Jag har en IFÖ sign 6875 som jag har haft i 5 år. Efter att jag nyligen fick ett stopp och sedan fick loss det så började det läcka lite grann vid spolning, dock var det spillvattnet som rann och det rann bara lite grann från mellanväggen.
Jag demonterade stolen idag för att se om jag själv kan hitta något och nu har jag ett ännu större problem. Jag fattar inte hur jag ska montera det så att det blir tätt. Nu läcker det massor från både mellanväggen och utanför, från bakom stolen. Jag får nog inte avloppsanslutningen att sitta ordentligt och jag fattar inte hur. När jag läser på internet så säger folk att det ska vara enkelt att montera stolen men jag gör ju något fel. Har ni några råd på hur jag kan göra eller vet nåt jag kan läsa som gör mig klokare?

Avloppsanslutningen som sitter i mellanväggen är rätt så jobbig. Man kan röra på den, trycka in den och dra ut den lite grann med lite våld. Jag måste trycka in den rätt mycket för att ens kunna montera stolen. Ska det vara så?

Avloppsanslutningen på ett kaklat badrumsgolv bredvid ett öppet avloppsrör med synliga vattenstänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demonterad toalettavloppsanslutning i badrum med kakelvägg och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om det är fel på avloppsröret som finns i mellanväggen, kan man byta ut det? Eller måste jag riva hela mellanväggen? Det är ju väldigt trångt att kunna göra nåt där inne?
 
Har du glidmedel på så den inte bara trycks in när du monterar? Var två så ni enklare kan kontrollera vinkeln på röret.
 
  • Gilla
Siary
  • Laddar…
H Haladria skrev:
Har du glidmedel på så den inte bara trycks in när du monterar? Var två så ni enklare kan kontrollera vinkeln på röret.
Tack för svar!

Min pappa tipsade faktiskt att smörja in det med något men han vet alltid allt och är alltid väldigt självsäker när han har fel så jag tog det med en nypa salt.. eller inte ens det :p!

Men det kändes faktiskt som det som har hänt, jag tryckte nog in röret som fanns i mellanväggen. Jag fattar nu att det krävs lite finess med sånt. Ska försöka en gång till snart annars får jag anlita en firma. Jag är otränad så efter all försök att montera den tunga stolen har jag träningsvärk i alla mina muskler och flera sår på handen.

Får prova med vaselin och be någon kolla på.

Tack!
 
Redigerat:
H Haladria skrev:
Tex denna: [länk] surfaces&gclid=CjwKCAiA0KmPBhBqEiwAJqKK455ojgMEPgUNhXCmLt_Lip2t6DjPtFLWdo8TCpPYGjF7ecpf6S5-fxoCFLgQAvD_BwE
Oh okej! Så det funkar inte med vad som helst. Tack! Ska testa med det.
 
Jag kommer med det tråkiga svaret och säger "Dags att ta in ett proffs". Det kostar för mycket om det blir fel, det är för många osäkerhetsfaktorer, du känner dig inte trygg med vad du håller på med.
 
T Troberg skrev:
Jag kommer med det tråkiga svaret och säger "Dags att ta in ett proffs". Det kostar för mycket om det blir fel, det är för många osäkerhetsfaktorer, du känner dig inte trygg med vad du håller på med.
Jag provar... Jag har redan provat massa gånger själv. Kan prova en gång till med glidmedel och min pappa som står och kollar. Ska vara försiktig med röret där inne annars kommer jag inte på vad som kan bli mycket värre än vad det är nu. Jobbigt och inte ha en toalett och inte vilja betala jour.
 
Såpa/yes och vatten funkar hyggligt som glidhjälp också.
 
  • Gilla
Siary
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Såpa/yes och vatten funkar hyggligt som glidhjälp också.
Tack, Ska testa med diskmedel först. Läste att det har funkat för många.
 
