Har en elpanna Värmebaronen MP4 som min elektriker kopplade en Netatmo termostat till igår. Termostaten kopplades till såväl el som till plintar avsedda för just extern termostat. Samtidigt togs den gamla byglingen bort på plintarna till termostaten vilket jag uppfattar vara rätt. Det går att stänga av o på pannan så det är korrekt kopplat med elen men cirkulationspumpen signalerar med röd och gul lampa att motorn är blockerad. Samtidigt vill motorn konstant återstarta med 1,5 sekund emellan vilket den inte gör. Bifogar en bild samt även en video på inkopplingen. Det är de vita kablarna som tillhör termostaten
Det står i manualem att en extern termostat med potentialfri kontakt kan anslutas. Kan det vara det som är felet, dvs att Netatmos termostat inte är potentialfri? Eller vad kan vara fel?
Elpanna med öppen kabelanslutningsplint och vita kablar från Netatmo termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar långsökt att termostaten orsakade problemet.
Pannan var väl strömlös under ingreppet.
Har du provat att stänga av strömmen till pannan, låt den vara avslagen en stund och slå sedan på den.
Alternativet är därefter att ta bort termostaten och sätta tillbaka bygglingen och se om det fungera. Då har du ju lokaliserat problemet.
 
GoC GoC skrev:
Verkar långsökt att termostaten orsakade problemet.
Pannan var väl strömlös under ingreppet.
Har du provat att stänga av strömmen till pannan, låt den vara avslagen en stund och slå sedan på den.
Alternativet är därefter att ta bort termostaten och sätta tillbaka bygglingen och se om det fungera. Då har du ju lokaliserat problemet.
Tack för svar! Nä, jag hann ej prova att dra ur sakerna. Ville helst inte göra det heller eftersom det är även kopplat till elen.
Jag inser att den här cirkpumpen har en skruv att skruva på så att man hjälper rotorn runt. Har gjort så själv med tidigare cirkpumpar som kleggat igen mellan värmesäsongerna men på den här såg det inte ut som att det fanns en skruv att skruva på. Ska testa det på fredag då jag åker ut till huset igen.. Är på en ö så man måste planera!
 
Pumpmotorn tycks vara blockerad.
Tabell som visar felindikeringar och åtgärder för en pump, inklusive blockering och elektriska fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Pumpmotorn tycks vara blockerad.
[bild]
Precis, tack! Jag inser att det kanske bara är att hjälpa runt rotorn med hjälp av skruvmejseln?! Jag har tidigare gjort på andra pumpar men på den här såg det inte ut som att det fanns en skruv att skruva upp för att komma åt rotorn. Såg dock nu att det bara är att stoppa in mejseln i mitten. Ska prova det i helgen!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Fick du det att fungera? Jag har själv en elpanna från Värmebaronen (VE4) som jag vill få till fjärrstyrning på. Jag har haft lite kontakt med Tado om deras produkter eventuellt skulle vara kompatibla, utan att få några vettiga svar.

Plinten på din din panna ser identisk ut med den på min, så jag antar att min fungerar om du fått det att fungera?
 
Hej
Jag ska kolla i morgon. Det är ute på en ö. Har köpt in grejer från netatmo som jag tycker i övrigt fungerar superbra! Jag återkommer!
 
Ah, jag missade att tråden var såpass ny. Men kanon, då håller vi bara tummarna!

Har kikat lite noggrannare på Netatmos prylar nu, och jag ser flera fördelar där gentemot tado. Så det blir att jag satsar på det. Tack!
 
Du har 20% Rabatt via villaägarna dessutom!
leeaf leeaf skrev:
Ah, jag missade att tråden var såpass ny. Men kanon, då håller vi bara tummarna!

Har kikat lite noggrannare på Netatmos prylar nu, och jag ser flera fördelar där gentemot tado. Så det blir att jag satsar på det. Tack!
 
Antar att du inte hunnit ut till ön ännu för att testa igen? Btw, fanns det något direkt konstaterat samband med att pumpen började bråka efter inkopplingen? Att den fungerade precis som vanligt precis innan? Eller du har inte haft pannan igång alls under sommaren och startade först upp den när termostaten var inkopplad?

Jag skickade iväg ett mail till Värmebaronen, och frågade om just min panna (VE4) var kompatibel med extern termostat, och fick ett positivt svar tillbaka.

