E
Jag har gått över till Whirlpool och är nöjd. Tror de har det du söker.
 
Handlar det inte om att gå upp lite i serierna på maskinerna exempelvis Bosch 8 och liknande, alt. välja klassiska kvalitetsmärken som Miele
 
När jag renoverade köket i min gamla lägenhet beställde jag allt utom diskmaskinen från Tyskland Bobs electro. Blev Siemens på allt och har inget att klaga på.
 
S
Har aldrig hört någon rekommendera Electrolux förutom säljare. :rofl:

Skippa integrerade vitvaror. Bökigt att installera, strul över tid och kyl/frys är mycket mindre invändigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte blandade vitvaror och det är siemens som upplevs bäst, värst är Electrolux som bara fungerar dåligt, tex ugn och häll som har så fruktansvärt ojämn värme.

Gör en koll på nätet vad dom olika delarna kostar, tänk på att samma vara kan säljas som annan modell med väldigt stor prisskillnad så försök hitta likvärdig men till bästa pris, och gärna på elgiganten så sticker du dit och ber om ett paketpris.
 
G Grod4n skrev:
När jag renoverade köket i min gamla lägenhet beställde jag allt utom diskmaskinen från Tyskland Bobs electro. Blev Siemens på allt och har inget att klaga på.
Jag har också köpt på Bobs elektro, både när vi renoverade lägenheten och nu senast huset. Jag tycker att de är väldigt bra och pålitliga, de kan ta in produkter som inte finns på deras hemsida och levererar på utsatt tid. Senast köpte vi Liebherr kyl/frys och Miele ugn/häll. Ungefär 40% lägre pris än i Sverige.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kör på Siemens/Bosch här hemma.
Allt från iq300 till iq700 serien.
More bang for the bucks, i mitt personliga tycke.
Tidigare maskiner har tyvärr gett både pannknack och diverse utspel.

Pax Vobiscum Whirlpool och Electrolux.
Von Sydow hälsar att denna tröskel kommer ni inte över igen.
 
Snailman
Funderade på Bobs electro, men blev en svensk firma som importerade häll och ugn (med hide & slide på luckan) av märke Neff men firman finns inte kvar längre.

Skulle personligen inte köpa häll med integrerad fläkt, köper hellre separata grejor som kan bytas när just denna ger upp i stället för att behöva byta saker i onödan, bara för att den sitter ihop med nåt annat som gått sönder.

Problemet är att hitta en företag som är villigt att skicka till Sverige överhuvudtaget.

Försökte först beställa från ett Tyskt postorderföretag, men de annullerade ordern.

Micron köpte jag troligen från trettio, den var tusenlappar billigare än på Elgiganten och Elon. Valde en från Whirlpool med grill.

Kyl/Frys och diskmaskin har jag inte köpt ännu. Köper inget integrerat valt rostfri front.
 
Hur är Gaggenau om man kan komma över dem till ett vettigt pris? Verkar som man får lite mindre funktioner hos Gaggenau jämfört med Bosch/Siemens?

Insåg nu att jag behöver även diskmaskin som har push-to-open-funktion.
 
BirgitS
J jockebq skrev:
Hur är Gaggenau om man kan komma över dem till ett vettigt pris? Verkar som man får lite mindre funktioner hos Gaggenau jämfört med Bosch/Siemens?
Gaggenau är ett varumärke som ingår i Bosch-koncernen sen 90-talet.
 
Snailman
Skrev fel ovan, Micron köpte jag från NetOnNet, funderade på en från Ikea, men denna var samma pris eller billigare.

Var denna Whirlpool AMW730/IX för 4590kr, den verkar vara 1100kr dyrare nu.
 
Är det inte 2år garanti på allt man köper?

Bygger man nytt vill man kanske ha samma märke på allt? Eller måste man plocka från olika för att få grejer som håller?
 
BirgitS
nino nino skrev:
Är det inte 2år garanti på allt man köper?
Det finns vitvaror med 5 års garanti.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
samovar
G Grod4n skrev:
När jag renoverade köket i min gamla lägenhet beställde jag allt utom diskmaskinen från Tyskland Bobs electro. Blev Siemens på allt och har inget att klaga på.
När var det? Och vet du ungefär hur mycket billigare det blev?
Vi vill också ha Siemens på allt men det jag hittar i tyska butiker skiljer sig inte nämnvärt från svenska nätbutikerna. Jag bad om paketpris från några olika och de sa att de hade väldigt låga marginaler på just de vitvarorna jag valt och om jag ville ha andra kunde de komma ner mer i pris, så kanske är därför det är ganska likt.
 
Snailman
samovar samovar skrev:
När var det? Och vet du ungefär hur mycket billigare det blev?
Vi vill också ha Siemens på allt men det jag hittar i tyska butiker skiljer sig inte nämnvärt från svenska nätbutikerna. Jag bad om paketpris från några olika och de sa att de hade väldigt låga marginaler på just de vitvarorna jag valt och om jag ville ha andra kunde de komma ner mer i pris, så kanske är därför det är ganska likt.
Jag kollade på nån tysk jämförelsesite, ungefär som prisjakt men tysk, däremot var det knappt nån som sålde till Sverige.
Så där kan man hitta var det är billigast i Tyskland om man bor i Tyskland.
Exempel

https://www.idealo.de/preisvergleic...gn=497299&utm_medium=affiliate&utm_source=IPN

Bobs electro är även med där.



Var även en del tyskar som sålde nya vitvaror på ebay och skickade inom Europa, troligen på eBay.de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.