Fick för många år sedan ärva ett fritidshus som gått i arv tidigare. En Farfar byggde husen på 60-talet.
Ganska snabbt så köpte jag och brorsan ut en syster till en värdering som gjordes av en mäklare. Alla blev nöjda.

Nu några år senare så vill brorsan bli utköpt. Vi har förstås upptäckt problem med ett av husen som gör att värderingen rasat men samtidigt har mha bla pandemin fritidshusen omkring stigit kraftigt i pris.
Vi gjorde 2 oberoende mäklar värderingar och båda landade på 2M resp 2.05M.
Jag erbjöd brorsan direkt ungefär samma villkor som syrran fick. dvs 1M kontant.
Men nej. Nu med tanke på prisuppgång och att man kunde få mycket betalt så ville han sälja huset på öppna marknaden och att jag skulle vara med och bjuda!
Jag vägrade förstås. Och efter mycket lirkande så fick jag fram att han ville minst få 3.8M för det tyckte han det var värt.
Hus har nu något år senare gått för mellan 2-3M men då i mycket bättre skick men sämre läge.
Det ena stora huset är i så dåligt skick att det mer eller mindre måste rivas byggt i början av 60-talet. Och det andra behöver renoveras. Inget är gjort sedan 70-talet.

Önskar att få tips på hur man skall gå vidare. Verkar som brorsan är ute efter pengar och bråk. Han har inte själv varit där på 3år, utan istället hyrt annat i närheten.
Vill få hela fastigheten till "rätt" pris för att ha råd med framtida renoveringar. Tror att gammelgubben och hans son skulle vara mycket sura över situationen. Tur att de ligger i jorden.
 
Öppna marknaden låter väl utmärkt, ni kan väl komma överens om att du matchar högsta budet?

Rättvist mellan er men såklart lite snöpligt för den som vinner budgivningen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 15 till
  • Laddar…
På sätt och vis förstår jag ju brodern. Det är lätt att sitta och säga att det är i dåligt skick men folk kan betala vad som helst för vilket skit som helst idag. Nu är det ju "värderat" så troligen händer väl inget radikalt men en ev köpare kan ju älska läget och sen riva skiten och bygga nytt.
Har flera inflyttade storstadsbor i närheten som sålt nåt dyrt och har kosing på fickan. En i det närmaste rev en skaplig byggnad och typ byggde nytt. Han ville väl bara bo där helt enkelt och riva och bygga om för nån miljon är ju kaffepengar i sammanhanget om man kommer från typ 08 området och vill ut på bygden.
 
  • Gilla
PudasIsinlada och 3 till
  • Laddar…
P
Se om ni kan komma överens om att lägga ut den och att du får köpa för högsta bud, utan att själv vara med och buda. Dvs att andra kan buda mot varandra men inte du. Det borde väl vara en rimlig kompromiss
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
Han kan ju inte få halva marknadspriset. Om du säljer sen får ju du betala skatt, mäklare mm.
 
  • Gilla
janusz_w och 24 till
  • Laddar…
Låter inte direkt som ts avser att sälja själv. Då blir ju det slutgiltiga "värdet" egalt. Nu handlar det bara om att en part vill ha ut sin lott vilket man får komma överens om baserat på div kriterier.
 
Det är svårt att värdera korrekt, så då är nog att sälja på marknaden den bästa värderingen. Tänk på att om ni säljer så går det bort en hel del i omkostnader (mäklararvode med mera) och i vinstskatt så detta måste ni ta hänsyn till vid ditt eventuella köp, det du bör betala är ett lägre belopp än halva värderingen. Om ni startar en säljprocess med mäklare så blir det väl ett mäklararvode oberoende om ni säljer externt eller internt inom ägarkretsen.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Så din bror tror alltså att två mäklare har fel med dryga 50%?
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Nej. Jag vill förstås fortsätta att ha husen och renovera upp dem för nästa generation.
Tidigare så har vi överlåtit husen efter en mäklares värdering men nu så sätter sig brorsan på tvären och vill ha mer. Nästan dubbla mot vad mäklarna tycker det är värt.

Förstås så kommer en ev försäljning kosta mäklar arvode samt att man får en sur mäklare på halsen. För att inte tala om ev en drös spekulanter som har tagit sig till obygden för att inspektera mm.
En vinstskatt kommer dock brorsan att få betala. Själv vill jag ju betala det som mäklarna tyckte var lämpligt och inte så väldigt mycket mer eftersom jag behöver pengarna hellre till renovering.
Syrran är lagom mjäkig men tycker också att brorsan är girig. Hon gick ju med på ett rimligt pris för många år sedan själv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Så din bror tror alltså att två mäklare har fel med dryga 50%?
Typ ja. Att marknaden skulle betala 70-90% mer. Att de lokala mäklarna inte uppskattar "stockholms" värdet av fastigheten.
 
  • Gilla
mali73
  • Laddar…
Du har inte så många val här tyvärr, antingen med en ”fejkad” försäljning som ni drar er ur när den är klar. Oklart hur mycket en mäklare tar betalt då. Annars kan brorsan begära tvångsförsäljning, mindre kul :)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Med tanke på hur många lirare det finns som lägger bud utan att sen kunna leverera pengarna och genomföra affär så skulle jag ta högsta bud på den öppna marknaden med en viss nypa salt. OK, har man t ex minst tre intressenter som har lagt ungefär samma högsta bud och säger sig vilja skriva kontrakt omedelbart så skulle det övertyga mig att det var marknadens pris utan att gå vidare till faktisk affär.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Så ni fick huset. Köpte sedan ut systern för 1msek dvs ni båda la in 500k?

Jag skulle ta hen till en pedagogisk revisor som förklarar tydligt vad 1msek direkt utav dig motsvarar i en försäljning där ni båda delar på vinsten.

Hela försäljningsbeloppet lär ju bli vinstskattebaserat.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Så ni fick huset. Köpte sedan ut systern för 1msek dvs ni båda la in 500k?

Jag skulle ta hen till en pedagogisk revisor som förklarar tydligt vad 1msek direkt utav dig motsvarar i en försäljning där ni båda delar på vinsten.

Hela försäljningsbeloppet lär ju bli vinstskattebaserat.
Fastigheten har gått i arv tidigare varvid ingångsvärde är närmast 0kr.
Vi köpte ut henne för en värdering på ca1.5M. Vi ägde då 1/3 del var. Vi betalade 500kkr för hennes del och hon skattade för sin försäljning med 20% (eller vad det nu var). Vi äger idag hälften var.
Värdering nu är ca 2M. Jag har erbjudigt 1.1M för 50%. Och sedan så kommer han förstås betala vinstskatt på det men en del har ursprungsvärde gratis och resten köpt.

Men han vill ha minst 1.9Mkr för sin del. Dvs långt över mäklarnas värdering,
 
  • Gilla
Bebbut och 2 till
  • Laddar…
Går ju att vända på det...

Är det inte lite girigt av dig också att anta att du kan köpa ut båda syskonen till utgångspris?
 
  • Gilla
Yepp och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.