Dock med något för mig otydligt om att ”den måste bryta på manövern”. Manöverswitchen ser ut att vara kopplad till plinten märkt med P (se bild). Din ser ut att vara kopplad Med fas till L1 (vilket såklart verkar logiskt). Någon som har koll på vad P på plinten är egentligen? Normalt så är det ju fas, ”phase”. Men här finns ju L också..
 
  • Elpanna VE4 kopplingsschema och teknisk specifikation från Värmebaronen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en samlingspunkt för att kunna ev. dela på ledarna för olika inkopplingsfunktion.

Edit P = power ,samma som L 1 .
 
  • Gilla
leeaf
  • Laddar…
leeaf leeaf skrev:
Antar att du inte hunnit ut till ön ännu för att testa igen? Btw, fanns det något direkt konstaterat samband med att pumpen började bråka efter inkopplingen? Att den fungerade precis som vanligt precis innan? Eller du har inte haft pannan igång alls under sommaren och startade först upp den när termostaten var inkopplad?

Jag skickade iväg ett mail till Värmebaronen, och frågade om just min panna (VE4) var kompatibel med extern termostat, och fick ett positivt svar tillbaka.

Dock med något för mig otydligt om att ”den måste bryta på manövern”. Manöverswitchen ser ut att vara kopplad till plinten märkt med P (se bild). Din ser ut att vara kopplad Med fas till L1 (vilket såklart verkar logiskt). Någon som har koll på vad P på plinten är egentligen? Normalt så är det ju fas, ”phase”. Men här finns ju L också..
Jo, jag var ute i fredags, glömde att svara här. Anledningen till att pumpen inte gick igång var för att jag har den avstängd under sommaren o då kleggar cirkulationspumpen igen. Den drog igång korrekt efter att jag hjälpt den på traven. men jag fick inte Netatmo reläet att connecta med min wifi så något knasar ändå. Får fortsätta nästa gång jag är ute, är dock mer hoppfull denna gång.
 
  • Gilla
leeaf
  • Laddar…
leeaf leeaf skrev:
Antar att du inte hunnit ut till ön ännu för att testa igen? Btw, fanns det något direkt konstaterat samband med att pumpen började bråka efter inkopplingen? Att den fungerade precis som vanligt precis innan? Eller du har inte haft pannan igång alls under sommaren och startade först upp den när termostaten var inkopplad?

Jag skickade iväg ett mail till Värmebaronen, och frågade om just min panna (VE4) var kompatibel med extern termostat, och fick ett positivt svar tillbaka.

Dock med något för mig otydligt om att ”den måste bryta på manövern”. Manöverswitchen ser ut att vara kopplad till plinten märkt med P (se bild). Din ser ut att vara kopplad Med fas till L1 (vilket såklart verkar logiskt). Någon som har koll på vad P på plinten är egentligen? Normalt så är det ju fas, ”phase”. Men här finns ju L också..
Så lite uppdatering..
Ute enstaka helger så det blir inte så ofta jag kommer ut o kan testa. Phuu. Netatmo är både enkelt o svårt. Vissa delar nästan självinstallerar sig likt apple-produkter men jösses vad jag fick jobba för att det sista momentet skulle lösa sig. Nu kan jag styra värmen på distans men bara via pc. Den vägrar att hitta produkterna via appen i mobilen. Mycket märkligt. har försökt med att uppdatera stuff men inte lyckats än. En av grejerna var att jag fick gå in i routern o sätta upp ett nätverk på 2,4 ghz eftersom netatmos prylar inte kan prata med 5ghz routers. Jag ogillar dylikt starkt eftersom jag hatar att lägga flera timmar på att lösa sånt här, Det blir liksom trial and error lösningar o till slut så har man bara hittat rätt utan att veta varför. Men som sagt. nu funkar det när jag sköter det via datorn. O det räcker så länge även om jag vill få det att funka med mobil lösning också. Ett tips är att inte sätta upp det med mac utan med pc o windows. Tur var att jag har tillgång till bägge lösningar.
 
  • Gilla
leeaf
  • Laddar…
Hej igen!

Nu förstår jag verkligen vad du menar. Först nu fick jag tid och möjlighet att åka upp till sommarhuset och koppla in termostaten. Att få den ”smart” är rent omöjligt. Det går alltså INTE hur jag än försöker att hitta relät via appen på min iPhone. Utan möjligheten att kontrollera via luren och Apple HomeKit så är tyvärr produkten helt ointressant. Supportdokumenten på hemsidan är under all kritik, och inget som behandlar problemet (som tydligen är väldigt vanligt) att relät inte hittas och kan kopplas upp.

har du fått det att lira mobilt, tillslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.