Hej!

Jag fick en åkgräsklippare av det väldigt kända märket "winter"..?

Den är rätt fräsch och har en briggs stratton 11 hk motor.
Jag prövade starta den idag med hjälp av batteri från min andra klippare. Ett 235 a cca, som absolut ska kunna göra jobbet.

Problemet är att den inte startar inte med nyckeln, inte ens ett klick från startmotorn. Prövade lägga startkablar från batteriet direkt på polerna på startmotorn och startmotorn går igång 👍

Sen såg jag en kabel från tändlåset som var helt jävla slut, all plast kring kabeln var rutten, och kopparn var helt exponerad på flera ställen.

Drog en ny kabel och testade starta med startkablar från mitt batteri, men inget hände utom att de lukta bränt och startkablarna blev väldigt varm..

Vad har jag gjort för fel?

Och hur är det egentligen tänkt att byta kabel i "sockeln" i tändlåset? Får inte ut fanskapet och var tvungen att skarva..

Är tacksam för alla förslag på lösning! 😊
 
  • Åkgräsklipparmotor med synliga elektriska kablar och anslutningar, några med isoleringsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett slitna tändlås med skadade kablar från en åkgräsklippare, synlig korrosion och skarvade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Hej!

Jag fick en åkgräsklippare av det väldigt kända märket "winter"..?

Den är rätt fräsch och har en briggs stratton 11 hk motor.
Jag prövade starta den idag med hjälp av batteri från min andra klippare. Ett 235 a cca, som absolut ska kunna göra jobbet.

Problemet är att den inte startar inte med nyckeln, inte ens ett klick från startmotorn. Prövade lägga startkablar från batteriet direkt på polerna på startmotorn och startmotorn går igång 👍

Sen såg jag en kabel från tändlåset som var helt jävla slut, all plast kring kabeln var rutten, och kopparn var helt exponerad på flera ställen.

Drog en ny kabel och testade starta med startkablar från mitt batteri, men inget hände utom att de lukta bränt och startkablarna blev väldigt varm..

Vad har jag gjort för fel?

Och hur är det egentligen tänkt att byta kabel i "sockeln" i tändlåset? Får inte ut fanskapet och var tvungen att skarva..

Är tacksam för alla förslag på lösning! 😊
Man kan se den gröna kabeln som jag menar är helt slut, som jag bytte ut.
 
Ja ojojoj, det där ser ju ut som om det skulle behövas en rejäl omgång rostlösare och omsorg i största allmänhet.

Startkontakten ser ju inte så särskilt frisk ut precis. Det kan vara så enkelt som att den är sönderrostad.

Men sedan brukar det finnas ett par tre säkerhetskontakter till på en åkgräsklippare, som alla måste vara i rätt position för att den ska starta. Vanligt är t ex en i sätet, så den stannar om man ramlar av, en vid bromspedalen, så att man måste hålla bromsen nedtryckt när man startar, och vid klippaggregatet, så att det måste vara urkopplat när man startar. All världens switchar har någon form av kontaktbleck, som har en irriterande vana att böjas fel, slitas ut, eller gå av med åren.

Sedan ska du förstås granska alla kablar noga så att det inte är någon som t ex ligger och kortsluter mot chassit. Värme och bränd lukt skulle kunna tyda på det.

Om du har en multimeter så använd den för att testa att alla kablar och switchar leder som de ska, och inte leder som de inte ska. Om du inte har någon multimeter är det hög tid att köpa en 😊
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du har helt rätt, den här behöver nog en hel del kärlek innan den vill komma till..

Jag är medveten om brytaren vid sätet och har även prövat med koppling och alla möjliga lägen på spakarna.
Men det lutar nog åt att det finns fler kablar som är trasiga, som du säger!

Synd att de e så förbenat krångligt att komma åt allt på dessa åkgräsklippare, det är kåpor och alla möjliga hinder överallt. Och inte blir det lättare för att man hissar upp den 😂
 
Den där svarta saken som alla kablarna går till på översta bilden är det startrelät? Funkar det och släpper ström igenom?
 
C
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Drog en ny kabel och testade starta med startkablar från mitt batteri, men inget hände utom att de lukta bränt och startkablarna blev väldigt varm..

Vad har jag gjort för fel?
Generalfel #1 som kanske inte är någon big deal i detta fall är att du förbikopplat en säkring någonstans. Det blev kortslutning och då skulle säkringen gått. Inte så kul att bränna och behöva byta ut en eller flera trådar i en kabelstam som vindlar sig genom diverse knepiga utrymmen. Du har någon blågrön tråd där som nu verkar vara rökt.

Ser ut som att någon annan varit där och pillrat tidigare, så det är ju inte säkert att det ens är rätt kopplat som det är. Det är nog rätt som du gjort att börja med startmotorn - check på den, sen följa systemet bakåt - kolla startrelät, och sen från relät via säkerhetsbrytarna till tändningslåset och säkringar och batteriet.

