Jag tänkte byta ut några av mina TA termostater som suttit på våra radiatorer i drygt 40 år. Ventilerna verkar inte kärva men jag vill ha termostater som ger bättre reglering. Jag köpte Danfoss ECO men ingen adapter följde med som passade till mina TA ventiler. Ventilerna har 28 x 1,5 gänga. Då hittade jag denna adapter: https://www.bauhaus.se/adapter-m28-m30.html
Den gick bra att montera på termostatsidan men på ventilsidan gick det i bästa fall bara att fästa den 1/2 gängvarv. Sedan bottnade den i den breda 6-kant formen på ventilen. I ett par fall gick det bra och termostaten fungerade som den skulle. På de flesta ventiler gick det mindre bra med problem med funktionen och i något fall gick det helt fel då gängan inte höll utan jag måste sätta tillbaka den gamla ventilen.

Min fråga är om det finns någon bättre adapter för detta än jag har?

Jag laddar upp lite bilder som visar problemet.
 
Detta är en bild på den gamla termostaten och den nya termostaten.
 
  • En gammal termostat bredvid en ny termostat på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal och en ny termostat monterade på ett radiatorrör under ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på ventilen med och utan adapter.
 
  • Närbild på en rörventil monterad med en adapter i metall mot en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ventil ansluten till en rörledning med en guldfärgad adapter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild på gängorna på adaptern och på den gamla termostaten. Den gamla termostaten har betydligt djupare mutter som kan gängas på helt på ventilen. Adaptern kan maximalt gängas på ett halvt varv. Vilken adapter behöver jag?
 
  • Gängor på en adapter och gammal termostat där termostaten har djupare mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Tror du tyvärr gick bet på den:confused:

Det är lite som med mobiler. Du har en Iphone och då passar ju så klart inte Samsungs laddare va? Så originalladdare är de bästa.
Men det finns ju universial ju, ja visst men då får du glapp i kabeln och dålig kvalité.

Det jag menar är att TA funkar på TA och inte nå annat. Ska du få de bra o fungera så skulle du ha köpt TA’s termostater. Ska du konvertera till annat märke så är MMA bäst på de men de är inte alltid de fungerar ungefär som universial grejor. :rofl:

Men varför köpte du danfoss till en TA ventil från första början? Är det den där nya hippa treden med digitala termoster?:crysmile:
 
Jag är inte medveten om någon trend, men jag tycker det har varit svårt att få jämn värme med mekaniska termostater och elektroniska termostater har alltid varit exaktare med mindre hystereskurva oavsett applikation. Sedan tycker jag att möjligheten att semestersänka temperaturen några grader på ett enkelt sätt ger möjlighet till besparing. Så när jag sökte efter nya termostater så hittade jag dessa. Jag köpte en termostat och en adapter och dessa fungerade bra så efter en provtid köpte jag 6 stycken till. Jag har inte hittat några nya termostater från TA med dessa egenskaper.
 
Griffeltavlan
R Roinew skrev:
Jag är inte medveten om någon trend, men jag tycker det har varit svårt att få jämn värme med mekaniska termostater och elektroniska termostater har alltid varit exaktare med mindre hystereskurva oavsett applikation. Sedan tycker jag att möjligheten att semestersänka temperaturen några grader på ett enkelt sätt ger möjlighet till besparing. Så när jag sökte efter nya termostater så hittade jag dessa. Jag köpte en termostat och en adapter och dessa fungerade bra så efter en provtid köpte jag 6 stycken till. Jag har inte hittat några nya termostater från TA med dessa egenskaper.
Nä jag tror inte TA har några digitala termostater.
Men ta går bra o reglera. Nu fungerar ju dom som en bitermostat. Så av och på är de som den gör.
 
@Roinew, fick du till det med en fungerande adapter till slut? Är i samma sits och vill byta gamla TA mot nyare termostater som gör det möjligt att sänka temperaturen vid semestrar etc på ett enklare sätt. Vad jag ser borde den adapter du köpte passa?
 
Tyvärr så har jag inte hittat någon bättre adapter än den jag refererar till i ett tidigare inlägg. De som jag har fått fast har jag dock låtit sitta kvar förutom en där jag i förra veckan satte tillbaka den gamla TA termostaten p.g.a. att jag inte fick den nya att fungera tillfredställande.
 
O
R Roinew skrev:
Jag är inte medveten om någon trend, men jag tycker det har varit svårt att få jämn värme med mekaniska termostater och elektroniska termostater har alltid varit exaktare med mindre hystereskurva oavsett applikation. Sedan tycker jag att möjligheten att semestersänka temperaturen några grader på ett enkelt sätt ger möjlighet till besparing. Så när jag sökte efter nya termostater så hittade jag dessa. Jag köpte en termostat och en adapter och dessa fungerade bra så efter en provtid köpte jag 6 stycken till. Jag har inte hittat några nya termostater från TA med dessa egenskaper.
Du bör byta radiatorventilerna ochså om du ska ha en mjuk reglering. Ventilerna som sitter där fungerar förmodligen bara som on off pga åldern.
Sen så skulle du ta termostater med kapilärrör så det kommer bort från golvet och elementen. Termostaterna blir inte superbra när de sitter i de där området.


Kostar kring en 400.
 
Man kan byta bara insatserna i ventilerna om dessa fungerar dåligt, från MMA RSK 480 52 35.

Annars finns ett alternativ om man accepterar dubbla adapters i metall. Först TA till MMA, MMA-RVT RSK nr: 480 52 85. Sedan MMA till M30×1,5 från Eurotronic.org "Markaryd": https://eurotronic.org/produkte/zubehoer/metalladapter/

Edit: Ser att Eurotronic har en adapter direkt för TA vilket jag missade tidigare. Alltså behövs bara den adaptern om man inte byter insatserna för då behövs istället Markaryd-adaptern.
 
Redigerat:
  • Gilla
StenQL och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Edit: Ser att Eurotronic har en adapter direkt för TA vilket jag missade tidigare. Alltså behövs bara den adaptern om man inte byter insatserna för då behövs istället Markaryd-adaptern.
Tack för tipset! Beställde några andra lite på vinst och förlust, passar inte de så ska jag kolla upp dom från Eurotronic. Återkommer när jag testat.
 
Har nu fått leverans på adaptrarna jag beställde. Passade perfekt på befintlig ventil och gick att skruva på helt. 49 kr styck. Danfoss-termostaten gick sedan att montera med det enklaste medföljande fästet. Bygger inte särskilt mycket.
MMA adapter för montering av termostat på TA ventil, metallisk finish, med produktnummer och fri frakt märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.vvsobygg.se/mma-adapter-ta-rvt.html
 
Nyinstallerad termostat monterad på en radiatorventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat blev det så här.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Bra. Då skall jag också beställa för att se om det även fungerar för mej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.