag, om det går, byta hela röret?
7) Kan jag göra detta själv? Bor på en ö och jag har inte hittat någon som kan göra detta innan oktober (tidigast).

Något annat jag behöver tänka på?

[bild]

[bild]
Det här svaret får du ta med cirka en deciliter salt, men jag tror inte det finns något ytterligare utloppsrör längre ner i sörjan. Då skulle ju inte brunnen ha någon slamavskiljande funktion, om det är så himla stor nivåskillnad mellan in- och utlopp.
Jag tror att det är de 6 små hålen som är utloppsrör. Kanske leder de vidare en bit bort till någon slags infiltration, eller också är hela brunnen nergrävd i en typ av stenkista som vattenfasen ska rinna direkt ut i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.