S StenQL skrev:
Har nu fått leverans på adaptrarna jag beställde. Passade perfekt på befintlig ventil och gick att skruva på helt. 49 kr styck. Danfoss-termostaten gick sedan att montera med det enklaste medföljande fästet. Bygger inte särskilt mycket.
[bild]
[länk]
Jag har nu fått hem 2 ex av denna adapter, men tyvärr gjorde det inte någon större skillnad för mej. Den invändiga gängan på adaptern är fortfarande för grund så den går med nöd och näppe att skruva dit då den bottnar i den breda 6 kantformen på ventilen. Skillnaden mellan denna adapter och den jag köpte på Bauhaus är att denna är ca 0,3 mm djupare vilket gör att adaptern kan skruvas ytterligare ett kvarts varv (knappt) innan den bottnar. I varje fall en förändring till det bättre om än marginellt.
Jag ser endast 2 lösningar.
1 - Sätta tillbaka de manuella TA termostaterna (Om jag nu hittar alla). Möjligen att det finns nya manuella TA termostater som passar.
2 - Byta ventiler i radiatorerna. Något jag drar mej för då systemet måste tömmas på vatten och riskerna det medför.
 
O
Köp nya ventiler och byt det du har är uttjänta.
Du kommer bara få fler bekymmer om du inte byter ut dem
 
Såg nu, efter att ha gjort en kompletterande beställning att jag hade hjärnsläpp när jag länkade till adaptrar i tidigare inlägg, syns på bilderna att det inte är samma som jag monterat. Här är länk till rätt adapter: https://www.vvsobygg.se/ta-adapter-m28-m30.html
Jag tror däremot inte att det kommer hjälpa dig då de sitter på ventilen på samma sätt som den jag tidigare länkade till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.