Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Slänger in en historia som hände i veckan om varför man ibland blir trött på privat personer.

Lite som en motpool till alla som tycker att hantverkare bara är ockrare som skor sig på ont anande familjer...


Idag ringde det en kvinna och ifrågasatte en faktura på 12000 kr för 55 m ränna med krok o gavlar o hela köret på en ladugård ute i ingenmansland.
Uppgjort pris innan arbetet på-börjades var 12000kr
Kvinnan var upprörd eftersom hon minsann inte hade sett till nån ränna som blivit uppsatt på sin ladugård. (Jag var själv där och satte upp den.)
Hon gjorde enligt konstens alla regler och skulle minsann bestrida fakturan skriftligt.
(Fine fine do that...bla bla....)

Det som störde mig mest var att hon 5 minuter senare ringde och skällde ut mig för att vi hade STULIT ström.
Jag frågade hur hon menade då?
JO, Vi hade ju använt hennes eluttag på ladugården för att ladda våra borrmaskiner, och detta var ju inte acceptabelt överhuvudtaget.
Då jag frågade henne om sannolikheten för att vi skulle åka 3 mil för att ladda våra batterier i hennes ladugård, och sen åka hem, utan att göra jobbet , så la hon på luren i örat på mig.
(Och Ja tror det eller ej ,vi har ström på verkstaden, O ladda två batterier kostar kanske 2kr i ström förbrukning, )

I min värld så är denna personen dum i huvet.

Kan lätt sätta 500 spänn på att detta ärende kommer gå till tingsrätten. Med effekten att kvinnan kommer få betala hela rasket, dock med 12 månaders fördröjning eftersom rätts processen tar sin lilla tid....

Kan man bli annat än trött och lite småsur....

Dock är ju de flesta(98%) privat personer rätt skapta i huvudet, och gör rätt för sig.
1% är bara snåla och tror att vi idkar välgörenhet. ( Nej jag vill ochså ha lön.)
1% är dumma i huvudet, och tror att de kan gnälla skrika idiot förklara mig för att slippa betala det vi kommit överens om.
 
Tjoa skrev:
I min värld så är denna personen dum i huvet.

.
I min också.

Min erfarenhet är att sådana här personligheter gör sig omöjliga överallt (och mår längst inne rätt dåligt), en klen tröst, men...
 
:D:D Dagens *ASG* :D:D
 
Jag råkade nyligen ut för en kund som ville jag skulle plocka ner alla takskivor vi nyss spikat upp, för att han ville kontrollera att de var fackmannamässigt monterade !!

Till min tröst så kunde jag åka därifrån, och låta byggledaren handskas med honom...
( Ibland undrar jag hur folk ens lyckats få ett lån...)
 
I min värld så är denna personen dum i huvet.
Haha, ja i min också,
 
Jag tror snarare att strömmen kostar typ 0.1kr... Skicka henne en 50öring i ett kuvert för strömmen!
 
niblom skrev:
Jag tror snarare att strömmen kostar typ 0.1kr... Skicka henne en 50öring i ett kuvert för strömmen!
Jo, skulle inte förvåna mig om hon vill ha avdrag för "slitage av vägg kontakt" med.
 
känner du så så kanske du ska ta till ordentligt och skicka en krona
 
Skicka inget förrutom brevet som kallar till rätten ;) Tror inte att denne person har den minsta chans att vinna detta case.

Tydligt att det här med pappskallar verkligen går åt båda hållen.
 
Kan bara hålla med om att denna person inte verkar ha alla hemma....

En liten fråga: Det låter som att tanten inte vet vad hon beställt och ännu mindre vet vad hon fått. En genomgång på plats efter avslutat arbete kanske skulle bespara både tanten och dig en fruktansvärd massa tid och besvär?

Vad gäller STÖLDEN av ström så är det ju ett klockrent läge för lite omvänd goodwill. Visa vad det egentligen kostar att ladda ett par batterier och dra av 50 gånger mer på fakturan..... ;)
 
v-g skrev:
Skicka inget förrutom brevet som kallar till rätten ;) Tror inte att denne person har den minsta chans att vinna detta case.

Tydligt att det här med pappskallar verkligen går åt båda hållen.
Jo, vi har varit där innan med annan kund, brukar ta ca ett år innan man får sina pengar.
Rättsväsendet i Sverige är ju inte den snabbaste instansen.
 
MathiasS skrev:
En liten fråga: Det låter som att tanten inte vet vad hon beställt och ännu mindre vet vad hon fått. En genomgång på plats efter avslutat arbete kanske skulle bespara både tanten och dig en fruktansvärd massa tid och besvär?

;)
Hon var inte hemma, började jobba innan vi kom och kom hem efter vi hade slutat.

I vanliga fall brukar ju kunderna höra av sig om det är nåt man inte är nöjd med.
Ibland kan de ha frågor, ibland kan det har skett missförstånd . ibland kan det fela med kommunikation osv.. ingen är felfri, inte ens jag....;):D

Tycker det är svårt att misstolka 55m hängränna på framsidan av ladugården med tillhörande gavlar och stuprör.
Men ja, det hade varit det bästa om hon hade varit anträffbar.
 
Tjoa skrev:
Hon var inte hemma, började jobba innan vi kom och kom hem efter vi hade slutat.

I vanliga fall brukar ju kunderna höra av sig om det är nåt man inte är nöjd med.
Ibland kan de ha frågor, ibland kan det har skett missförstånd . ibland kan det fela med kommunikation osv.. ingen är felfri, inte ens jag....;):D

Tycker det är svårt att misstolka 55m hängränna på framsidan av ladugården med tillhörande gavlar och stuprör.
Men ja, det hade varit det bästa om hon hade varit anträffbar.
Eftersom tanten agerar helt orimligt utifrån din berättelse, så är ju det mest rimliga att du monterat 55m ränna på fel hus? :p

Jag ser fram emot en rapport från ett besök hos tanten, för rimligtvis ska ni väl träffas och se var hängrännan sitter så hon ser att hon fått det hon beställt innan ni träffas i tinget.
 
Helt underbar tråd, jisses vad jag skrattade! Måste erkänna att jag tycker att det är skönt att som omväxling få läsa om "korkade" privatpersoner/beställare, iställer för alla "korkade hantverkare".

Finns det kanske fler roliga/dråpliga/fåniga historier på lager?

Tjoa: Lycka till med tanten!
 
finns en som jag postade för ett tag sen i en annan tråd...---->

I helgen var jag nere på jobbet och skulle knäcka lite plåtar till mig själv.(Plåtslagare)
När jag står i verkstaden i godan ro halv åtta på kvällen, börjar det banka på fönstret.
Tittar ut o där står det en kund som undrar om jag kan hjälpa han med ett par fönsterbleck. Förklarar för han att det är stängt, men att jag kan ta måtten ,och gör dom gärna på måndag morgon.
Men kunden är väldigt ihärdig om att han bara måste ha plåtarna nästa dag.
Dum som man är går man ju på den lätten, och faller till föga o gör blecken, man vill ju trots allt tro att det är bråttom, och att kunden kanske blir nöjd, o beställer mer jobb av oss.
När blecken är klara så säger jag- Du får ge mig 200 kr för dom (140kr ordinare pris)
Det är trots allt halv åtta på lördag kväll och jag är här på min fritid.
Då svarar han att du får 100 kr. mer är det inte värt.
Fine tänker jag, o hugger av bägge fönsterblecken i handsaxen två ggr o ger han resterna.
Det kostar ingenting idag om du lovar att inte komma hit mer någonsin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.