Riktningen på trallen har ingen betydelse det som krävs i ert fall är två golvbjälkar gärna med någon centimeters mellanrum för dränage av fukt.
 
Jag har ställt skenan ovanpå en frisbräda. Gummilister undertill. Jag har en siliconfog mot altanen men har kladdat lite... mitt golv är iofs sedan uppbyggt på insidan så att golvet är i nivå med glidskenan.
 
  • Glidskena på altangolv med silikonfog, gummilister och frisbräda inomhus synlig tillsammans med skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freddan73 och 3 till
  • Laddar…
Jag är ingen expert, men det här med att fälla ner skenan är ju snyggt, men hur löser man den praktiska biten med avrinning?
För där brukar ju finnas avrinningshål i skenan så vattnet inte blir ståendes.
 
  • Gilla
jonstef
  • Laddar…
Har satt upp ett utrum i våras och då kapade jag trallen la en fotplåt under skenan, innan jag la ned skenan la jag fog på fotplåten för att var het säker på att vatten inte skulle tränga in. Piskande regn i hård storm är svårt att skydda sig mot, och kapillärkraften som lyfter vattnet till trädtopparna ska inte underskattas hur långt vattnet kan krypa.
 
H Hjogvik skrev:
Har satt upp ett utrum i våras och då kapade jag trallen la en fotplåt under skenan, innan jag la ned skenan la jag fog på fotplåten för att var het säker på att vatten inte skulle tränga in. Piskande regn i hård storm är svårt att skydda sig mot, och kapillärkraften som lyfter vattnet till trädtopparna ska inte underskattas hur långt vattnet kan krypa.
Låter som en bra idé Bild?
 
Tryckt virke ska vara utomhus. Det får inte användas i konstruktioner och utrymmen inomhus.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R Robbanhoffner skrev:
Tryckt virke ska vara utomhus. Det får inte användas i konstruktioner och utrymmen inomhus.
Räknas uterummet som inomhus? Gissar att vi har massor av dylika konstruktioner i Sverige så som TS bild. Men som du säger detta kanske är en hälsofara?
 
B basseman skrev:
Låter som en bra idé Bild?
B basseman skrev:
Låter som en bra idé Bild?
Skiss som visar montering av fotplåt vid en altan, med markeringar och mått för planhet och vattenavledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss på hur fotplåten monterades, när altan är helt plan går det att använda en fotplåt 90 grader.
Helt rätt, tryck virke får inte användas i byggnad som är inomhus men det fungerar så länge det är tort, blir det fuktigt får man flytta för det stinker och är giftigt. I ett uterum är det ofta bra ventilation så problemet är litet.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
En skruvraden syns. Vad är avståndet till skruvraden utanför. Eller sitter regeln under skenan.
Hela uterummet står på betongplatta (inkl. dörrparti och stolpar) medans själva terrassen står på plintar. Det är kanske inte helt rätt svar på din fråga men jag slapp gå och mäta :)
 
M Mikedigitize skrev:
Spontant känner jag att en gummitätlist bör /borde ligga under alupartiet. Ang fukt i uterummet (kylskåpet) lär det väl smyga sig in gm mellanrummet mellan varje trall iaf.
Kylen stod där långt innan vi köpte huset för 15 år sedan faktiskt så något problem med fukt har vi inte haft tidigare och förhoppningsvis ändrar inte ombyggnaden på det. Det hade varit bra att lägga listen under dörrpartiet för att slippa se den så att säga. Får se vad byggaren tänkt sig imorgon!
 
R RapidSledge skrev:
Borde varit dubbla reglar under alu skenan, också med tanke på vikten.
Golvet skruvat utangör skenan.
Dvs två golv.
Golven kommer åldras olika fort o inte lätt att byta dålig bräda som det är nu
Nu går det inte se på bilden... men trall bör läggas längs med fasaden.
Vi har önskat att ha trallen på detta viset eftersom det ger ett härligt djup, men funderingar på hur det skulle lösas lät jag byggaren själv fundera på och han löste det så här med lite problem som följd. Som jag nämnt i en annan kommentar här står uterummet på betongplatta och det är bara terrassen som står på plintar.
 
F FRS05 skrev:
Personligen hade jag inte velat ha någon fog. Jag hade förmodat funktion före det estetiska. Hade inte kunnat sova tryggt med vetskapen av att vattnet rinner åt fel håll på trallen. Min lösning hade nog varit att kapa av allt vid fönsterpartiet. Sedan lagt om det utanför med rätt fall så inte vatten rinner åt fel håll. Du kommer ända behöva byta trallen utanför någon gång i framtiden så då kommer du ändå få ett snitt där. Att hantverkaren gillar lösningen med fog är ganska självklart. Det blir en patron fog a la 50:- och 15 minuters jobb.:D
Du är den första som verkar hålla med mig om att fallet på terrassen är det viktiga så tackar för det! (y):D Får ta den diskussionen vidare om att det är kanske en bra grej att dela golvet och att även passa på att sänka terrassen i framkant något. Har kollat det med ett lite kort vattenpass i och för sig (1 meter långt, terrassen är drygt 2,5) och det lutar svagt in mot uterummet längs hela och varierar mellan 5-10 mm mot våg på mitt korta vattenpass. För mig som amatör låter det mycket men vet inte vad proffsen säger?
 
Frågan är väl vad ni kommunicerade för användningsområde av uterummet till snickaren. Ska det vara ett UTE-rum alltså oisolerat, man går in med skor på o tolererar fukt o smuts på golvet. Då passar det även med tryckt virke till golv. Eller ska det vara ett torrt och rent inomhusklimat?

Finns det gjuten platta under så hade jag definitivt gjort separata golv och ställt glaspartiet på plattan. Om man vill ha samma golv inne o ute så får man justera höjden på glaspartiet så skenorna livar med golvet. Tryckt virke är egentligen förbjudet inomhus men detta är inte i bodelen och väl ventilerat när man öppnar skjutdörren.

Frågan är vad ni ska göra nu.
Jag hade sågat av trallen utanför glaspartiet och sett till att det finns stöd under. En regel att skruva fast de avsågande reglarna i.

Sedan montera en vertikal plåt från skenan och ner under trallen så vatten från trallen och rinnande på glaset inte kommer in.

Att kräva att snickaren ska montera ner hela glaspartiet och börja om är orimligt om inte beställningen av jobbet specificerat två separata golv med tätning av glaspartiet mot plattan.

Kladda med silikon är ingen idé. Bräderna kommer suga in fukt ändå och de kommer krympa o spricka med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.