K
Det är alltid lika svårt att veta om SVaMParnas politik är ett aprilskämt eller inte=)
 
Vad är det för datum idag ?
.
.
.
.1:a April
 
PBL är ett skämt, helt riktigt.
 
G
Sossarna röstade för lagförslaget ( Reinfeldts och Attefalls stresslagstiftning). Nästan 100% av "S" i riksdagen röstade JA!

Hela lagen är ett Aprilskämt. Uppfattas så ute på landets byggnadsnämnder åtminstone..
 
gäst skrev:
Hela lagen är ett Aprilskämt. Uppfattas så ute på landets byggnadsnämnder åtminstone..
Men det beror ju mest på den allmänna oviljan att faktiskt förenkla byggandet. Kommunerna känner sig trampade på tårna när de inte kan säga nej till viss byggnation. Det är ju mer än en kommun som mer eller mindre har sagt att de inte vill/kommer att tillåta byggnation av Attefallshus.
 
  • Gilla
Cujo och 1 till
  • Laddar…
Vilka kommuner är det egentligen som är emot lagen?
Jag har läst om det här, men själv har jag ännu inte hört från någon att de är negativa.
Visst känns lagen lite genomarbetat, men det är mer huvudskakning över detaljerna än lagen i sig som kommunerna (tjänstemännen) klagar på.
 
Lagen kom med ett antal förutsättningar. Tex max 25 kvm, 4 m högt, 4,5 m från granne OCH:

9 kap. 4 d § En åtgärd som avses i 4 a–4 c §§ får inte vidtas utan
bygglov
1. om kommunen enligt 8 § första stycket 2 a har bestämt att
åtgärden kräver bygglov, eller
2. på byggnader eller inom bebyggelseområden som avses i 8 kap. 13 §.



Jag kan inte se annat än att Dalarö och Årstad där följer lagen helt och hållet?
Skal de inte bry sig om begränsningarna i 4 d skall de väl inte bry sig om begränsningarna i 4 a heller?
 
Kan vi få ett klargörande från redaktionen då, om artikeln var ett påhitt med anledningen av gårdagens datum eller om fakta föreligger (och gärna en källa till det då..)
 
I
Den var go den.(y)
Men det hade inte varit så konstigt egentligen om det vart på riktigt. Tanken var väl från början att Attefallhusen skulle kunna fungera till ett boende. Då är det faktiskt konstigt att man får slänga ihop nåt på en höft för att hyra ut till någon stackars student, det handlar ju om säkerhet.
 
GoForIt skrev:
Kan vi få ett klargörande från redaktionen då, om artikeln var ett påhitt med anledningen av gårdagens datum eller om fakta föreligger (och gärna en källa till det då..)
Jag la in länken innan till regeringens pressmeddelanden och där finns inget om detta så ja det var ett aprilskämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.