S Siary skrev:
Jag provar... Jag har redan provat massa gånger själv. Kan prova en gång till med glidmedel och min pappa som står och kollar. Ska vara försiktig med röret där inne annars kommer jag inte på vad som kan bli mycket värre än vad det är nu. Jobbigt och inte ha en toalett och inte vilja betala jour.
Well, du kan tro att du har fixat det, och ett års droppande senare så har du en allvarlig och dyr fuktskada. Ta den lilla kostnaden nu, istället för den stora sen.

Ditt försäkringsbolag tar antagligen kostnaden, minus självrisk. Det gjorde de för mig i ett liknande fall.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jag försökte själv men lyckades inte. Till slut fick jag hjälp. Jag hade satt gumminippeln för tappvattnet på fel håll därför rann det utanför mellanväggen när jag spolade. Sedan hade jag också rört för mycket på röret i mellanväggen.

Rörmokaren sa att han har fixat det tillfälligt men det funkade. Idag förstod jag vad han menade med tillfälligt. Röret där inne sitter fortfarande löst, eller det är iaf inte tätt. Därför blir det inte så mycket tryck i avloppet och då blir det lättare att jag får stopp. Samtidigt blir det svårare att lösa stoppet när det blir stopp eftersom vatten läcker från mellanväggen istället för att orsaka tryck i avloppet. Han sa för att fixa problemet så måste han öppna mellanväggen, fixa problemet och reparera igen och det blir dyrt.

Jag har en toalett just nu som funkar om jag inte spolar massa skit/jord (som jag inte borde spola ändå) men den funkar inte som tidigare.

Vad tycker ni? Ska jag satsa på att fixa detta senare? Måste han verkligen riva väggen eller ska jag höra med andra rörmokare?
 
Och nu bubblar det upp från under badkaret när jag spolar. Jag förstår ingenting, det har aldrig hänt förrut. Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra?
Det bubblar även upp när jag använder vasken som finns mellan toaletten och badkaret, man ser bara skåpet på bilden. Det gör att jag inte alls kan använda mitt badrum, förrut kunde jag iaf kissa i badkaret.


Badrum med öppet toalettlock, handfatsskåp och del av badkar, synliga vattenskador på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Får man fråga vad du petade med när du rensade bort stoppet som orsakade allt från början?

det problemet du beskriver tyder fortfarande på stopp eller att du har dålig avluftning, men det borde inte va felet eftersom det funkar tidigare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Får man fråga vad du petade med när du rensade bort stoppet som orsakade allt från början?

det problemet du beskriver tyder fortfarande på stopp eller att du har dålig avluftning, men det borde inte va felet eftersom det funkar tidigare.
Jag provade allt möjligt. Hink med vatten. Diskmedel. Ättika. Vaskrensare och renspiral. Till slut var det nog diskmedel + vaskrensare som hjälpte.

Nu är det verkligen stopp i golvbrunnen. Jag kan inte användaa badrummet över huvud taget. Jag tror nånting är annorlunda sedan rörmokaren fixade min toalett, han sa också att det var tillfälligt men han förklare aldrig vad han menar med det. Jag ringde honom igen och han hade inget svar, det kändes mest som att han ville öppna mellanväggen och göra ett dyrt jobb men jag vet inte, det känns annorlunda. Förrut när jag fick stopp så var det stopp i toaletten och inget läckte, och när det släppte så släppte det överallt. Denna gången, efter att han fixade min toalett, så blev det stopp lite för lätt tyckte, jag och då läckte det från mellanväggen istället. Jag fick bort det genom att hälla in hett vatten + diskmedel och det började funka. Men jag fick nog inte problemet löst utan det blev nog stopp längre ner istället och jag märkte senare på kvällen att det är stopp överallt.

Jag har försökt hälla in hett vatten + diskmedel i golvbrunnen. Jag har öppnat golvbrunnen och tagit ut massa skräp som har kommit upp i golvbrunnen. Jag har använt duschslangen med hög tryck i golvbrunnen. Det minsta lilla orsakar att vatten bubblar upp. Jag kommer inte på vad mer jag kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.