Snyggt. Hur monterar man dosclips? Skicka gärna en bild. Hittar inget när jag googlar.
 
Drövel skrev:
Snyggt. Hur monterar man dosclips? Skicka gärna en bild. Hittar inget när jag googlar.
Tog tyvärr inga bilder på det. Men man trycker på de på kanten av dosan, så skruvhålen är inåt. Sen så är det bara att skruva. Då kommer skruven att hamna mellan dosan och clipset vilket då sätter tryck mot dosan så allt hålls fast :)
 
  • Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
@Jarlsgård väcker denna tråd. Har samma bekymmer som du hade; med gammal takdosa med centrumskruv..
Har köpt 11 st IFÖ BASIC RAK.. o nu har jag ju ingenstans att skruva dessa i.. cc-mått 58 mm..
Tror du dessa clips som du använde kan användas till dessa lampor också?
 
K Kallehager skrev:
@Jarlsgård väcker denna tråd. Har samma bekymmer som du hade; med gammal takdosa med centrumskruv..
Har köpt 11 st IFÖ BASIC RAK.. o nu har jag ju ingenstans att skruva dessa i.. cc-mått 58 mm..
Tror du dessa clips som du använde kan användas till dessa lampor också?
Ouh! Bra fråga, kommer inte ihåg vad våra hade för cc mått så får kolla det men det kan mycket väl gå! Vi har en original 60 tals Ifö basic i pannrummet och den sitter i takdosan.

Återkommer om en stund när jag kollat :)
 
du hade cc 70 :) men de jag köpt är bara cc 58 mm..
 
Har nu kollat och de jag har, har cc 70mm och dem var på smärtgränsen måste jag erkänna.

Mitt råd är att göra en bygel av något slag. Tex en metallist som du borrar hål i cc58 för armaturen och sedan skruvar i antingen dosclips eller har en centrumskruv i dosans original hål.

Dock undrar jag om basen på armaturen täcker dosan?
 
Sitter byglar idag som nån tjomme gjorde på 70-talet - dock cc 70..
får antagligen använda dessa. alt. göra nya med cc 58 mm..
Basen på armaturen kommer inte täcka dosan som du skriver.. men sätter ett tunt doslock tänkte jag. frågan är om jag vågar sätta dit doslocket med centrumskruven. och sen skruva fast armaturen i doslocket. armaturerna väger ju trots allt bara 250 gram..
 
Den vikten (om än liten) tror jag inte Doslocket gillar. Hade nog byggt om bygeln tror jag :)
 
Iofs, sätter du mutter och en bricka så du fördelar ut lasten så kanske det räcker.. Du får testa dig fram :)
 
"Byglarna" som nämns var "standard" på den tid när centrumskruvar användes. Så skaffa lite "järnskrot" och gör nya själv. I mitthålet ska det sitta en 1/4 " skruv och i ytterhålen lämpligen M4
 
Får nog bli så. Tror jag kan använda de gamla byglarna o skruva nya hål. Frågan är om man man måste gänga hålen. Alt. Sätta bricka och mutter.
 
Gänga för du fäster bygeln först med centrumskruven och sedan armaturen genom armaturens fästhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.