Åtminstone en "testlampa" så du kan se om du har 12V på en ledare är nästan ett måste.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja ojojoj, det där ser ju ut som om det skulle behövas en rejäl omgång rostlösare och omsorg i största allmänhet.

Startkontakten ser ju inte så särskilt frisk ut precis. Det kan vara så enkelt som att den är sönderrostad.

Men sedan brukar det finnas ett par tre säkerhetskontakter till på en åkgräsklippare, som alla måste vara i rätt position för att den ska starta. Vanligt är t ex en i sätet, så den stannar om man ramlar av, en vid bromspedalen, så att man måste hålla bromsen nedtryckt när man startar, och vid klippaggregatet, så att det måste vara urkopplat när man startar. All världens switchar har någon form av kontaktbleck, som har en irriterande vana att böjas fel, slitas ut, eller gå av med åren.

Sedan ska du förstås granska alla kablar noga så att det inte är någon som t ex ligger och kortsluter mot chassit. Värme och bränd lukt skulle kunna tyda på det.

Om du har en multimeter så använd den för att testa att alla kablar och switchar leder som de ska, och inte leder som de inte ska. Om du inte har någon multimeter är det hög tid att köpa en 😊
TS här, var tvungen att göra nytt konto då jag bytt telefon å de krånglar för tillfället.

Men det finns 2 säkerhetskontakter, en vid sätet som jag kopplar ur. Dom skulle inte va i kontakt med varandra för att kunna starta.

Den andra är att man måste ställa upp aggregatet högst upp, gör man det så trycker spaken in en knapp.
Den hade varit trevlig att koppla förbi. Men undra hur?

Sen köpte jag ett nytt tänningslås på biltema för 99 spänn, men då har den bara 3 poler istället för 6 st, tror jag. Kan man på något vis få det att fungera ändå?
 
Säkerhetskontakterna brukar vara anslutna till elsystemet via kabelskor i någon liten plastbox. Bara att leta…

När det gäller tändningslåset så går det säkert att få det att funka, men det skulle vara bra att veta lite mer om vad det är för maskin först. Den heter alltså inget annat än ”Winter”? Inga andra modellbeteckningar? Brukar sitta en liten metallskylt någonstans, undangömd, kan du hitta den? Vad står det på motorn?
 
  • Solenoid på en "White L-11" gräsklippare med anslutna elledningar, en röd och en vit, som verkar vara del av startsystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skived skived skrev:
Jag har funnit 3 säkerhetskontakter, en i sätet, en vid klippbordet och en ytterligare vid gasreglaget. Och jag sa även fel, klipparen heter visst "white l-11" 😅

Hittade även ett elschema här [länk]

Är nummer 4, solenoiden den jag har på bild här? Känns fel..Och den ska klicka också vid start?
Ah, hurra! Låt mig kika på det och jämföra med det förenklade kopplingsschemat som jag ritade till min åkgräsklippare förra sommaren — elsystemet är i stort sett identiskt, det ser ut som en Briggs & Stratton-motor. Återkommer!
 
Elektriskt schema för gräsklippare med markerade komponenter som säkringar, generator, tändning och strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär! Såhär ser det ut när jag plockat bort samtliga säkerhetsbrytare (rekommenderas förstås inte 😉) och dragit om all el. Du kan förenkla den ytterligare genom att skippa dioderna och kondensatorn längst ner t v (det är overkill).

Du får ursäkta att jag skriver på engelska, det är mitt ena förstaspråk och det jag automatiskt slår över i när jag sysslar med elektronik och sånt.

Som du ser behövs det ett fempoligt tändningslås för att detta så att säga ska gå i lås. När man slår av tändningen slås nämligen motorn av genom att man kortsluter kabeln från M till jord G.

Det går säkert att få ihop det med ett trepoligt tändningslås också, men då skulle jag behöva veta mer om exakt vilka stift som har kontakt med varandra och när (dvs finns det t ex ett fjärde stift? osv).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Åh! Jag blir faktiskt mållös över vilka hjälpsamma människor det finns! 😀
Tack så mycket för att du tagit dig tid att hjälpa till!

Jag ska studera el-schemat och försöka förstå mig på det, och sedan ge mig på gräsklipparen! 😀👍👍
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Är det här en funktion på solenioden eller är det bara att koppartappen sitter lös? Det känns som att den fjädrar
 
Att fixa stoppet är enkelt, en momentan tryckströmbrytare som leder mellan M(agneto) och G(round) när man trycker på den.

Då försvinner gnistan och motorn stannar (oavsett läge på tändningslåset).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
skived skived skrev:
koppartappen sitter lös
Den sitter nog lös när du har tagit bort muttern som håller den på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.